Skojigt/Galet

Månlandning för 50 år sedan - i realtid

23 inlägg 9536 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Torbjörn Johnsen  
#576408 Nu har ju det här inte så mycket med skog att göra utan mer att jag är så gammal så jag minns det:

Idag är det nämligen 50 år sedan månfärden som skulle sätta den första människan på månen startade. Jag var 7 år då och minns både USA-korrespondenten Arne Toréns stämma på radion och blurriga bilder direkt från månen. Nu sänder SVT det hela live, i realtid. Som om det var för 50 år sedan. På sajten
https://www.svt.se/datajournalistik/man ... i-realtid/ kan man följa vart farkosten befinner sig samt se kommunikationen mellan jorden och astronauterna.

Det som framför allt fascinerar är hur man klarade av styrning och kommunikation med den begränsade datateknik som ändå fanns. Och att man klarade att direktsända bilder. Jag vill minnas att den datakraft som då (1969) fyllde stora lokaler och kostade miljarder idag med lätthet ryms i en smartphone.

Under åren har månlandningen omgärdats av konspirationsteorier. D v s att den aldrig genomfördes på riktigt utan bara var fejk för att lura Sovjet och inte tappa ansiktet i rymdkapplöpningen. Det finns en bra artikel om varför konspirationsteorierna är falska och den hittar ni här på SVT.

Fler här som kommer ihåg månlandningen?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Palakangas  
#576409 Jag var nio år. Minns hur de satt framför Tv:n och följde det. Det var en riktigt varm dag, tror jag. Minns att de vuxna var uppslukade av allvaret. Vi barn cyklade säkert i väg och gjorde något roligare.

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

halvproffs  
#576410 Jag sommarjobbade åt Hedesunda järn &färg som företaget hette och langade ut masonit,gullex och cement åt kunder. Transistorradion (national panasonic) var påslagen och man lyssnade ivrigt om det skulle gå bra. Tycker att det är mänsklighetens största tekniska framsteg.
Tjänade 5kr/timmen och radion som jag tjänat ihop till kostade 325kr.

Avatar Fallback

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Ldsaren  
#576417 Jag var 11 år , vi var hos farmor och farfar eftersom dom hade ny färgtv med dåliga färger som det var då ,jag tror det var en Telefunken 26 tum, men den kosta över 4000 kr Då , vilket torde var över 2 månadslöner då .
Månlandaren hade inte mera datakraft än en vanlig Volvo 740 -88 .

Avatar Fallback

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576429 Minns inte månlandningen då jag inte var så gammal, men intresset är inte mindre för det.
Var i förra vecka på KSC, Kennedy Space Center, och såg anläggningen, eller iaf delar av anläggningen inklusive örnar och alligatorer :d
Häftigt och helt klart intressant!
Såg bara en av de många uppskjutningsplatserna, LC-39A SpaceX som ligger intill LC-39B där Apollo 11 sköts upp för att landa på månen.
Efter att Sovjetunionen börjat skicka upp farkoster i rymden sent 50-tal gjorde USA en otrolig satsning på 60-talet för att bli först på månen. Det är en annan men också en spännande historia, bl.a som Kennedy sa,
"We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard..."

Färjan Atlantis hänger i taket på en av utställningshallarna. Också häftigt!

Kan också säga att Apolloraketen är stor...

Har även varit och kollat Space Center i Houston.
Det är som de säger, är man i inte intresserad när man går in så blir man det under besöket.

Tja, det finns mycket att se om man lust och tid :-bd

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576434
1563307535_67059614_2307641302656782_6544840980061749248_n.jpg


Jag var bara ett år gammal då så inget minne av det förstås.
Däremot har jag varit två ggr till Kennedy Space Center och en gång till Johnson Space Center
som båda har sin plats i modern historia.
Måste ju tipsa om vår egen rymdbas: https://www.sscspace.com/ssc-worldwide/ ... ce-center/
De ska ha ett event om månlandningen 20/7 se bilden ovan.

Avatar Fallback

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576440 @Slurfi, du var ju där nyss väl? Cape Canaveral?
Visst är det häftigt?

Måste dock erkänna att jag skäms lite. Har ju varit på de båda platserna i USA men inte varit till vårt egna rymdcentra trots att man varit trakterna några gånger med Kungsleden och Keb i focus.
Har även besökt gruvan i Kiruna. MYCKET intressant det också, men inte Esrange :shock: :((
Antar att du Slurfi har full kolla på denna anläggning.
Lovar härmed att också besöka Esrange.

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Lars Lundqvist SLU  
#576443 Jag såg det mesta som visades på TV på den tiden och dom hade en begagnad Mercury och Gemini-kapsel uppställda på Skansen i Stockholm några dagar ungefär vid den här tiden. Så jag har sett dom live.

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

stegmaster  
#576472 Jag var ochså bara 4 år, så har bara vaga minnen, men minns dom vuksna var rett inspireradet, så mest det man minns.
Bara svart/vitt Tv vid denna tid, fick inte färge för fotbolls vm 1974, det var stort minns jag, att få se Franz Beckenbauer live i färgar.
Har fortfarandet en bild med hans autograf, som han skickade mig i 1976. 8)

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Camaro1969  
#576481 har det verkligen hänt då?

har ni tänkt på vad Neil Armstrong blir baklänges....

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

halvproffs  
#576485
stegmaster skrev:Jag var ochså bara 4 år, så har bara vaga minnen, men minns dom vuksna var rett inspireradet, så mest det man minns.
Bara svart/vitt Tv vid denna tid, fick inte färge för fotbolls vm 1974, det var stort minns jag, att få se Franz Beckenbauer live i färgar.
Har fortfarandet en bild med hans autograf, som han skickade mig i 1976. 8)


Autograf av Kaiser Franz är inte fy skam!
Hade vi sändningar i färg 1969?

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

halvproffs  
#576489 Kollade nu. Första rikstäckande sändningar var 1967.

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

stegmaster  
#576591
halvproffs skrev:Kollade nu. Första rikstäckande sändningar var 1967.


Oj, Norge har alltid haltat efter alla andra.
Spesiella sendinger i färge kom 1972, och ble inte standard på alt före 1975. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576626
@DanK skrev:Slurfi, du var ju där nyss väl? Cape Canaveral?
Visst är det häftigt?

Jovisst, förra gången hade vi med pojkarna i ca 10årsåldern och det var inte optimalt
men nu var vi själva och hade tid och lust att titta på det mesta och ta en matpaus emellan.
Klart värt att åka dit om man är i Florida.
Måste dock erkänna att jag skäms lite. Har ju varit på de båda platserna i USA men inte varit till vårt egna rymdcentra trots att man varit trakterna några gånger med Kungsleden och Keb i focus.
Har även besökt gruvan i Kiruna. MYCKET intressant det också, men inte Esrange :shock: :((
Antar att du Slurfi har full kolla på denna anläggning.
Lovar härmed att också besöka Esrange.

Esrange är intressant, jag har pryat där två veckor i början av åttiotalet och det var annorlunda och skoj.
Jag hade även en morbror där som berättade lite av varje.
Nu är det längesen jag var dit, senast körde vi förbi med skoter just utanför.
Raketfältet är stort och mitt i hade en förfader till mig sitt nybygge under tidigt 1800-tal.
Nu är förhoppningen att Esrange tar ett kliv framåt och börjar skjuta större raketer med satelliter ombord.
Och givetvis att man flyttar all verksamhet som den statliga rymdindustrin har i Sverige till Kiruna kommun.
Kanske man är dit den 20/7 ändå.

Avatar Fallback

Re: Månlandning för 50 år sedan - i realtid

Palakangas  
#576949 Den andre människan som steg ner på månens yta, Edwin (Buzz) Aldrin. Han härstammar från Värmland. Gammalt vallonsläkte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).