Motorsåg och handhållet

val av motorsåg??

132 inlägg 17141 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576352 Inget är flummigt, bara trevligt, speciellt när man byter kunskap och erfarenheter med varandra....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576356 Visst är det så.... Sen respekterar jag att vissa föredrar Stihl,husky,Dolmar även om maskinerna kanske är identiska.
Lite förundrad bara när man tittar på priserna att typ liten klen såg kostar nästan lika mkt som största sågarna....känns som att den som sätter priserna har en låda med lappar som slumpvis sätts på.
typ 6400 för 560 och 8500 för 550 mark 2...för mig är det samma maskin...

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Hema  
#576400
vinterrojarn skrev:En hva 560 med 20" svärd löser ditt problem.

Eller 2186-2188 med 28" svärd.....

Har du någon 2188:a kvar?

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576423 Nä tyvärr bara en begagnad som jag brukar själv...

Kanske att det finns någon på Hva....

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576442 Såg att Norrmaskiner hade minst en 2188 hemma.
Ring och hör. De skickar gärna och har kampanj på sina sågar nu... :-bd

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576445 Min såg är nog ej av intresse, den är 11 år gammal och flitigt använd....

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

cruisern  
#576492 @Atlas50: Du skrev att någon typ primade sågen under gång. Vet ej vilken såg det var, men på 3120 kan man under gång öka kedjeoljetillförseln (se bild nedan)

Visst är 3120 tung relativt andra sågar, men det är en fröjd att starta 3120 lägga svärdet på den grova stammen och med sin egen vikt snabbt tugga igenom. Självklart är detta inte en kvistningssåg. Ute i skogen har jag 2-3 sågar med mig av olika kaliber. Jag kan också i det allra flera fall köra fram till där jag skall jobba så ett bära t.ex 3120 blir inte så långt, max 50 meter hittills.. Blir det längre att gå så väljer jag vikt på såg i förhållande till avstånd att bära. Jag bifogar en vikttabell för mina sågar

$matches[2]


Motorsågsdata.jpg

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576494 3120 är inte mycket värre än en gammal partner kub. Den använder jag ibland att fälla och kvista med.

Och jonsered 2186 väger väl en 7-8 kilo tom så den hamnar väl på 11 kilo eller något liknande med 28" den har jag också kvistar med.

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

roa  
#576560 Nu kan jag inte hålla mig längre.Det var ett jävla tjafsande om ett motorsåg för att hugga ner några stora träd.Finns bara ett motorsåg om du ska köpa nytt sthil 462 har rätt vikt och rätt pris och finns för leverans. När det gäller svärd och kedja glöm det med maskinsvärd och maskin kedjor. Köp ett lagom långt svärd 25" är bra till riktigt stora träd 1,30 till 1,50 Till mer normala 80-90 klarar du dig med 20" Det är inte svårare än så här .Glöm allt vad Husqvarna heter dom är helt av banan när det gäller motorsåg för tillfället. Jag arbetar heltid med att fälla stora träd har gjort det i över 30 år

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Hema  
#576562 Men 390 finns att köpa på vissa ställen, kanske även Jonsered 2188. O de är analoga.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Björn T  
#576571
roa skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre.Det var ett jävla tjafsande om ett motorsåg för att hugga ner några stora träd.Finns bara ett motorsåg om du ska köpa nytt sthil 462 har rätt vikt och rätt pris och finns för leverans. När det gäller svärd och kedja glöm det med maskinsvärd och maskin kedjor. Köp ett lagom långt svärd 25" är bra till riktigt stora träd 1,30 till 1,50 Till mer normala 80-90 klarar du dig med 20" Det är inte svårare än så här .Glöm allt vad Husqvarna heter dom är helt av banan när det gäller motorsåg för tillfället. Jag arbetar heltid med att fälla stora träd har gjort det i över 30 år

:-bd :-bd håller med föregående talare.

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576572 Då kör jag hellre en jonsered...




=)) :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Westra Aros  
#576584 462 kanske är lättare men den saknar vrid det gör inte 572 och den är absolut ingen 395

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576588 Hej roa
är stihl 462 en data såg som varnas för o prisas av andra?
Jag bad om råd från er och ni har inte gjort det lättare tyvärr.
Spontant när man läser om den verkar det vara en jättebra såg förutom Fredriks(skogsforum) test där han såg gurun vgillade ngn slags c85 krdja till husqvarnas fördel.....Kan man inte köpa en sådan kedja till stihl maskinen då?/M

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Lindveden  
#576589 Ska du ha kraft o vrid i en stor såg så rekommenderar jag STIHL 500i. Helt grym såg,har en själv o är hittills väldigt nöjd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).