Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58000 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Lillesves  
#568752
haltegarden skrev:Har varit stilla i denna tråden i några månader nu, vad har hänt sen sist?
Själv har jag nu sen en vecka en solcellsanläggning på ladugårdstaket.
13,4 kw, 48 celler.
Anläggningen riktad mot söder, dock skuggning på både morgon och kväll i respektive ände.
Har en optimerare per cell, om det är lönsamt eller inte vet jag inte, ger dock väldigt bra bild om vad varje enskild panel ger.
Anläggningen har under denna vecka levererat 527 kWh, drygt två tredjedelar har gå ut på nätet.
Ser i tråden att det var några som funderade på att installera, hur många har installerat anläggningar i år?


Vad gör en optimerare ?
Har du en växelriktare per panel ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568774 Lite info om optimerare finns här,
https://www.solcellskollen.se/blogg/opt ... t-tanka-pa

Avatar Fallback

Re: Solceller

haltegarden  
#568841 Bra beskrivning av optimerare, jag har en likriktare. Väldigt kul att kunna följa produktionen per enskild solcell.
Skall se om jag kan plocka ner några träd som skuggar på morgon respektive em

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Lillesves  
#568861 Ja det var en bra beskrivning. De gör nytta om man har fläckvis skuggning av solcellmoduler. Så om du sågar ner träden så får du mindre nytta av optimerarna 😉
Hur mycket skiljer det mellan modulerna i effekt som mest när du har skugga på morgon eller em ?
Skiljer det något nämnvärt mellan modulerna mitt på dan när alla har lika mycket exponering ?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Ralle19  
#569779 Vet någon ifall man kan köpa solceller som Musk skulle lansera via Solarcity? Såg någon artikel om hur solcellerna hade ett helt annat utseende och passade bra in i miljön, fanns i tegelutseende m.m.

Någon som vet något om detta?

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#569901 Har för mig att det går lite trögt på den fronten. Kan dock bara hålla med dig om att utseendet är trevligare än de vanliga modellerna.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#569910
Hema skrev:Har för mig att det går lite trögt på den fronten. Kan dock bara hålla med dig om att utseendet är trevligare än de vanliga modellerna.


Trögt är en väldig underdrift nästan så att katastrof är ett för milt omdöme om Solar shingles.

Dom användes som ett argument för att Tesla skulle köpa Solarcity och därigenom lösa ut Musk kusiner. Även Elon själv var stor ägare i SC. SC var konkursmässigt och takpannorna var bara en ännu inte fungerande prototyp.

Det finns garanterat fler stämningar mot affären än det finns tak installerade med Solar shingles.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Amatörhuggare 62  
#569938 I Land idag, en artikel om åska och ekonomibyggnader.
Där står även lite om solceller.
Viktigt m skydd till dom.
Så d inte förstörs.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Bammen  
#575824 Har försökt söka lite här men hittar inte svar på min fundering.

Är det så att man som ägare av jordbruksfastighet och därmed enskild företagare kan installera en solcellsanläggning momsfritt, få ut eventuella solcellsbidragbidrag samt sedan sälja överskottsel på nätet utan att man är skriven på fastigheten? Det skulle alltså bli uppåt 95% av produktionen som säljs.

Avatar Fallback

Re: Solceller

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575831 @Bammen, titta på skatteverkets hemsida, bl.a denna jag länkar till,
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... produktion
Det som avgör är om solcellerna placeras på privatbostad eller på näringsfastighet. Jag kan inte läsa mig till att det har betydelse om var du är skriven.
Det viktiga är att installera solcellerna på just näringsfastigheten och inte på privatbostaden/boningshuset.
Finns det ett boningshus på näringsfastigheten? Om det gör det så får inte solcellerna placeras på boningshuset om momsen ska dras av.
Du kan då alltså köpa solceller momsfritt till näringsfastigheten enligt Skatteverket.

Du skriver "Det skulle alltså bli uppåt 95% av produktionen som säljs."
Om jag förstår dig rätt så menar du att du ska dimensionera solcellsanläggningen så att din näringsverksamhet ska förbruka 5% och 95% ska säljas?
Eller har jag missförstått?
Man brukar generellt rekommendera att dimensionera anläggningens storlek till att just täcka den egna förbrukningen då det inte är särskilt lönsamt att sälja överskottsproduktionen.

Investeringsstödet är sänkt sedan en tid tillbaks, men det har du kanske koll på. Dessutom verkar kön av ansökningar vara så lång (totala mängden pengar i inlämnade ansökningar) att de avsatta pengarna för stödet inte kommer att räcka till alla som har sökt.

Ska du söka elcertifikat?

Blir lite nyfiken på hur stor anläggning du vill bygga.
Vill du, så berätta gärna mer om ditt projekt.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Bammen  
#576709 Tack för länken DanK.

Jag har egentligen inget projekt på gång utan det var mer en allmän fråga huruvida man kan bygga en solcellsanläggning på ladugårdstaket, betala för det ex moms och sedan sälja elen. En ren affärsverksamhet alltså, men är det som ni säger att såld el inte ger så bra förtjänst så faller ju alltihop. Jag kan tycka det är lite märkligt om det är så. Om man såg till att göra detta lönsamt så tror jag många ägare till skogs- och jordbruksfastigheter skulle kunna tänka sig att bli elleverantörer. En investering på 200 000:- som ger mellan 15 och 20 000:- per år i vinst vore ju en bra affär för de flesta och inte alls orimligt.

Det lär ju behövas fler leverantörer nu när vi ska stänga ner kärnkraften i förtid :roll:

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#576739 Man kan inte ersätta planerbar kärnkraftsel med icke planerbar solel. Sedan så ur ett livscykelperspektiv (co2), är det bland det sämsta man kan satsa på. Går åt mycket vid tillverkning och producerar lite i förhållande till andra energislag.

Sol och vind, icke planerbar elproduktion kräver även utbyggnad av elnätet, vilket hjälper till att höja nätavgiftskostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#576741
Hema skrev:Man kan inte ersätta planerbar kärnkraftsel med icke planerbar solel. Sedan så ur ett livscykelperspektiv (co2), är det bland det sämsta man kan satsa på. Går åt mycket vid tillverkning och producerar lite i förhållande till andra energislag.

Sol och vind, icke planerbar elproduktion kräver även utbyggnad av elnätet, vilket hjälper till att höja nätavgiftskostnaden.

Tvärtom så betalar ju elbolagen extra för nätnyttan av just solel. Dessutom sänker det utsläppen jämfört med den nordiska elmixen som i sig är låg jämfört med många andra länder. Men ingen energikälla har noll utsläpp.
https://eneosolutions.se/vilket-klimata ... solceller/

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#576749
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Man kan inte ersätta planerbar kärnkraftsel med icke planerbar solel. Sedan så ur ett livscykelperspektiv (co2), är det bland det sämsta man kan satsa på. Går åt mycket vid tillverkning och producerar lite i förhållande till andra energislag.

Sol och vind, icke planerbar elproduktion kräver även utbyggnad av elnätet, vilket hjälper till att höja nätavgiftskostnaden.

Tvärtom så betalar ju elbolagen extra för nätnyttan av just solel. Dessutom sänker det utsläppen jämfört med den nordiska elmixen som i sig är låg jämfört med många andra länder. Men ingen energikälla har noll utsläpp.
https://eneosolutions.se/vilket-klimata ... solceller/

Skulle solel i Sverige sänka utsläppen, då Sveriges elmix är bland de bättre i världen? Jo tjena. Polen javisst.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#576760 Ja nu har jag ju inte skrivit enbart Sveriges elmix. Elnäten är ju sammanflätade med varandra och du vill ju inte eller har inte förmåga att se till helheten. Det är ju enorm skillnad mot solelens utsläpp jämfört med kol och olja tex. 20 gånger ungefär. Du skriver att det är ett av dom sämsta energislagen men då vet du inget och är inte påläst i ämnet.


https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).