Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83398 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574935
ss0803 skrev:Fin film!

Hydraulisk tilt vore inte dumt, som du redan är inne på.

Precis detta vippande fram och tillbaka är ett stort irritationsmoment, för att inte tala om när stockar går i stenar och stubbar, eller när det nyper fast sågen.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#574966 Vilken trevlig film. :-bd
Er bra ös i alla led va det verkar som, båda kranen, sågen och kraftfullt steg. :grin:
En tilt på processoren så kommer det bli et kanonfint ekvipasje. :-bd
Imponerandet att du redan fått så bra kontroll på spakerna på den korta tiden.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#574998
stegmaster skrev:Vilken trevlig film. :-bd
Er bra ös i alla led va det verkar som, båda kranen, sågen och kraftfullt steg. :grin:
En tilt på processoren så kommer det bli et kanonfint ekvipasje. :-bd
Imponerandet att du redan fått så bra kontroll på spakerna på den korta tiden.

Jag har ju kört lite i smyg med traktorns hydraulik tidigare. :wink:
Runt 23 Mars kan man nog säga att första riktiga provhuggningen ägde rum. Högg då ca 260m efter åkerkant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575155 Nu när nyheten lagt sig har jag en fråga som jag skulle behöva lite råd med.

För att lägga fram kranen över hytten vill jag först säkra lyftarmarna så att dessa inte kan sjunka! Jag har införskaffat 10mm klass 8 kätting (3,15 WLL ca 12ton brott). I trepunktsstativet kan jag fästa denna i fästena för lyftarmarna, inga problem så sett. Men i traktorn är jag mer tveksam, blir en väldigt ogynnsam vinkel till toppstångsfästet kan det bli dumt att låta hela vikten tas upp av detta?
Senast redigerad av JohannesG tis 09 jul 2019, 22:19, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575177 Är båda ventilpaketen i drift hela tiden?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575183
Slurfi skrev:Är båda ventilpaketen i drift hela tiden?

Ja, seriekopplade. Först stegmatare och sedan kran ventilen. Detta för att få fulla 210bar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Nelson81  
#575604 Jag har samma fundering som dig Johannes G. Dvs om det är nyttigt för toppstångsfästet att ta upp vikten av hela aggregatet via två kättingar . Funderar på att lösa ofrivillig sänkning på det viset jag också

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#575615 Har en konstruktör på jobbet som har kört kesla stegmatare och kran i lyftarmarn och dom slet sönder trycksångsfästet och det var när dom tog rakt bakåt kommer inte ihåg vad det var för traktor men ska höra med han efter semestern

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#575620 Har funderat själv fram och tillbaka på att ha i lyftarmarn eller typ jake fäste men tycker det blir stor påfrestning på traktorn och mycket tygnd på bakaxel får motvikta bra fram är mer inne på att ha en speciel vagn till processorn och kran typ som hypro fast med boggi axlar . Där är en stor fördel med mb track att ha kranen på flaket har själv kört en mb 800 med kranen där och tank och pump i frontkraftuttaget och den gick mycket i jordbruket med vår bruk och grässkörden hade stor nytta av kranen när man körde konstgödsel och fylla spridare med storsäck och även när man körde dynga kunde man lasta med kranen

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575630 Har en lösning på gång som inte belastar toppstångsfästet. Rapport kommer.

Gällande belastning vid arbete är jag mest orolig för själva toppstången i så fall. Fästet i övrigt bör hålla fint. Och själva ramslutplattan som det är fäst i sätter ju Tyskarna draget i så den ska tåla mycket slit och ryck. Och i allt är det viktigt att köra mjukt och inte rycka och slit. Med ryck så går det mesta sönder i sin förlängning hur man än bygger.

Största nackdelen så långt är ju det höga marktrycket som blir. En eventuell lösning på det är ju att ställa själva processorn på en kort vagn med bra ramstyrning. Krisar det och man inte får vagnen dit man vill kan man lyfta rätt vagnen med kranen. Idealet hade kanske varit alla möjligheter på en gång. Bygga modulärt så man kan välja att bära allt något eller inget, och det man inte bär drar man.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

molnia  
#575721 Hade det gått att gjort typ stora bm fäste på kranfästet och fäst rör i bakaxeln att hänga upp på.
Vid till koppling fästa i lyftarmar och antingen hydralisk eller mekanisk toppstång som är lång. Lyfta upp med lyftarmar. Korta in toppstånngen och tyvärr sänka lite så krokarna vilar på fästena i bakaxeln... fasta läger blir ju tyvärr inte i topp. Men 5-7 cm från topp..?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575880
molnia skrev:Hade det gått att gjort typ stora bm fäste på kranfästet och fäst rör i bakaxeln att hänga upp på.
Vid till koppling fästa i lyftarmar och antingen hydralisk eller mekanisk toppstång som är lång. Lyfta upp med lyftarmar. Korta in toppstånngen och tyvärr sänka lite så krokarna vilar på fästena i bakaxeln... fasta läger blir ju tyvärr inte i topp. Men 5-7 cm från topp..?

Tror det blir svårt att få till det så inte armarna tar i trepunktsstativet om den ska sitta relativt nära inpå traktorn. Men annars jag att detta hade varit en utmärkt ide om man är orolig för att inte armar och toppstång håller. Borde gå att höja/sänke med hjälp av stödbenen och kranen också.

Monterade ett fäste för kätting uppe på var sida om ramen och länk ner till dragarmen. Nu går det ordna kranstöd i fronten och lägga kranen där utan risk för att trepunkten sjunker om något hydrauliskt skulle fela. Kättingen runt armarna är lite provisorisk, ska på sikt ordna två h-gafflar att sätta kättingen i. Men detta fungerar i alla fall.
Stor tack till Blondin750 som har varit ett bollplank och idéspruta i frågan.
1563020076_img_20190712_124113310_hdr.jpg


En annan fråga:
Hur är lämpligast att parkera kranen över traktorn tycker ni? Rak arm högt eller vika ner vippan och göra ett lägre stöd? Det senare sänker tyngdpunkten något, men det gäller att vara noga så man inte lägger kranen på taket. Med ett högt stöd känns det säkrare att bara vika ut kranen helt rak och sänka ner på stödet så kan det inte ta i hytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#575899 Finns det port/takhöjd att ta hänsyn till?

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575904 Bygg en högre typ Jake som parkeringsstöd, de blir ofta lägre totalhöjd mot att ha en klyka i nosen att klämma gripen i då länken till vikleden står upp när kranen är vikt

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575909 Nuvarande traktorgarage går inte att komma in i alls med kran över taket. 👎 Blir att lägga kran bakåt vid parkering. Har nog bara 15-20cm till godo från hyttaket. Byggs något nytt blir lägsta höjd 4,5m.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).