Verkstan

när på året ska man byta olja?

23 inlägg 6009 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

när på året ska man byta olja?

Camaro1969  
#576312 knepiga funderingar man har...

jag kör uppskattningsvis 100 timmar per år med traktorn.

ca 80 på sommaren med betesputsning och kanske 20 på vintern med snöskottning..

lämpligt att byta olja 1 gång per år med andra ord då det ska ske efter just 100 timmar...

men, nu kommer den knepiga frågan, när på året ska man göra det?

för mig känns det som traktorn ska ha ny olja inför vintern... men jag har egentligen inga belägg för det..

vad säger ni... spelar det någon roll egentligen? (troligen inte)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Blivande snickare  
#576313 På bara 100 timmar spelar det ingen roll men betydligt bekvämare att göra när det är varmt ute ifall man inte har verkstad 🙂

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Avslutat-02  
#576321 Man ska väl alltid försöka byta oljan/oljorna när man kör som mest...

Användarvisningsbild

Re: när på året ska man byta olja?

Camaro1969  
#576324 mitt i sommarn mena du?

eller vadå när man kör som mest..

säg att jag kör varje dag i en månad... ska det då bytas i början, mitten eller slutet av den månaden?

   TS
Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Avslutat-02  
#576326 Nu tänkte jag sett över ett år.

Om du kör ca 75 procent av all körtid på vintern då byter du då, kör du mest på sommaren, ja då byter du innan eller under den perioden.

Huvudsaken är att aldrig byta olja och sedan inte använda maskinen.
Fick jag lära mig för många år sedan, att oljan kan fräta i motorn, om den inte piskas runt en stund före stillestånd.

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

jannee  
#576329 "Självklart" byter man olja på våren. Det är kallstarter som går mest illa åt motoroljan.
Ändå viktigare är att byta oljefilter om det finns.
Börjar oljan bli gråfärgad (kondensvatten) är det också hög tid för byte
Du kan även känna och lukta på oljan.
Har du kört extremt hårt kan man nämligen bränna oljan och det känns väl på lukten, annars känner man på oljan, börjar oljan bli något sträv när man gnider den mellan fingrarna är det hög tid för oljebyte.
För övrigt är oljan betydligt hållbarare än man tror, viktigast är filtret.

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Avslutat-02  
#576332 Träffade en verkmästare som alltid smakade på motoroljan.....

Tror inte det var nå vidare.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: när på året ska man byta olja?

Japan  
#576342 Jag har fått lära mig på maskinskötarkurs för 35 år sedan att man byter inför vintern, så man har det nytt o fräscht när det frestas som mest. Byt även bränslefilter inför vintern. :-bd

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Avslutat-02  
#576343 Bra initiativ. Mycket bra.
Jag byter hydraulolja och motorolja, samt alla filter innan vår bruket...
Brukar av någon anledning inte bli av annars.

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Hugin  
#576384 Ursäkta att frågan påminner mig till en gammal historia (helt off topic):

De två gamla bröderna, som ansåg sig progressiva, var först i byn att införskaffa en traktor. Ryktet om detta gick i bygden och alla gick i hög förväntan om hur det skulle fungera ... .
Efter lång väntan kom så äntligen en lastbil med upplastad uppenbarelse. Med plankor och andra riggningar startades maskinen och rullades av mot höbron. Därefter in i iordningställt garage ... .
Tiden gick och grannarnas nyfikenhet blev inte mindre, då de konstaterade att bröderna fortfarande använde hästen men sällan traktorn. Däremot hade man lagt märke till en mängd aktiviteter vid traktorgaraget - vid de mest udda tider på dygnet!? - En granne kunde inte låta bli att fråga och fick svaret;

Jovisst är det bra med en traktor, men också nya besvär. Instruktionsboken anger att den måste smörjas var 10:e timme och det där kan ju inträffa vid alla möjliga tider på dygnet ... !

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

Avslutat-02  
#576428 =)) =)) Välsmort ska det vara...

Användarvisningsbild

Re: när på året ska man byta olja?

Vardon  
#576454 Tja eftersom du hittils fått våren, sommarn och hösten som rätt tid så måste jag säga vintern då :-)

Varmkör med tex snöskottning medan garaget värms upp en dag då det är för kallt att gå till skogen eller man vila. Byt filter, olja, laga de där småsakerna som alltid är nånstans och kanske ändra något till det bättre. Ett ladduttag till telefonen etc etc.

Under förutsättning att man har varmgarage då.

Byter du var 100e timme tror jag inte det spelar nån roll när du gör det, viktiga är att det blir gjort.

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

tallen100  
#576457 I Juli kl 17:31 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: när på året ska man byta olja?

sveakatten  
#576459 Behöver man byta efter 100 timmar?
Tror jag ligger efter då. :oops:

Användarvisningsbild

Re: när på året ska man byta olja?

Camaro1969  
#576467 jannee har ju en bra poäng där att det slits hårdare på vintern så man ska byta på våren.

jag tänkte lite att det skulle vara fräsch olja inför vintern för att minska ev vatten som kan frysa eller så..

men troligen spelar det ingen roll huvudsaken det blir gjort...



jaa 100 timmar säger manualen iaf... och det är nog inte så tokigt.

med 100 timmar i en bil kommer man ju 1000 mil i 100 km/h och då knappt med belastning..

en traktor, ja min iaf belastas ju skapligt under dessa timmar=)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).