SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

26 inlägg 21484 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Hema  
#576392
Nelson81 skrev:Med stor sannolikhet så kommer det nog bli ytterligare en flopp som marknaden inte efterfrågar .

Gör den något sämre som skördare än andra i samma klass? Om den nu är konstruerad för att billigt kunna byggas och har bra driftsekonomi, så finns det nog en marknad.
Edit: ordblind
Senast redigerad av Hema tis 16 jul 2019, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Tralsmo  
#576403 Den ä inte konstruerad för billigt, snarare såld billigt.
I produktion skulle den nog vara dyrare.
Läs Fredriks artikel noga , där framgår det mesta av de nya saker som är intressanta.

Akkakaman verkar ha rätt bra koll.

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Tralsmo  
#576406 Akkamaan ska de ju naturligtvis va.

Angående bredden 2,5m så är det en av dom få saker ja inte gillar med maskinen.
Har själv inte begripit fördelen med beståndsgående gallring.
Hadde föredragit normal bredd.

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Tralsmo  
#576407 Akkamaan ska de ju naturligtvis va.

Angående bredden 2,5m så är det en av dom få saker ja inte gillar med maskinen.
Har själv inte begripit fördelen med beståndsgående gallring.
Hadde föredragit normal bredd.

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Hema  
#576447
Tralsmo skrev:Den ä inte konstruerad för billigt, snarare såld billigt.
I produktion skulle den nog vara dyrare.
Läs Fredriks artikel noga , där framgår det mesta av de nya saker som är intressanta.

Akkakaman verkar ha rätt bra koll.

Då läste eller fattade jag fel. Men som jag förstod det, så var konstruktionen rätt smart, vilket skulle leda till snabbare produktion.

Nu får vi se vad prototypkörningarna leder till. Jag uppskattar iaf att det finns de som testar nya saker. Jag tror att framtiden kommer gå mot autonoma maskiner eller som fjärrstyrd. De kommer även jobba dygnet runt. Så nya maskiner/lösningar behövs.

Om vi exempel tar Fiberdrive 1750, finns det någon annan skotare i den klassen som gör mindre markpåverkan?

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Tralsmo  
#576462 Ökad produktion blir det inte enligt min mening. Smart konstruktion är det helt klart.
Den kommer att gå bättre på känsliga marker.

Det vi gillade med den när vi kollade för nåra år sen va pendelarmssystemet till hjulen , automatiskt nivelleringssystem som gör att maskinen går planare än en vanlig skogsmaskin
Bättre komfort å mindre risk för att stöttorna skaver när man kör över sten eller stubbe.
Samt att alla hjul får samma marktryck och tyngdpunkten på maskinen inte förskjuts.
Ytterligare en bra grej är att hjulhastigheten justeras individuellt på varje hjul när man svänger så inget hjul kasar mot marken. Allt detta gör att markskadorna blir mindre.

Hydraul system som tar tillvara på energin i bla svängen när den bromsar bidrar till mindre bränsle åtgång.

Krankonstruktin som påminner om ponnse scorpion men enligt Lennartsson ska funka bättre.

Vill minnas att den version vi fick presenterad var en kombimaskin som skulle prestera bra i både skotning och huggning , men en kombi är ju alltid en kompromiss mellan det ena å det andra.

När vi diskuterade konceptet så var tanken precis som akkamaan beskrev. En maskin hugger å tar med sig virket ut vid vindfällen och barkborre huggning.
I gallring där vissa slag kan ha dålig bärighet tar skördaren med sig virket direkt , resulterar i bara en körning där.i gallring är det normalt för trångt för att få effektivitet. Ska ju inte heller skava kvarvarande träd.

Personligen ser ja inga fördelar i vanlig slutavverkning med en kombi som skördar å skotar samtidigt.

Autonoma självkörande skogsmaskiner tror ja inte ett skvatt på.

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Ådii  
#576465 Nån som vet om den Ponsse-inspirerade kranen kan sätta käppar i hjulet för vidare tillverkning? Finns ju många kranar som liknar varandra men denna är ju helt annorlunda så kan patent och liknande göra så att den inte kan byggas?

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

forest.  
#577158
Ådii skrev:Nån som vet om den Ponsse-inspirerade kranen kan sätta käppar i hjulet för vidare tillverkning? Finns ju många kranar som liknar varandra men denna är ju helt annorlunda så kan patent och liknande göra så att den inte kan byggas?


Finns det några filmklipp?

Avatar Fallback

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Tallen  
Användarvisningsbild

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

JohannesG  
#625528 Finns det någon mer fördel med saloondörr-midjan förutom större styrvinkel? Påverkar det exempelvis stabiliteten något?

Användarvisningsbild

Re: Fiberdrive 9.5 - Skördare med lastrede i prototyp

Torbjörn Johnsen  
#625566 Nu finns en video här:


och en artikel på forestry.com:
https://www.forestry.com/editorial/chri ... sson-done/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).