Motorsåg och handhållet

val av motorsåg??

132 inlägg 17016 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

val av motorsåg??

Atlas50  
#576080 Hejsan
Jag har köpt en fastighet med gammal parktomt med massor av ekar almar o diverse grova stammar.
Nu till kruxet....Almarna är tvärsjuka och ekarna trängs på ytan.
Förutom 40 cm björk så är ekarna och almarna 60-80 cm i diameter.
Jag har idag två "nya" jonsered 2054 turbo maskiner som går som tåget men är alldeles för klena för att såga upp de träd som jag har puttat omkull med grävmaskinen.
Av en händelse så har jag halva källaren full med 80cm maskinsvärd och Oregon 16H 090E 0.404 1.6 mm kedjor (nya)
Är dessa användbara till en stor såg....och vilken ska jag välja?
Jag är rena amatören och inte vidare bevandrad med sågar.
Tacksam för vägledning./Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576090 0.404 delning bör du ha en såg på minst 80 till...

Helst 100 cc.

Kan ju löna sig om du har kedjor så du klarar dig...

En hva 395 kanske.
Eller en stihl 500i.
Stihl 661-881.

Om det är förstort så kanske,,, Stihl 462...

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Hema  
#576096 Original hos Husqvarna är det bara (mig veterligen) 3120-sågen som är förberedd för 404. Min 390 använder 3/8.

Men det går säkert att byta drev osv. Fast 404-kedjor är väl 1,6 breda, så svärden kanske blir lite jobbigt. @mange vad säger du, som har lite mer koll?

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Hema  
#576097 Original hos Husqvarna är det bara (mig veterligen) 3120-sågen som är förberedd för 404. Min 390 använder 3/8.

Men det går säkert att byta drev osv. Fast 404-kedjor är väl 1,6 breda, så svärden kanske blir lite jobbigt. @mange vad säger du, som har lite mer koll?

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Westra Aros  
#576098 Det beror på fästet på maskinsvärden, passar det inte direkt på är det inte värt att krångla för att få till det,
En Husqvarna 572 med 24 tum har jag klarat mig med utan problem till det grova jag sysslat med men har haft med en 395 med 36 tum bara för skojs skull.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

johan eriksson  
#576104 Dessutom är en skördarkedja inte lämplig för motorsåg, är alldeles för aggressiv och för låga ryttare. Det krävs ganska mycket filande innan det funkar, svårt att få ryttarna högre, så man måste korta tanden en del innan det funkar.
En 110cc såg tog det bara tvärstopp med innan modifiering.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

halvproffs  
#576115 Varför puttar du omkull träden med grävmaskin?
Blir ju grus där du ska såga av trädet. Såga upp träden skriver du. Antar att du skall göra ved av dom eller ska du såga plank o brädor?
Sa du göra ved borde det väl duga med motorsågarna du har och sätta på15- 17tums svärd och kedja. Du får såga lite lugnare och låta sågen arbeta isf att trycka på. Vet iofs inte hur många kublik dina sågar är på.

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576117
halvproffs skrev:Varför puttar du omkull träden med grävmaskin?
Blir ju grus där du ska såga av trädet. Såga upp träden skriver du. Antar att du skall göra ved av dom eller ska du såga plank o brädor?
Sa du göra ved borde det väl duga med motorsågarna du har och sätta på15- 17tums svärd och kedja. Du får såga lite lugnare och låta sågen arbeta isf att trycka på. Vet iofs inte hur många kublik dina sågar är på.


Ca 55 cc.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576148
Hema skrev:Original hos Husqvarna är det bara (mig veterligen) 3120-sågen som är förberedd för 404. Min 390 använder 3/8.

Men det går säkert att byta drev osv. Fast 404-kedjor är väl 1,6 breda, så svärden kanske blir lite jobbigt. mange vad säger du, som har lite mer koll?


Jag tror nog 3120 klarar sig med 3/8 med om det inte är mycket bus.
Det finns .404 i 1,3 1,5 1,6 1,8 2,0 om jag minns rätt.
.404 sågkedja är lite bökig o hitta och skördarkedjan är byggd för mer hk än motorsåg har så de funkar inte så bra som de som är för motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576149
Westra Aros skrev:Det beror på fästet på maskinsvärden, passar det inte direkt på är det inte värt att krångla för att få till det,
En Husqvarna 572 med 24 tum har jag klarat mig med utan problem till det grova jag sysslat med men har haft med en 395 med 36 tum bara för skojs skull.

Skördarsvärd är ofta lite höga i bakkant men det går ju att pilla dit om man vill tvunget.
Med större drev, över 9 kugg så är det lämpligt att leta efter lite högre svärd.
Massiva svärd går ju att ändra lite hur man vill...
Laminat är inte lika lätt...

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576150
Atlas50 skrev:Hejsan
Jag har köpt en fastighet med gammal parktomt med massor av ekar almar o diverse grova stammar.
Nu till kruxet....Almarna är tvärsjuka och ekarna trängs på ytan.
Förutom 40 cm björk så är ekarna och almarna 60-80 cm i diameter.
Jag har idag två "nya" jonsered 2054 turbo maskiner som går som tåget men är alldeles för klena för att såga upp de träd som jag har puttat omkull med grävmaskinen.
Av en händelse så har jag halva källaren full med 80cm maskinsvärd och Oregon 16H 090E 0.404 1.6 mm kedjor (nya)
Är dessa användbara till en stor såg....och vilken ska jag välja?
Jag är rena amatören och inte vidare bevandrad med sågar.
Tacksam för vägledning./Magnus

Inte under 75cc tycker jag. Du klarar dig länge med 24".
Hade jag varit dig hade jag letat efter nåt bättre beg. runt 80cc, sen sålt den när du är klar.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576162 Svärden är solida och kartong full av kedjor.
Anledningen att jag knuffar är att av hävstångseffeten kommer rötterna upp i dagen o slipper gräva upp stubbarna.
Jag tror....inte säker på att prylarna jag har är från kisaved2 någonting typ...???
Tänkte bara när jag hade massa kedjor och svärd och att man verka köpa sågkropparna och svärd o kedjor separat...

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576164 jag kan tänka mig att lägga ungefär 10-15 tusen...men inte mer på komplett såg..Läst runt lite här o vissa är frälsta på Dolmar 7900 någonting o vissa stihl el husqvarna...förstått att vikten är viktigt och inte bara hästkrafter.
Hade tänkt då jag har en relativt liten kapsåg att jag måste såga en hel del "portionsbitar" till klyven.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Westra Aros  
#576183 Med den budgeten kan du välja vad du vill med både svärd och kedjor.
Större är bättre

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576184 vill ha en bra såg som jag kan ha några år...någon skrev minst 80 cc...vilken ska jag välja då? 500i var ju svindyr...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).