Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

51 inlägg 26805 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577117 Såå, vad händer med granurskogen om man låter den vara. Dör och det blir luckor där det kommer löv/tall?

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577121 När den dött så tar den så småningom eld. Innan folk började släcka så blev antagligen föryngringsytorna enorma.

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

halvproffs  
#577124
Mangan skrev:Såå, vad händer med granurskogen om man låter den vara. Dör och det blir luckor där det kommer löv/tall?


Luckorna måste vara ganska stora och solbelysta om det ska komma upp björk o tall.

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#577225
Mangan skrev:Såå, vad händer med granurskogen om man låter den vara. Dör och det blir luckor där det kommer löv/tall?

Nja, den följer inga tydliga regler. Granar kan bli väldigt gamla, 700-800 år. En del blir gamla, andra dör tidigare. På en del ställen blåser större partier ner, på andra ställen dör bara enskilda träd - det man kallar intern beståndsdynamik. Tall? Nej. Björk? Det händer, men oftare rönn och sälg. Det finns granurskogar på en del ställen och även om strukturen ändras i den lilla skalan, några hundra kvadratmeter, så är det ovanligt att riktigt stora områden bryts sönder. Men det påverkas också av bonitet, breddgrad, höjd över havet osv

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Hanatorp  
#577874 Hur är det med Silvergranen? Jag har flera, ca 50 st små silvergranar som kommit in naturligt till min fastighet på ett litet område ca 1000m3 från ett hus som hade en stor silvergran på tomten. De står under en skärm av björk och vanlig gran. Tillväxten är långsam, men jag har inte velat ta bort skärmträd eftersom jag är rädd att frosten skall ta silvergranarna då. Hur är Silvergranen i jämförelse med vår vanliga gran?

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#577882 Den är ännu tåligare än vår gran, har ännu större förmåga att vänta ut de större träden och sen gradvis växa upp. Men den kräver bördigare mark än vår gran och tål kyla sämre. Det växer inte silvergran vid barrskogsgränsen i alperna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).