Avverkning (slutavverkning)

Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/företag?

15 inlägg 6394 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/företag?

nybörjare123  
#575073 Hej Nybliven medlem och nybörjare i skogen är jag och letar efter en seriös virkesköpare /företag. Grannar säger det är lite som ole, dole,doff vilken man väljer, alla vill gärna köpa din skog och försöker ge ett seriöst intryck, sedan blir det inte alltid så som man som säljare förväntar sig.

Har ett litet skifte fullmogen skog (tall-gran) i Västra Götaland och vill förståss ha så bra betalt som möjligt.
Vilka erfarenheter har ni erfarna skogsmänniskor av Moelven, Sydved, Södra till exempel? Håller de vad de lovar? Kan man lita på att avverkarna är proffsiga och kommer när det är bestämt? Är det säkrare att hålla sig till en liten aktör med god lokalkännedom eller är de stora bolagen lika/mer pålitliga?
Har blivit erbjuden 640 kr m3fub för grantimmer och 580 för tall, låter det vettigt?
Det sägs att priserna är på väg ned? Vad tror ni om det? Många frågor..tack på förhand för kommentarer



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

Helmer95  
#575082 Bästa är väl och fråga runt lokalt med grannar så som du gjort. Även be inköparn att ta med dig på en tur och titta på avverkningar, gärna någon pågående och någon avslutad. Då kan du ju lyckas hitta en entreprenör som du tycker utför bra jobb och tinga dom till din avverkning.

Har haft många fältbesök av markägare som vill se vad vi lämnar efter oss och det tycker jag är kalas 👍🏼

Dock är ju vi olika personer och om ett tillvägagångssätt är rätt för mig kan det ju va din värsta mardröm så därför rekommenderar jag fältbesök. Ställer inte inköparn upp på det hade jag gått vidare till nästa bolag/sågverk.

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575084 Kolla även virkesbörsen.se

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

jannee  
#575088 Var allt ett djävla skitpris du fått.
Bli medlem i Södra och sälj ALL massaved till dem - EJ timmer (de betalar för dåligt).
Timmer säljer du till den som betalar bäst.
Tag ut 3 till 4 virkesinköpare från lokala sågverk och be dem ge dig pris, låt sedan de två med bäst pris bjuda över varandra.
Timmer 18+ eller timmer 16+, räkna vilket som är mest fördelaktigt.
Betänk också att du MAXIMERAR snittlängd på timret.
Fast avverkningskostnad - annars kan det skena iväg.
Entreprenören kanske får 100 kr/m3fub från sågverket medans du endast betalar 80 kr/m3fub - detta scenario inte alls ovanligt.
M.a.o. det är framtida nettopris som är viktigast - inte det direkta priset för varje sortiment.
Varför Södra massaved - jo kanske Sydved eller t.o.m sågverket erbjuder samma pris/fub men Södra har oftast också en efterlikvid på runt 10 %.
Ska du skota ut riset måste även detta meddelas entreprenören - avverkar då grotanpassat.
Har du över 1 000 m3fub kan det t.o.m. vara ide att mäta upp skogen för att sedan sälja på rot.
Själv gillar jag avverkningsuppdrag, gör SJÄLV all underröjning året INNAN beräknad avverkning.

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

syre  
#576043 :P Hej
Det finns ingen som kan konkurrera med Södra. Har nyss haft ett avverkningsuppdrag på drygt 1000 m3 och massapriset barr och asp och björk jag fick var grundpris 360 kr certifiering 20 kr storlekstillägg 20 kr apteringstillägg 8 kr = 408 kr + att jag räknar med att få 8 till 10% i efterlikvid vilket ger 35-40 kr ytterligare. Vad gäller timmerpriserna är de svåra att jämföra mycket beror på längder avsmalning dvs hur de apterar. Men c:a 1/3 del av en slutavverkning är massaved.
Södra är ägt av de skogsägare som levererar skogsråvaran till skillnad från bolagsskogsbruket.
På senare år har vi fått c:a 25% avkastning på vårt insatskapital 2018 fick vi c:a 80 % men det var extremt och gav över 200000 kr i avkastning till vår 50 ha skogsfastighet. Fantastiskt

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

Håkan A  
#576084 Gällande prisnivån som nybörjare123 blivit erbjuden är det svårt att kommentera om det är bra eller dåligt i nuläget. För ett år sedan hade det, som Jannee säger, varit ett skitpris men som marknaden ser ut just nu med granbarkborreproblematiken och en hel del privata aktörer som är överhopade med virke och stora rotstående lager så känns läget svårbedömt för kommande säsong. Åtminstone i sydöstra delen av landet. Situationen kanske är betydligt bättre i väster? Men det är ingen prisnivå som imponerar efter de senaste årens priser.

Det finns ingen som kan konkurrera med Södra. Har nyss haft ett avverkningsuppdrag på drygt 1000 m3 och massapriset barr och asp och björk jag fick var grundpris 360 kr certifiering 20 kr storlekstillägg 20 kr apteringstillägg 8 kr = 408 kr + att jag räknar med att få 8 till 10% i efterlikvid vilket ger 35-40 kr ytterligare. Vad gäller timmerpriserna är de svåra att jämföra mycket beror på längder avsmalning dvs hur de apterar. Men c:a 1/3 del av en slutavverkning är massaved.

Några kommentarer till @syre också.
Det är bra att du är nöjd med din Södra avverkning och avkastningen på ditt insatskapital. Du nämner inte något om priset på timmer i din avverkning vilket enligt dina upgifter utgör ca två tredjedelar av volymen. Om det var en normal föryngringsavverkning i barrskog anser jag att det är ett dåligt utfall om en tredjedel av volymen föll ut som massaved. Om det var en avverkning med en hög andel löv kan det vara logiskt med en sådan andel massaved. Dock skall avverkningen då kanske inte jämföras med den skog nybörjare123 har fått pris på.
Viktigt för en ny skogsägare att tänka på är att det görs insatsavdrag på virkesleveranserna till Södra tills insatstaket är uppnått. Det är en aspekt att ta hänsyn till om säljaren är i behov av att maximera sina skogsintäkter. Man skall inte heller glömma bort att insatskapital är riskkapital. Under flera år har Södras utdelning varit riktigt bra, men för oss som har varit med ett tag kan det vara bra att minnas den tid när staten fick gå in som delägare för att föreningen skulle överleva. Då var det inte lika muntert att ha insatskapital i föreningen. Och man kan konstatera att en större delen av återbäringen kommer från det innestående ägarkapitalet, inte från efterlikviden på virket. Det är alltså viktigt att förstå att det tar ganska många år med virkesleveranser innan man kommer upp i de avkastningssummor som @syre beskriver. Men i nuläget är det en god investering att ha mycket kapital hos Södra.

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

uffejohan  
#576112 Förutom att priset givetvis är viktigt, tycker jag man ska få inskrivet i kontraktet en hel del övriga överenskommelser. När ska riset vara utskotat, när ska det vara flisat? Ligger groten kvar för länge på hygget riskerar du att få stora hål i plantskogen. Flispriset? Vem svarar för sönderkörda vägar? Görs vägklassavdragoch isf hur mycket? Kan du kvitta flis mot markberedning? Se till att få allt på pränt, varken du eller inköparen minns vad som muntligt avtalades något år tillbaka....

Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

rejser  
#576139 Mmm skulle inte fokusera för mycket på vad man får, blir tämligen lika.
Inköparna på dom stora jättarna är inköpare och lämnar ofta sedan över till nästa led. Varken dom eller du vet inte vilka som gör jobbet förän ganska sent.
Vi har till största del gått ifrån dom stora och får både bättre betalt och marken o planteringen blivit bättre.
Dock så bryr ju dom sig om kvalitet på virket. Så är det bra träd kan du tjäna mer. Är det sådär så sälj till dom stora, dom struntar i kvalitet.

Det är mina erfarenheter under senaste åren.

Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

nybörjare123  
#576152 Till rejser
Tack för svar! Har jag förstått dig rätt att du tycker att mindre bolag är bättre om virkeskvaliteten är hög och att mindre bolags anställda är mer rädda om marken?

Håkan A: Stort tack för tipset gällande Södra. verkar som om de bara är en bra affärspartner om man har stora arealer för avverkning. Om man har mindre arealer kanske man fastnar under insatstaket?
Uffejohan: Tack för bra tips! Vad är vägklassavdrag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

rejser  
#576174
nybörjare123 skrev:Till rejser
Tack för svar! Har jag förstått dig rätt att du tycker att mindre bolag är bättre om virkeskvaliteten är hög och att mindre bolags anställda är mer rädda om marken?

Håkan A: Stort tack för tipset gällande Södra. verkar som om de bara är en bra affärspartner om man har stora arealer för avverkning. Om man har mindre arealer kanske man fastnar under insatstaket?
Uffejohan: Tack för bra tips! Vad är vägklassavdrag?


Jag tippar på att ett mindre företag tar mer skada av om det sägs att dom gör ett dåligt jobb o kör sönder.
Med dom vi använt är en av inköparna ägare, dom använder i princip alltid samma skördare och skotare. Dom kommer också när dom ska ;)

Där är något som vi också märkte, dom ringde när maskinerna var på plats men ville vänta några dagar då det var för blött.
Det har ju aldrig hänt med dom stora som vi haft.

Dock så vid gallring tar vi in dom som budar bäst i princip. Vissa kan man önska någon speciell skördarförare, men det är ju bara bra om man vet någon extra duktig, eller någon man har bättre kontakt med.

Dock får man ju tänka på att lill-sågen inte är så liten att det kan bli kapitalproblem. Så mellanstor :)

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

uffejohan  
#576217 Vägklassavdrag är ett avdrag på likviden om det exvis inte går att vända med bil o släp inne på slingan. Se till att ha bra vägar med vändplaner, helst också att de är körbara hela året. Glöm inte heller att hålla vägbredden även på höjden. Speglar och belysningar är ömtåliga och får inte haka i grenar. Jag tror du måste ha åtminstone 4 meter fritt uppåt.

Avatar Fallback

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

Håkan A  
#576219
Håkan A: Stort tack för tipset gällande Södra. verkar som om de bara är en bra affärspartner om man har stora arealer för avverkning. Om man har mindre arealer kanske man fastnar under insatstaket?


Som medlem i Södra får du avkastning på insatskapitalet från den första kronan, även om du aldrig kommer upp till ditt insatstak. Det jag ville peka på var att det tar rätt många år, eller ett antal stora avverkningar innan man når en avkastning i kronor på den nivå som @syre beskrev! De 80 % som nämndes fick alla medlemmar, men summan i kronor blir ju olika stor beroende på om du har 5000kr eller 200 000 kr i föreningen.Och vinstdelningen har inte alltid varit så stor som de sista åren. Beskrivningen ovan är också något förenklad, lite mer finns att läsa här t.ex: https://www.sodra.com/sv/skog/medlem-i-sodra/uppdrag-och-organisation/sodramodellen/

Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576389 @Håkan a Du behöver inte vara medlem i södra.
Med detta inkalkylen nu då det var nu han ville sälja.
1000 m3 och då ca 550 i netto så räknar vi att konkurrerande bolag ger 580kr med samma certifiering och premier. Det är med både på södra och andra bolag så räknar vid detta. Då ger alla köparen som inte är södra 580kr.
Annan affär med konkurrerande bolag 1000*580=580000
Då har södra betalat 550kr och ger med som första affär 1000*550=550000 *10% 605 000
Samma premier och samma certifiering
Då man går i som södra medlem får man betala en insättning på på virkeslekviden med 4% =22000 eller 22kr per fub då man samtidigt går in som medlem och dessa pengar och få ränta på detta både ger en utdelning på,44000 plus insättning

Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

Krille1234  
#577213 Vi har tagit in anbud på flera bolag 2 st lokala sveaskog sydved och södra vi listade då upp de olika sortimentet som vi ansåg det skulle bli allt ute vid bilväg sedan snittade vi detta detta resulterade i att de två lokala bolagen låg högst i pris ihop med sydved södra var inte med och slogs bland de bättre men sedan hade vi en första gallring som var stämplad som de tog hem så mitt råd ta ut några inköpare från varje bolag och kolla vad de betalar

Användarvisningsbild

Re: Västra Götaland: Hur seriösa är olika virkesköpare/föret

grusgrus  
#577509 Mitt råd är att inte stirra sig allt för blind på priset som olika bolag uppger. Även om nettot är ytterst viktig ffa i slutavverkning så bjud ut ett antal inköpare/skogsinspektorer för en genomgång av din skog.
Vissa aktörer fokuserar "bara" på slutavverkningar medan andra också kan var dig behjälplig med markberedning, plantering, röjning.

Viktigast är, tycker jag, att hitta en aktör eller person som man går bra ihop med, litar på och känner tillit till. Priserna som olika bolag uppger skiljer sig inte mycket åt, visst på en större slutavverkning kan det handla om en del pengar i slutändan men glöm inte att se på slutresultatet som många skriver.
Vem står för ev. skador? Vem ansvarar för att riset kommer ut och det blir markberett och planerat?
Arbetare entreprenörerna under sjyssta villkor?

Som sagt, bjud ut ett antal och välj den där personkemin klaffar och om du har behov av det erbjuder en större palett av tjänster.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).