Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

51 inlägg 26811 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

ulf 1  
#576861 det sorgliga är ju att när vi i sverige nu skrapar i hörnen efter rester av naturlig skog, så har hela världen redan noterat hur viktiga dom är och de har oftast redan mer en halva sina skogar skyddade mot exploatering, och utanför kalhuggning, kanada nordamerika ryssland har enorma arealer som får vara ifred och kan fullfölja de för naturen viktiga kretsloppet i sin egen takt, utan störningar ... vi har ett par procent av produktiv skog som vi bedriver ett sånt snällt skogsbruk på, tyskland tex strävar efter att köra hyggesfritt skogsbruk på alla sina 10 miljoner hektar, vi har inga planer på annat än att köra ett varv till med plantering, och världen häpnar och varnar för vad vi gör ... så här skriver en man på jägmästarutbildningen och refererar bla till dig lars "Arealen skog som uppfyller kraven för att vara fullskiktad bedöms vara begränsad. Det finns inte några färska uppgifter om hur stor areal fullskiktad skog som finns i Sverige, men år 1992 uppskattades arealen vara ungefär 1,0 miljoner 1Inledning 9 hektar (Anon 1992). Sveriges totala skogsmark är i dagsläget ungefär 23,6 miljon hektar (Skogsdata 2017). Om arealen fullskiktad skog ligger kvar på samma nivå som 1992 är ungefär 4,2 % av den totala arealen skogsmark fullskiktad, men det är troligt att arealen har minskat på grund av slutavverkningar (Lundqvist et al. 2009). Då fullskiktade bestånd är sällsynta och minskande men samtidigt hyser goda möjligheter för stor artrikedom kan det vara av stor vikt att effektivt identifiera dessa bestånd samt bevaka dem." .. jag tänker ofta på hur dagens skogsbruk lämpar över alla problem på följande generationer, mycket elakt, då vi ju alltid hör detta konstaterande från er forskare .. "vi vet så lite" eller som här ovan " Om arealen fullskiktad skog ligger kvar på samma nivå som 1992 är ungefär 4,2 % av den totala arealen skogsmark fullskiktad, men det är troligt att arealen har minskat på grund av slutavverkningar (Lundqvist et al. 2009) " .... vad är det, har vi inte ens koll på om vi halverat de sista funktionsdugliga skogarna sen 1992 ... man häpnar och börjar famla efter försiktighetsprincipen, medan ni forskare garanterar garanterar att det "nog" funkar, och vi kanske borde forska lite på konsekvenserna av något vi gjort på 98% .... man får verkligen hoppas att det ordnar sig, nu ska jag inte "förstöra" din tråd mer .. jag drar mig tillbaka till det tredje träslaget ..
.

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#576863
ulf 1 skrev:har vi inte ens koll på om vi halverat de sista funktionsdugliga skogarna sen 1992 ...

En fullskiktad granskog är inte mer "funktionsduglig" än en enskiktad eller tvåskiktad granskog. Du missar en central del i det du citerar:

ulf 1 skrev:...hyser goda möjligheter för stor artrikedom ...

Det blir inte automatiskt stor artrikedom bara för att en skog är fullskiktad. Det beror på hur den sköts. Ett aktivt blädningsbruk gynnar inte stor artrikedom om man inte aktivt bygger in naturhänsyn även där, med död ved, en del stora granar som får stå kvar och så småningom självdö, orörda partier, större luckor där exv lövträd kan överleva, osv. Jag har sett parkliknande blädningsskog där markägaren effektivt städat undan allt som kunde ha gynnat biologisk mångfald.

Blanda inte ihop beståndsform och biologisk mångfald.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

halvproffs  
#576890 Uffe1! Kan inte du hålla dig till din egen tråd så vi slipper få den här nerskitad av dina egna narcisstiska antaganden. Är väl ingen konst att komma med dem arroganta och påhittade påstående du gör. Vi vill gärna ha Lars synpukter som är väl understödda av många års forskning utan att du ideligen ska förstöra med dina antaganden. Flytta till Tyskland eller Alaska när det är så bra där istf att kräkas över hur dåligt det är här.

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Avslutat-02  
#576894 Gör då som Iste brukar skriva,,, mata ej trollet.

Men å andra sidan så har ju Ulf lika stor rätt att skriva här, bara han beter sig efter hur tonen i tråden ska vara och är.

Men om han inte vill ta hänsyn, vik hädan satan....

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

halvproffs  
#576912 En som jag känner ifrågasätter ALLT. Visar du fakta om något så är det fel i boken eller på nätet. Går helt enkelt inte att på något sätt diskutera med honom för han vrider alltid till det på något sätt. Lyssnar lite halvhjärtat på honom men motsäger inget och tar till en sak som förhoppningsvis inte är diskutabel.
Han har haft flera underbara sambos men dom förhållanden håller ju naturligtvis inte.
Känns som att han målat in sig i ett hörn för känslan är att vännerna blir färre och färre ju äldre och ännu envisare han blir.
Blev ett sidospår men jag kände att jag måste förklara mig.

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Avslutat-02  
#577020 Hoppas du inte kände att du behövde förklara dig inför mig,,,?

Ulf kan hålla sig i sin tråd och håla så länge han inte kan föra sig socialt.

Alla kan inte fara fram som Gunvald Larsson i Martin Beck.

Men å andra sidan så kunde han uppföra sig normalt, vad kan Ulf?


Nu fortsätter vi med trådens innehåll.

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

halvproffs  
#577055 Nejdå, det är lugnt röjarn. Blev så trött bara på ulf1 och hans förstörelse av tråden. Förstår inte hur Lars orkar överbevisa han gång efter gång och ulf1 bara rabblar samma skit hela tiden.
Helt okey om han gör det i sin egen tråd men varför förstöra en till.

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577068 Funkar det att blocka ulf1 från större delen av forumet och låta honom hållas på ett ställe för de som står ut med honom?

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Palakangas  
#577069
Skogsola skrev:Funkar det att blocka ulf1 från större delen av forumet och låta honom hållas på ett ställe för de som står ut med honom?

Markera honom som ovän så döljs det han skriver. Skulle du ändå vilja se vad han skrivit, klicka på angivet ställe. Men han förstör likt förbenat.

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577076 Han lockar ju hit kunnigt folk som försöker förklara hur det funkar och det är kul om det diskuteras annat än vem som har häftigaste huggarvagnen.

Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577078 Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad förresten? Det kanske den måste om man vill producera virke men håller man på med hyggesfritt så har man säkert andra prioriteringar.

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#577084 Ni kan ju börja med att sluta diskutera Ulf 1 här, om ni vill hålla er till ämnet. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#577086
Skogsola skrev:Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad förresten? Det kanske den måste om man vill producera virke men håller man på med hyggesfritt så har man säkert andra prioriteringar.

Begreppet "hyggesfritt skogsbruk" förutsätter just "skogsbruk" - att man vill ta tillvara virkesproduktionen. Den som inte vill avverka alls behöver inte göra det. Skogen kommer då stå kvar och utvecklas som den vill och kan i värsta fall så småningom blåsa ner. Men kalt blir det inte ens då.

Den som vill ha ett mer extensivt skogsbruk och inte vill avverka hela tillväxten kommer så småningom få problem eftersom då kommer virkesförrådet hela tiden öka. Till sist blir då skogen så tät att plantor och småträd självgallras och det blir i princip en pelarsal av stora grova träd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577093 Den flerskiktade skogen är då i så fall inget naturligt tillstånd utan måste skapas med medvetna insatser?

Användarvisningsbild

Re: Varför måste den hyggesfria skogen vara fullskiktad?

Lars Lundqvist SLU  
#577109 Nej, den uppstår naturligt i granskog, men på medelgoda boniteter och bättre är det inte ett stabilt tillstånd utan den dynamik jag beskrev sker hela tiden i liten skala. Fast det tar tid för en enskiktad granskog att spontant bli fullskiktad. Tvåhundra år eller nånting sånt.

Det finns en hel del tyska studier av granurskog som visar detta. Granurskogar genomgår olika faser i olika delar och den fullskiktade fasen är bara en av faserna. Det finns även en äldre finsk studie som styrker detta. På sämre marker, exempelvis våra fjällnära skogar, blir skogen däremot aldrig så tät att man når den fasen där underbeståndet slås ut, utan den behåller den fullskiktade fasen under större delen av tiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).