Motorsåg och handhållet

Montering av Jonsered

8 inlägg 2084 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montering av Jonsered

Freggie  
#576007 Har monterat isär min gamla Jonsered röjsåg då den inte startar. Men när jag skulle montera ihop allt igen så hoppade denna fjäder ur sitt spår och nu har jag hållt på en timme för att försöka få tillbaka den. Hur f*n gör man? Fjädern är så stum så knäppt två delar får plats. Finns det något annat jag kan byta ut fjädern i mot?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576010 Första bilden är rätt.
Lägg fjädern på plats och dra och vicka in alltihop rätt. Svårt på bänk, lättare i skruvstycket.

Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

totte  
#576014
Freggie skrev:Finns det något annat jag kan byta ut fjädern i mot?


Nej, fjädern måste vara där, det är den som ser till att kopplingen inte drar förrän du gasar. Finns inget annat sätt än att svära och bända.

Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

Freggie  
#576028 Gav upp och satte dit ett bundband så länge. Har fungerat en timme hittills. Maskinen är från 80-talet så kan vara så att fjädern inte riktigt är lika flexibel som för 25 år sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576049 Buntband hjälper till när kunskap och erfarenhet tryter. Likaså ståltråd, silvertejp och slägga!
Att buntbandet ersätter fjädern tror jag inte ett dugg på. Möjligen att det snurrar när buntbandet går av o vikterna går ut, men funkar som det ska gör det inte förrän det är rätt.
Nu kan det bli skrot av alltihop istället.

Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576050 Fjädern ska vara styv o dra ihop ordentligt. det är det som gör att den frikopplar och huvudet stannar på tomgång och vid start.
Annars är det ingen vits o ha koppling alls och man kan spara in de pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Montering av Jonsered

totte  
#576081
Freggie skrev:Gav upp och satte dit ett bundband så länge. Har fungerat en timme hittills. Maskinen är från 80-talet så kan vara så att fjädern inte riktigt är lika flexibel som för 25 år sen.


Stålfjädrar stelnar inte med åren, de kan däremot töjas och bli vekare.

Avatar Fallback

Re: Montering av Jonsered

Avslutat-02  
#576087 Sätt kopplingen i skruvstädet, koppla loss fjädern, så att båda ändarna är lösa och petar ut åt sidan av kopplingen.
Montera ihop hela koppligen i skruvstädet och dra åt.

Haka nu ihop ändarna med varandra, efter detta så tar du och drar fjädern på plats.
Lite fippel men det går. Lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).