Bioenergi

Föroreningar i grot

68 inlägg 20751 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Torparn79  
#57470 hur många av er känner igen er i att markägaren kommer och gnäller för att det lämnas för mycket kvar??
vet flera poster häromkring som markägaren tycker att den som har skotat groten "bara tog lite i toppen på högen".
nu är en av dom en sommargäst som har blivit av med "skogen på tomten" och inte vill springa och bära ris på sin lediga tid och en annan som ska har bete på en del av ett hygge.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

per-erik  
#57508 Många här verkar anse att det ska vara timpenning på grotkörning. Och varför inte? Nog borde väl lönsamheten vara sådan att man som uppdragsgivare kan gå i god för en vettig timpenning till professionella förare, som därmed också får tid på sig att göra bra arbete? Är lönsamheten för dålig för att betala timpenning, tja då bör man lägga ner allt ihop, anser jag.

Och förröjning. Jag vill beteckna det som något på gränsen till ren dårskap att ta ut grot när större delen av trakten har underväxter. Är det mindre partier av trakten som har underväxter kan man ju lämna endast dessa områden.

Som flera påpekat här är grot-skotning inte något som är enklare än annan skotning. Och arbetet kräver av föraren att han är både duktig och intresserad av sitt arbete.

Och den här klassiska prispressen. Även när det gäller grothantering. Är det ställ utom allt rimligt tvivel att den ger bättre ekonomi till markägaren? När det klickar i något led och värmeverket självfallet får ett sämre bränsle, p.g.a. flera faktorer?

Hörde något om träddelar, för några dagar sedan, som var nytt för mig: Här är det också vanligt att de allra klenaste stammarna rotrycks, och att medföljande mineraljord och sten kommer in i flistuggen. Har foton på detta. Känner någon till fenomenet?

Jädrar vilka inneboende krafter det finns i trumman i huggen: 1000 kg eller mer (minns ej) som roterar med ca 1300-1400 varv. Tänk bara utmaningen med att balansera denna klump. Max 0,1 mm ovalitet tillåts. En axel som är 80 mm. Sten eller metall som kommer in, och axeln kroknar det minsta. Tja, då är det kört. Vet någon kostnaden av att ett vanligt svärd går genom huggen? Hörde en historia 2004 där ärendet i vilket fall hamnade inne på huvudkontoret, på ett större bolag.

Matematiken är visst sån att när man ska bromsa ned en levande kraft likt denna (trumman), på tiden 0,0000 så är den kraft som utlöses oändligt stor. Det är också en del av förklaringen till inbromsningtider. Blev lite harm i dag när jag tänkte på alla de som profiterar på de som arbetar ärligt och hårt för att leva. Tänkte även på politiker. Och kom fram till att om man kunde använda den kraft som finns i en roterande huggtrumma, och ta ut den inom loppet av 1/1000 sekund, så skulle den räcka till att skicka ut Schyman ut i rymden, i en omloppsbana runt Juptier, Merkurius och Pluto!

I alla fall framkalkylerat av en, tom på flis, men med sågspån
/Per-Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57553 Nu har vi ju redan teknik som kan fixa iväg Schyman, ut i omloppsbana, till vilken planet som helst..Men vi har tydligen väldigt svårt att med teknikens hjälp, fixa fram en flishugg som pallar med lite föroreningar i materialet som skall flisas..
Vore det inte en liten utmaning för maskintillverkarna att uppfinna en sådan hugg/kvarn, som åtmistone tål en sten eller två..?
För nog är det väl lite skit, att en trumhugg är så känslig för förorenad GROT, så att man inte ens vill upparbeta den, vid blotta misstanken om att den inte är fri från lite jord..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#57599
Ulf skrev:Nu har vi ju redan teknik som kan fixa iväg Schyman, ut i omloppsbana, till vilken planet som helst..Men vi har tydligen väldigt svårt att med teknikens hjälp, fixa fram en flishugg som pallar med lite föroreningar i materialet som skall flisas..
Vore det inte en liten utmaning för maskintillverkarna att uppfinna en sådan hugg/kvarn, som åtmistone tål en sten eller två..?
För nog är det väl lite skit, att en trumhugg är så känslig för förorenad GROT, så att man inte ens vill upparbeta den, vid blotta misstanken om att den inte är fri från lite jord..
Mvh. Ulf



det är nog inte omöjligt att få till en tugg som klarar sten men du kan ju direkt glömma fint flis och då är det värmeverket som blir skit gringa.. dom blir ju gringa om man kör med lite dåliga knivar så det blir lite stickor.. hur ska man då göra?! ska du ha massa sikt och sånt skit så allting får återcirkulera genom tuggen tills det är rätt sorlek? och vem ska rensa dom siktena?

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57601 Då är vi inte inne på huggar längre utan rivare/krossare om dom ska klara järn, sten mm.
Blir väl sämmre kvalite`på det materialet så det blir som Bonden/Ramnäs säger klagomål.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Skogsmange  
#57602
Simba skrev:Dom blir vanligvis att torka vid väg över sommaren och då körs dom in med bilar med täckta sidor,vid "snabbleverans" kan en stdtimmerbil hämta.
I början användes plastsnören (som är starkast) men pga närheten mellan kraftverket och massafabriken har man övergått till sisal lr vad det heter,snörena är ljusbruna och innehåller INTE plast.(Man var rädd för att rester av plastbanden skulle kunna blåsa iväg o hamna bland massaveden därför bytte man snörkvalite)
Balarna krossas vid terminal med en mobil krossanläggning,samma som oxå krossar stubbar (ifall en gammal cykel med tillhörande A-lagare följer med lär inte ha nån betydelse :mrgreen: )


Sisalgarn funkar inte om buntarna ligger kvar vid bilväg ett tag... Det ruttnar. Bättre med plastsnöre!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57603
Ulf skrev:Nu har vi ju redan teknik som kan fixa iväg Schyman, ut i omloppsbana, till vilken planet som helst..Men vi har tydligen väldigt svårt att med teknikens hjälp, fixa fram en flishugg som pallar med lite föroreningar i materialet som skall flisas..
Vore det inte en liten utmaning för maskintillverkarna att uppfinna en sådan hugg/kvarn, som åtmistone tål en sten eller två..?
För nog är det väl lite skit, att en trumhugg är så känslig för förorenad GROT, så att man inte ens vill upparbeta den, vid blotta misstanken om att den inte är fri från lite jord..
Mvh. Ulf



åsen en till sak, värmevärkena tycker inte heller om, om de är massa grus,sten och jord m.m för de förstör deras panner med, iaf om dom äldre pannerna! föroreningarna sätter sig i botten på pannan!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57606
Henrik K skrev:Då är vi inte inne på huggar längre utan rivare/krossare om dom ska klara järn, sten mm.
Blir väl sämmre kvalite`på det materialet så det blir som Bonden/Ramnäs säger klagomål.

Det är ju konstigt att värmeverkena skulle klaga på fliskvalitèn från rivare/krossare..?
Kan dom elda med återvunna lastpallar,rivningsvirke och stubbar som har gått genom deras egna krossar så borde dom inte klaga på grot som har passerat en liknande maskin.
Eller..?
Och som sagt...Det borde ju finnas teknik även för värmeverken att fixa eventuella problem med föroreningar som sätter sig i pannbotten..Att dom blir griniga för att dom inte får "perfekt" flis att elda med , är väl egentligen deras problem.
Dom får väl helt enkelt anpassa sina system så att dom på ett enkelt sätt blir mer flexibla och anpassningsbara för dom material som finns att få..
Kan ju ändå inte vara entreprenören/leverantören som äger värmeverkens problem om vad dom ska klara för flisfraktioner..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57608 visst kan jag hålla med om att de är deras problem å att dom borde kunna lösa de problemet! å sen angående stubben så tycker dom i de fallet inte heller om när de är sten å jord med där. de är därför de ska ligga ett år på hygge å sen ett år i högg så dom torkar så att all sten å jord ramlar av vid hantering! å helt klart så är de juh inte entreprenören/leverantören problem att lösa. men jag tycker samtidigt att de inte är så stora krav att man ska klara aa de, å de finns många duktiga förare som klarar av att köra grot utan föroreningar! men helt klart så ska de va bättre betalt!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57612
grotförare skrev:visst kan jag hålla med om att de är deras problem å att dom borde kunna lösa de problemet! å sen angående stubben så tycker dom i de fallet inte heller om när de är sten å jord med där. de är därför de ska ligga ett år på hygge å sen ett år i högg så dom torkar så att all sten å jord ramlar av vid hantering! å helt klart så är de juh inte entreprenören/leverantören problem att lösa. men jag tycker samtidigt att de inte är så stora krav att man ska klara aa de, å de finns många duktiga förare som klarar av att köra grot utan föroreningar! men helt klart så ska de va bättre betalt!

Jag är övertygad om det att finns väldigt duktiga och skickliga förare som plockar grot utan att få med föroreningar..
Dom skall ha all heder av sitt slit..Men jag tycker att maskintillverkarna borde tänka lite "utanför lådan" och komma med lite nya okänsligare huggar..För trots allt så tar det ju bara mer och mer tid för er som sitter och ska skota ut groten, om ni ska sitta och vända och vrida, och skaka ur varenda liten kvisthög ni ska lasta...Tid är (ju som bekant) pengar..
Och det vore väl rätt så trevligt för dom som sitter och kör flishuggen, att kunna köra för fullt utan att behöva oroa sig för någon sten som följt med av misstag..Vore väl "gött" att ha en hugg som står pall lite skräp utan stillestånd som följd...
Eller hur..?
Värmeverken kommer nog alltid att gnissla och pipa, om både flisfraktioner och föroreningar..Men vad har dom för alternativ..?
Antingen eldar dom..Eller inte..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#57613
Ulf skrev:
Henrik K skrev:Då är vi inte inne på huggar längre utan rivare/krossare om dom ska klara järn, sten mm.
Blir väl sämmre kvalite`på det materialet så det blir som Bonden/Ramnäs säger klagomål.

Det är ju konstigt att värmeverkena skulle klaga på fliskvalitèn från rivare/krossare..?
Kan dom elda med återvunna lastpallar,rivningsvirke och stubbar som har gått genom deras egna krossar så borde dom inte klaga på grot som har passerat en liknande maskin.
Eller..?
Och som sagt...Det borde ju finnas teknik även för värmeverken att fixa eventuella problem med föroreningar som sätter sig i pannbotten..Att dom blir griniga för att dom inte får "perfekt" flis att elda med , är väl egentligen deras problem.
Dom får väl helt enkelt anpassa sina system så att dom på ett enkelt sätt blir mer flexibla och anpassningsbara för dom material som finns att få..
Kan ju ändå inte vara entreprenören/leverantören som äger värmeverkens problem om vad dom ska klara för flisfraktioner..?
Mvh. Ulf





är det så svårt att skota fram rent matria så slipper man alla problem.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57614 de brukar aldrig va nå problem med nått så länge skördare å virkes skotarn har gjort ett bra jobb med grot anpassningen. som sakt man ska juh inte va nere i marken å gräva när man skotar ris. börjar man behöva vrida å vända på alla höggar så tycker jag att man inte ska köra de skiftena. jag håller med dig angående att hugg tillverkarna skulle kunna göra nått åt de. iaf till en viss del kanske. men jag tror de är rätt svårt! som sakt jag har själv kört riskotare så jag vet hur de är å nuförtiden kör jag flishugg så vist skulle de va skönt om man kunde köra en hel dag utan att behöva byta stål!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57615
Bonden/Ramnäs skrev:
Ulf skrev:
Henrik K skrev:Då är vi inte inne på huggar längre utan rivare/krossare om dom ska klara järn, sten mm.
Blir väl sämmre kvalite`på det materialet så det blir som Bonden/Ramnäs säger klagomål.

Det är ju konstigt att värmeverkena skulle klaga på fliskvalitèn från rivare/krossare..?
Kan dom elda med återvunna lastpallar,rivningsvirke och stubbar som har gått genom deras egna krossar så borde dom inte klaga på grot som har passerat en liknande maskin.
Eller..?
Och som sagt...Det borde ju finnas teknik även för värmeverken att fixa eventuella problem med föroreningar som sätter sig i pannbotten..Att dom blir griniga för att dom inte får "perfekt" flis att elda med , är väl egentligen deras problem.
Dom får väl helt enkelt anpassa sina system så att dom på ett enkelt sätt blir mer flexibla och anpassningsbara för dom material som finns att få..
Kan ju ändå inte vara entreprenören/leverantören som äger värmeverkens problem om vad dom ska klara för flisfraktioner..?
Mvh. Ulf





är det så svårt att skota fram rent matria så slipper man alla problem.




jag håller med dig Bonden/Ramnäs. å sen så kan man inte skota fram rent matrial så ska man nog inte sitta där bakom spakarna!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57631 Det är ju uppenbarligen problem med att skota fram ren grot..
Det är ju bara att läsa artiklarna i ATL och i andra tidningar..och tydligen så gnäller köparna oxå enligt utsago.
Någon som har en lösning på problemet..?
Skyffla över skulden på någon annan kanske..?
Det brukar ju vara rätt så populärt... :roll: 8)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57635
Ulf skrev:Det är ju uppenbarligen problem med att skota fram ren grot..
Det är ju bara att läsa artiklarna i ATL och i andra tidningar..och tydligen så gnäller köparna oxå enligt utsago.
Någon som har en lösning på problemet..?
Skyffla över skulden på någon annan kanske..?
Det brukar ju vara rätt så populärt... :roll: 8)
Mvh. Ulf



aa de kanske finns en del som har problem å klara av de. jag tror man inte löser problemet igenom att lägga över skulden på någon annan. skulle tro att alla som jobbar i skogen ska få mer kunskap om hur viktigt de är att de är rent å sen till nån utbildning med! å sen att alla distrikt håller 1-2 träffar varje år med både slutavverknings grupperna å risskotar förarna är med på! tror bara en sån sak kan göra mycket. å sen tror jag inte att de är lika stort problem överallt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).