Ny Teknik och Elektronik

Någon som vet en bra avståndsmätare?

9 inlägg 6231 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som vet en bra avståndsmätare?

frågande och vetande  
#577087 Är på gång att införskaffa en avståndsmätare, huvudområdet blir till att se över hur stora hyggena blir efter slutavverkningen. Tänkte se över om den kan hjälpa mig bestämma hur många plant som ska beställas nämligen. Är det någon som har, eller vet någon som kan fungera bra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

Avslutat-02  
#577088 Vet du inte hur mycket du ska avverka? :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577096 En modern frilufts-GPS brukar ha en funktion för area-mätning. Aktivera funktionen, följ ytterkanten av hygget. När du gått ett helt varv, så tryck stopp och
hyggets areal beräknas.

Edit: Motsvarade app kan även laddas ner till Garmins nyare och avancerade friluftsklockor, typ Fenix 5(X) och senare modeller.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 20 jul 2019, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

frågande och vetande  
#577100
vinterrojarn skrev:Vet du inte hur mycket du ska avverka? :mrgreen: :mrgreen:


Jodå, när jag själv gör det:). Men nu är det mest om gamla Gudrun och Per hyggen som aldrig blivit planterade. Remsor med svv skog som står kvar från stormar som ska tas ner...och liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

frågande och vetande  
#577102
Niking skrev:En modern frilufts-GPS brukar ha en funktion för area-mätning. Aktivera funktionen, följ ytterkanten av hygget. När du gått ett helt varv, så tryck stopp och
hyggets areal beräknas.

Edit: Motsvarade app kan även laddas ner till Garmins nyare och avancerade friluftsklockor, typ Fenix 5(X) och senare.
/Niklas


Absolut, tror egentligen att detta är det bästa sättet. Att just gå runt området som du säger, men en snabb indikation på hur mycket plant det handlar om hopas jag kunna få från avståndsmätare :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

Avslutat-02  
#577104
frågande och vetande skrev:
vinterrojarn skrev:Vet du inte hur mycket du ska avverka? :mrgreen: :mrgreen:


Jodå, när jag själv gör det:). Men nu är det mest om gamla Gudrun och Per hyggen som aldrig blivit planterade. Remsor med svv skog som står kvar från stormar som ska tas ner...och liknande.


Ja då fattar jag bättre... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577115
frågande och vetande skrev:
Niking skrev:En modern frilufts-GPS brukar ha en funktion för area-mätning. Aktivera funktionen, följ ytterkanten av hygget. När du gått ett helt varv, så tryck stopp och
hyggets areal beräknas.

Edit: Motsvarade app kan även laddas ner till Garmins nyare och avancerade friluftsklockor, typ Fenix 5(X) och senare.
/Niklas


Absolut, tror egentligen att detta är det bästa sättet. Att just gå runt området som du säger, men en snabb indikation på hur mycket plant det handlar om hopas jag kunna få från avståndsmätare :wink:


Svårt med avståndsmätare typ Disto och dylikt. En vet ju inte riktigt vad den mäter på.

Dyrare varianter typ totalstation och dylikt blir ju som regel alldeles för dyra för den sortens jobb. Dessutom har de ofta onödigt hög noggrannhet för den typen av jobb.

Nä, frilufts-GPS torde vara rätt verktyg till den typen av jobb, vill jag hävda.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

frågande och vetande  
#577162 Tack ska du ha @Niking! Får se vad det blir framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som vet en bra avståndsmätare?

Great  
#585027 En fundering, skulle inte google maps fungera att mäta avstånd, när vi jagar använder vi oss av den för att kolla avstånden,

Och gamla hyggen o liknande borde förhoppningsvis vara uppdaterat i google maps så dom syns i satellitvy.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).