Jakt och Fiske

anlägga kräftdamm

22 inlägg 20055 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

anlägga kräftdamm

Jolly  
#575531 Hej!
Jag har ett område som är extremt sankt och i princip bara möjligt att köra på om det är en sträng vinter eller en väldigt torr sommar.
Fick en ide om att schakta upp det till en damm och odla kräftor. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Finns det ekonomi i det? Vad krävs för tillstånd?



   TS
Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

halvproffs  
#575534 Har själv haft ett sånt område och trots dikning har det förblivit blött,,, tills förra sommaren och efter det är det fortfarande torrt utom vid snösmältning.
Såg framför mig den lilla sjön med dammlucka som reglering och kräftor och kanske öring i med en liten stuga på höjden intill.

Hoppas du har bättre förutsättningar än mig för det vore drömmen att odla lite fisk o kräftor.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575536 Inte ens förra sommaren som var extremt torr var det säkert att köra ut där! Min pappa försökte av någon anledning köra ut och slå gräset där för hö men en liten traktor, men inte ens det bar tillräckligt. förr i tiden hade man visst bete där, men för riktigt länge sedan skall det ha varit sjö. Eftersom området inte är bra till någonting så var tanken att man kunde kanske schakta upp 800m2 till en damm och odla något, så ger det ju någon intäkt i alla fall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Huggar Herman  
#575551 Det finns en hel del att läsa på nätet om dammar och viltvatten.
Läs på och dra in en ansökan till Länsstyrelsen. (Det kostar 1500 vill jag minnas. )Förvänta dig 100 frågor tillbaka, men ta hjälp av en expert om det blir för komplicerat så löser det sig nog.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575579 Var hittar man en sån expert? Hur stor är sannolikheten att man får tillstånd när man lägger ner pengarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575584 Det är olika kostnad från länstyrelsen beroende vilken man bor i. Jönköping har 2700kr om jag kommer ihåg rätt! Ha en idé på läge i terängen och djup på vattnen även avrinning. Där ifrån hjälper de dig i de allra flesta fall. Har själv erfarenhet an jkpg och Kronoberg. Men gör dammen större direkt och nörja nedströms om du vill utöka är det enklare att göra detta uppströms och inte ändra damm vallen.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575586 Man kan väl få bidrag till sånt vill jag minnas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575587 Viltvatten ja men ska man gräva brukar de inte vara så sugna på det! Ska normalt bara vara att man dämmer upp och lägger i munk med avrinnings diken.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Huggar Herman  
#575589
Jolly skrev:Var hittar man en sån expert? Hur stor är sannolikheten att man får tillstånd när man lägger ner pengarna?
Jag tog hjälp av Skogssällskapets expert.
Värt varenda krona.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Huggar Herman  
#575590
Tåndemåla skrev:Viltvatten ja men ska man gräva brukar de inte vara så sugna på det! Ska normalt bara vara att man dämmer upp och lägger i munk med avrinnings diken.
Det var inga problem här, men jag antar att det är olika helt beroende på hur vattenförhållandena ser ut där du vill gräva.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575593 Det finns ju en bäck och det har varit öppet vatten för typ 1000 år sedan. Kan man kalla det restaurering i så fall?
Ska kolla med skogssällskatet. Har aldrig haft kontakt med dom innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: anlägga kräftdamm

CTech  
#575644 Skulle vara intressant om någon har lite att berätta om kräftodling. På en av våra fastigheter vi köpte för ca 5 år sedan finns två grävda dammar. Enligt en som var gårdskarl åt förra ägaren skulle det vara planterat kräftor i dessa, en med signal och en med flod. Provfiske resulterade i absolut noll.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575686 Dom har väl en förmåga att rymma om det inte finns mat?

   TS
Avatar Fallback

Re: anlägga kräftdamm

jannee  
#575690 Dåligt phvärde är oftast orsaken till att kräftor saknas i grävda dammar.
Tillser du att vattnet får ett bra syrevärde och ett ph ÖVER 6 kommer dina kräftor att trivas bra.
En närboende har en kräftdam utan vare sig tillrinning eller utlopp, syresätter vattnet med en åretruntgående pump (fontän).
Matar kräftorna med matavfall men även gräs, nässlor + annan växtlighet.
Fungerar tydligen hur bra som helst.
Ger ibland bort småkräftor till dem som saknar i sina vatten.
För övrigt fungerar även dammen som swimmingpool för hans barnbarn.

Användarvisningsbild

Re: anlägga kräftdamm

Jolly  
#575701 Jag skottade upp ett hål med skopan på frontlastaren så jag tänkte skaffa en ph mätare och kolla. Har också hört att det är känsligt. Syret kan nog bli ett större problem. Det finns ju ingen el i närheten så pump är ju svårt. Om det inte funkar med någon 12v lösning och solceller.

Hur känsligt är det med is på vattnet? Det händer ju någon gång i bland att det är lite kallt på vintern.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).