Motorsåg och handhållet

val av motorsåg??

132 inlägg 17033 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Tosca  
#576302 Kan du sköta om sågen och kan fila kedjan rätt så kommer du väldigt långt på ett par kedjor och en lite större såg.
Sen beror det ju på om materialet är rent också, metall och sten fördärvar helt nya kedjor om man har otur.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576305 Finns behovet av 3120 är de flesta "kvistar" kap mer än kvistning.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576317 Jag tänkte kvista och såga de mindre träden under 45 cm med 2054 turbo...Jag har 2 obetydligt begagnade sådana som går som tusan men hålla på att såga stam från två håll liggandes plus att jag har lite svårt att möta sågskåran från motsatt håll. förutom några fällningar per år så blir det att såga dom i bitar så jag kan få upp dom i klyven typ 30-40 cm bitar(klyven tar 70 cm längder).
stammarna som ligger är ju uppskattningsvis 20 m långa....många snitt per stam!.
Hellre för stort än för smått....Jag är ju värdelös på sågar och sådant....tankar aspen...fyller på kedjeolja, filar kedjan med en sådan där liten handhållen jigg med förutbestämd filvinkel.
Jättetacksam för alla svar jag får även om deet blir lite rörigt i skallen av alla sifferbeteckningar på sågar.
Helst en såg som är beprövad sedan några år men inte dinosaurie komponenter.../M

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576323 En hva 560 med 20" svärd löser ditt problem.

Eller 2186-2188 med 28" svärd.....

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576333 tittade på youtube på 560....funkade väl bra förutom att dom sågade typ gran o tall...funkar den lika gött på ek.alm o bok e ju frågan...o storlekar på 80cm..

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576334 Det fungerar nog bra, huvudsaken är att det vasst. Men vänd blicken emot en lite större då i fall man är osäker, t,ex Hva 572.

Jag för min del skulle hellre ha en lite äldre men pålitlig såg, då jag ej tycker om data helvetet i dagens sågar.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576338 ok ska kolla 572 då istället...Jag avskyr electrodata grunkor...precis fått min första smartphone så jag kan kolla klart.se...där slutar mitt intresse!
Tänk IDIOT med järnhäst....så närmar vi oss verkligheten...såg en kille på youtube som samyidigt som han sågade...typ primade sågen med några tryck på någon slags knapp....sådant är överkurs.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576339 Varför prima en såg som går på gas??
Låter bara dumt, bränsle pumpas fram och igenom förgasaren, och tillbaka till tank...
Pumpa soppa gör sågen bra själv..

Jag har en Bm 650 och en smartphone,, vilken tror du jag använder mest och helst..?

Använder aldrig min jonsered 2252....
Datahelvete....

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576344 320 buster med precis frigjord spridarpump från modern diesel...hellre den än än v70 på gårdsplanen.
572an..hur stort svärd orkar den med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576346 Vet inte om han prima den med bränsle under sågningen el om det va ngn slags inställning av sågen under gång...kanske data såg??

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576347 Ja, upp till 24" är inget problem.
Det är inte längden som är problemet utan handhavandet.
Finns kunskapen då är det Inga problem.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576348 Han tryckte typ 3-4 gånger på något mellan handtaget och bågen mitt på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576349 Saknar kunskapen...erkänner villigt...

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576350 Kunskap är läs och lärbart, inget problem, på det finns bara lösningar..

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576351 Jovisst
Jag är åkare till yrket och man kan berätta mkt om hästkrafter på volvo.scania mercedes och and suspekta märken som är billigare...men just att vissa bilar har små egenheter som man måste ta i beaktning gamla volvo F12 som tutade och gick till 60 tusen mil innan foderbyte Scania va viktigt med nya lager i vev o ram vid 100...och att aldrig äga en mercedes lastbil längre än 40 tusen mil....erfarenhet kan man tyvärr inte läsa sig till...Det har jag dig och de andra som är här.
flummigt utlägg kanske...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).