Fiberdrive 9.5 är främst en skördare som är framtagen efter önskemål från skogsägare i Christers närområde. Detta löper som en röd tråd genom hela projektet, kanske parallellt med Christer Lennartssons uppfinningsrikedom och strävan efter att hela tiden optimera skogsmaskinen.
Idag finns en Fiberdrive 9.5 i prototyputförande och som nu håller på att testas i Vislanda och här kommer några grundtankarna bakom konceptet:
Skördaren, för det är främst en skördare, har kapacitet som en konventionell mellanskördare idag men ska också ha kapacitet för att kunna jobba med krävande kontinuitetsskogsbruk, alltså att kunna höggallra grova träd för de som vill. Trots detta ska maskinen vara skonsam mot marken och kunna köras på områden där man kanske normalt inte hugger med skördare. För att kunna ta sig an speciella objekt så finns också ett litet lastutrymme bak på motordelen som kan lasta t ex huggna barkborreborreträd. Man behöver då alltså inte gå in med skotare utan det räcker med en maskin.
Förutom detta ska Fiberdrive 9.5 vara skonsam mot miljön med tanke på utsläpp. En liten motor och ett snillrikt hydraulssystem i kombination med HVO-diesel som drivmedel ska göra att skördaren har mycket låga emissioner från motorn.
Fiberdrive 9.5 har idag åtta stycken 600-hjul som sitter på pendelarmar. 2 par extra långa band som kan spännas genom hydraulik gör att skördaren har 6 kvadratmeter bäryta trots en maskinbredd på ca 2,5 meter. Pendelarmarnas infästning i maskinkroppen är inte parallella och genom detta blir den smalare ju högre man tiltar upp maskinen, en form av justerbar maskinbredd alltså.
Kranen är egentillverkad med klar inspiration från Ponsses Scorpionskördare. Kranen är alltså centralt placerad ovanför hytten som för övrigt i prototyputförandet är en Rottne hytt.
Kranen når 11,5 meter och klarar rejäla vikter. Idag sitter det ett Log Max 4000 på prototypen men tanken är att skördaren ska klara större aggregat. Frågan som uppkommer då är hur man lyckas med stabiliteten med över ett ton på nästan 12 meter? Svaret är att kranfundamentet fungerar som motvikt, likt en grävmaskin.
Fiberdrive 9.5 är framtagen för att jobba på stickvägar. Trots detta har Christer Lennartsson tillverkat en unik midja som fungerar som en saloondörr. Genom detta har skördaren ett midjeutslag på +/- 50 grader.
På motordelen finns ett lastrede för virke. Det kan lasta ~5,5 ton och är till för de gånger man exempelvis är inne och hämtar barkborreträd genom sök och plock. Tanken är att man lägger virket på motorhuven och tar med sig detta ut till antingen basväg eller avlägg. Redet har en tippfunktion så man helt sonika stjälper av lasset där man vill ha det.
Du som varit med ett tag vet att Christer Lennartsson inte är den som tillverkar något som underpresterar. Hydraulsystemet i Fiberdrive 9.5 bygger på tvåpumpssystem som kan dela på flödet utefter vilken funktion som behöver olja. Tankarna här går till Komatsus 3PS system och Christer utlovar både kraft och flöde ur systemet.
Men detta är bara halva härligheten. Hydraulsystemet drivs av dieselmotorn som blott på är 60 kW. Genom detta klarar man sig från kraven på bland annat AdBlue och liknande för emissioner från dieselmotorer. Frågan är då hur man löst detta? Svaret är idag lite kryptiskt men det handlar om nytänk inom mobil arbetshydraulik och ett system där motorn bygger upp ett tryck i hydraultanken när den inte är belastad. Detta har vi garanterat skäl att återkomma till.
Det är intressanta saker som det filas på i Vislanda alltså och Skogsforum kommer när tillfälle ges att göra ett studiebesök. Med tanke på att Fiberdrive 9.5 är framtagen utifrån önskemål från skogsägare så är det extra intressant om vi här i tråden kan diskutera både ur ett maskinförar- och skogsägarperspektiv. Vad tycker du om skördaren? Skriv gärna några rader.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto