ons 17 jul 2019, 05:51#576462
Ökad produktion blir det inte enligt min mening. Smart konstruktion är det helt klart.
Den kommer att gå bättre på känsliga marker.
Det vi gillade med den när vi kollade för nåra år sen va pendelarmssystemet till hjulen , automatiskt nivelleringssystem som gör att maskinen går planare än en vanlig skogsmaskin
Bättre komfort å mindre risk för att stöttorna skaver när man kör över sten eller stubbe.
Samt att alla hjul får samma marktryck och tyngdpunkten på maskinen inte förskjuts.
Ytterligare en bra grej är att hjulhastigheten justeras individuellt på varje hjul när man svänger så inget hjul kasar mot marken. Allt detta gör att markskadorna blir mindre.
Hydraul system som tar tillvara på energin i bla svängen när den bromsar bidrar till mindre bränsle åtgång.
Krankonstruktin som påminner om ponnse scorpion men enligt Lennartsson ska funka bättre.
Vill minnas att den version vi fick presenterad var en kombimaskin som skulle prestera bra i både skotning och huggning , men en kombi är ju alltid en kompromiss mellan det ena å det andra.
När vi diskuterade konceptet så var tanken precis som akkamaan beskrev. En maskin hugger å tar med sig virket ut vid vindfällen och barkborre huggning.
I gallring där vissa slag kan ha dålig bärighet tar skördaren med sig virket direkt , resulterar i bara en körning där.i gallring är det normalt för trångt för att få effektivitet. Ska ju inte heller skava kvarvarande träd.
Personligen ser ja inga fördelar i vanlig slutavverkning med en kombi som skördar å skotar samtidigt.
Autonoma självkörande skogsmaskiner tror ja inte ett skvatt på.