Bioenergi

Föroreningar i grot

68 inlägg 20753 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57644 Är nog svårt att få en hugg som klarar sten och skrot. Men visst går det, men då är det som tidigare sagts inte längre en hugg utan kross. Och jag antar att en kross är både större och mer tungdriven, å då är det inget att sätta på en skotare längre..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57646
Forsgren skrev:Är nog svårt att få en hugg som klarar sten och skrot. Men visst går det, men då är det som tidigare sagts inte längre en hugg utan kross. Och jag antar att en kross är både större och mer tungdriven, å då är det inget att sätta på en skotare längre..




du har en poäng där Forsgren om inte två kanske =)) =))

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57649
Forsgren skrev:Är nog svårt att få en hugg som klarar sten och skrot. Men visst går det, men då är det som tidigare sagts inte längre en hugg utan kross. Och jag antar att en kross är både större och mer tungdriven, å då är det inget att sätta på en skotare längre..

Joo..Det är kanske så..
Allting är ju omöjligt..om man bara ger sig fanken på det.. :wink:
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57651
Ulf skrev:
Forsgren skrev:Är nog svårt att få en hugg som klarar sten och skrot. Men visst går det, men då är det som tidigare sagts inte längre en hugg utan kross. Och jag antar att en kross är både större och mer tungdriven, å då är det inget att sätta på en skotare längre..

Joo..Det är kanske så..
Allting är ju omöjligt..om man bara ger sig fanken på det.. :wink:
Mvh. Ulf



jo de må juh hända men som forsgren säger, de skulle bli riktigt tungt på en skotare. räker med den tyngden som redan är!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57663 Förorenat grot.. Det är tråkigt att dom som skotarLITE ris ibland, som de oftas blir här nere ja bor. Det är ofta det är skit i högarna som sten,stubbar och grus. Detta på grund av att dom inte kör med risgrip och inte vet hur känsligt det är. Vi har en skotare som inte gör något annat än att skota ris till oss och där har vi aldrig haft något i dom högarna.
Sen pratades det om ackord eller timmpeng. Han som kör till oss har kört det mesta på ackord. Visst han kör väldigt bra och inget skit i högarna men där imot får han själv lite problem med sin ekonomi som inte går ihop alltid..tycker att har man ett bra ryckte och skotar endast ris så kan man få köra på timmpeng och göra bra jobb så det även går ihop sig när det är dåligt terräng och långskotat.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

per-erik  
#57685
Ulf skrev:Nu har vi ju redan teknik som kan fixa iväg Schyman, ut i omloppsbana, till vilken planet som helst..Men vi har tydligen väldigt svårt att med teknikens hjälp, fixa fram en flishugg som pallar med lite föroreningar i materialet som skall flisas..
Vore det inte en liten utmaning för maskintillverkarna att uppfinna en sådan hugg/kvarn, som åtmistone tål en sten eller två..?
För nog är det väl lite skit, att en trumhugg är så känslig för förorenad GROT, så att man inte ens vill upparbeta den, vid blotta misstanken om att den inte är fri från lite jord..
Mvh. Ulf


Ja jag känner mig riktig stolt nu när jag löst det där problemet. Å på ett humant sätt. Ställt mot andra ideer som jag haft. Men jag har ju grunnat i så många år. Men jädra synd om dem där ute i den dära vintergatan. Kommer ju att bli värre förorenat och större problem än i groten!

Tror inte det är ekonomiskt vettigt att bygga en maskin som både klarar sten och som kan göra flis. Tror du inte lösningen är att arbeta rätt i varje led, UTAN att skylla på varandra?

Vill peka på några saker: Mig veterligen finns det INTE ett (plast?) -band som är märkt ”Metalldelar i området” som ska användas när man t.ex. förlorat en kvistkniv eller ett svärd! Och tänk om samtliga svärd var målade i en signalfärg. Tappar man ett är det ju då mycket enklare att finna. Sen kan man aldrig nå 100 %, men jag tror att detta område går att förbättra en hel del. Till gagn för många.

Ingen som känner till någon historia där ett svärd (klinga från röjsåg) eller liknande gått genom en flishugg? Någon som har fler tips hur man ska få detta att funka?

Skrattade gott för någon vecka sedan när jag läste ngt här på forumet. Det var tal om vikten av att torka groten. Och erfarenheter som ”Orre” har och som bildat grund för stor visdom är att: ”Bästa sättet är att ha den som julgran”.

Ler
/Per-Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Skogsmange  
#57813 Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57831
Skogsmange skrev:Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!



Men tänk då vilket jobb och köra med risbil och hämta upp allt..dom får ju inte på så där jätte mycket varje gång och inte alltid så bra vägar in så tror inte på det. Inte alltid dom kan lägga de ute vid en väg heller så man kan komma när med lastbil och släp

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#57837 håller med dej helt per-erik i höstas stoppade jag in en matarhjuls fälg in i tuggen och det small stadigt.. det bästa tycker jag är att alla bara försöker och har intresse för sitt jobb, på så sätt lägger man ner sin själ i det man gör och gör alltid så gott man kan..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57838
Bonden/Ramnäs skrev:håller med dej helt per-erik i höstas stoppade jag in en matarhjuls fälg in i tuggen och det small stadigt.. det bästa tycker jag är att alla bara försöker och har intresse för sitt jobb, på så sätt lägger man ner sin själ i det man gör och gör alltid så gott man kan..


fy fan va de måste ha smällt? vad gick sönder på huggen efter den smällen?
å helt klart som du säger, kan alla som håller på visa lite intresse å lägga ner lite arbete på de som håller på med så blir de nog bra i slut änden.

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Torparn79  
#57872
Fridh skrev:
Skogsmange skrev:Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!



Men tänk då vilket jobb och köra med risbil och hämta upp allt..dom får ju inte på så där jätte mycket varje gång och inte alltid så bra vägar in så tror inte på det. Inte alltid dom kan lägga de ute vid en väg heller så man kan komma när med lastbil och släp

därför så ska man köra groten i bunt.
förresten vad är det för skillnad i att hämta grot med bil och släp när man kör virke och flisburkar med, i princip, likadana ekipage..???

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57880
Torparn79 skrev:
Fridh skrev:
Skogsmange skrev:Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!



Men tänk då vilket jobb och köra med risbil och hämta upp allt..dom får ju inte på så där jätte mycket varje gång och inte alltid så bra vägar in så tror inte på det. Inte alltid dom kan lägga de ute vid en väg heller så man kan komma när med lastbil och släp

därför så ska man köra groten i bunt.
förresten vad är det för skillnad i att hämta grot med bil och släp när man kör virke och flisburkar med, i princip, likadana ekipage..???


att kör grot i en grot bil är inte så lönsam då du får med dig så mycket luft å lite grot!
tycker de funkar så bra som vi gör idag!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57885 Håller med där..Det funkar rätt bra som det är idag om bara skotaren sköter sitt..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57894
Fridh skrev:Håller med där..Det funkar rätt bra som det är idag om bara skotaren sköter sitt..



precis å de är tur att dom flesta klarar av de galant.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#57913
grotförare skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:håller med dej helt per-erik i höstas stoppade jag in en matarhjuls fälg in i tuggen och det small stadigt.. det bästa tycker jag är att alla bara försöker och har intresse för sitt jobb, på så sätt lägger man ner sin själ i det man gör och gör alltid så gott man kan..


fy fan va de måste ha smällt? vad gick sönder på huggen efter den smällen?
å helt klart som du säger, kan alla som håller på visa lite intresse å lägga ner lite arbete på de som håller på med så blir de nog bra i slut änden.




jodu :grin: kan säga att man flög ner på golvet.. överliggarna på knivarna (kommer aldrig i håg vad dom heter) sen splainsen i kardanen sprängbultarna till motstålshyllan,motstålet,alla bultar som håller trumman, huv bultarna,remmarna... sen e det säkert något jag har glömt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).