Öppna kategorin

Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

43 inlägg 14735 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Richard B  
#575580 Oj shit, tråden är jättegammal. Sorry, begriper inte varför jag får upp gamla diskussioner i mitt flöde till vänster ibland.
Tack för svar iaf Palakangas 😀

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Fredrik Reuter  
#575591 Ingen fara Richard B, det är bara intressant med lyftning av äldre trådar! 👍

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Richard B  
#575596 🙂 👍

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Avslutat-02  
#575624 Just denna tråden är ju fortfarande aktuell, för utan eftertanke så kan lönedumpning fortgå.
Och utnyttjade av arbetskraft.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575638 Frågan är bara vem som egentligen utnyttjar vem här, för vad är lönen för motsvarande arbete i Lettland? Förmodligen klart mycket lägre än vad letterna får i Sverige.

Å dessutom äger ju svenska företag mycket skogsmark i just Lettland. Kan detta skogsinnehav ha något med låga löner (med svenska mått) i den lettiska skogen? https://www.svd.se/svenska-bolag-koper- ... i-lettland

Det viktigaste är ju inte vad man tjänar före skatt, utan vad lönen (efter skatt och sociala avgifter) de facto räcker till?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Hema  
#575645 Man ska väl ha själig lön i det land man jobbar i? Annars leder det bara till lönedumpning.

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Richard B  
#575646 Jo 45:- verkar rimligt när jag tittar på brutto lön för Lettiska skogsarbetare, jobbar dom för svenska bolag i deras land med deras kostnader för mat och el samt boende. Men det blir svårt här att klara försörjning på 45:- med mat, el och boende etc eftersom pendla dagligen krävs en helikopter och det blir därför en form av "dumping", hans tjänster är under kostnaderna att leva i Sverige och därför orimliga. Så uppfattar jag det iaf, kul om han biter ihop och bor i tält ett år för han om det ger fördelar efteråt men då har vi gått över till att skogsarbetare kan bo i tält och tjäna 45:-

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575648 Vad vissa benämner "svältlöner" benämner andra för lyxlöner.

När farsan i slutet av 1980-talet betalade några polacker en "svältlön" på 30 kr/timme svart, när en normal vit traktorförarlön låg på drygt 50 kr/timme, ansåg sig polackerna ha kommit till himmelriket. Ty endast 6 timmars "negerjobb" för denna "svältlön" motsvarade en normal polsk månadslön (efter svartväxling hemma i Polen). Inte undra på att dessa polackerna gladeligen ville jobba minst 14-15 timmar per dag 7 dagar i veckan.

Däremot fann polackerna den svenska maten svindyr (typ en normal polsk veckolön för en dagens) och nöjde sig därför med pasta och ketchup under de 6-8 veckor de var i Sverige =)) Bättre då att lägga undan den enorma lönen tills man kom tillbaks till Polen, så att de väl där kunde leva som kungar, ansåg de.

Å eftersom lönen betalades ut svart, fick ju farsan ändå skatta fram lönepengarna, innan lönen kunde betalas ut. Så samhället fick ju in sina skatter ändå.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 12 jul 2019, 11:39, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Avslutat-02  
#575660 Betala under 100 kr i timmen tycker då jag är dåligt.

Jag har haft bärplockare här som fick dåligt med bär, så de fick måla och fixa andra saker för 100 kr i timmen, plus mat.

Naturligtvis svart.

Jag har haft andra jobbande för mig, och jag betalar runt 100 kr i timmen.

Skulle ni jobba för under 100 kr i timmen? Skulle inte tro det!

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Richard B  
#575693
Niking skrev:Vad vissa benämner "svältlöner" benämner andra för lyxlöner.

När farsan i slutet av 1980-talet betalade några polacker en "svältlön" på 30 kr/timme svårt, när en normal vit traktorförarlön låg på drygt 50 kr/timme, ansåg sig polackerna ha kommit till himmelriket. Ty endast 6 timmars "negerjobb" för denna "svältlön" motsvarade en normal polsk månadslön (efter svartväxling hemma i Polen). Inte undra på att dessa polackerna gladeligen ville jobba minst 14-15 timmar per dag 7 dagar i veckan.

Däremot fann polackerna den svenska maten svindyr (typ en normal polsk veckolön för en dagens) och nöjde sig med pasta och ketchup under de 6-8 veckor de var i Sverige =)) Bättre då att lägga undan den enorma lönen tills man kom tillbaks till Polen, så att de väl där kunde leva som kungar, ansåg de.

Å eftersom lönen betalades ut svart, fick ju farsan ändå skatta fram lönepengarna, innan lönen kunde betalas ut. Så samhället fick ju in sina skatter ändå.
/Niklas


Nu när du skriver så, då förstår jag bättre vad du menar och ifall småföretagare ska orka mentalt och fysiskt så måste det finnas såna här lösningar där bägge parter gör varandras liv bättre under en begränsad period med låg kvalificerade arbetsuppgifter. Det är lätt för mig att vara moralisk, svårare att vara realistisk :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575694
vinterrojarn skrev:Betala under 100 kr i timmen tycker då jag är dåligt.

Jag har haft bärplockare här som fick dåligt med bär, så de fick måla och fixa andra saker för 100 kr i timmen, plus mat.

Naturligtvis svart.

Jag har haft andra jobbande för mig, och jag betalar runt 100 kr i timmen.

Skulle ni jobba för under 100 kr i timmen? Skulle inte tro det!


Svart eller vitt? Det är en stor skillnad. Å jag misstänker att det inte är en tillsvidareanställning vi talar om, utan kortare perioder på någon eller några månader...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575696
Richard B skrev:
Niking skrev:Vad vissa benämner "svältlöner" benämner andra för lyxlöner.

När farsan i slutet av 1980-talet betalade några polacker en "svältlön" på 30 kr/timme svårt, när en normal vit traktorförarlön låg på drygt 50 kr/timme, ansåg sig polackerna ha kommit till himmelriket. Ty endast 6 timmars "negerjobb" för denna "svältlön" motsvarade en normal polsk månadslön (efter svartväxling hemma i Polen). Inte undra på att dessa polackerna gladeligen ville jobba minst 14-15 timmar per dag 7 dagar i veckan.

Däremot fann polackerna den svenska maten svindyr (typ en normal polsk veckolön för en dagens) och nöjde sig med pasta och ketchup under de 6-8 veckor de var i Sverige =)) Bättre då att lägga undan den enorma lönen tills man kom tillbaks till Polen, så att de väl där kunde leva som kungar, ansåg de.

Å eftersom lönen betalades ut svart, fick ju farsan ändå skatta fram lönepengarna, innan lönen kunde betalas ut. Så samhället fick ju in sina skatter ändå.
/Niklas


Nu när du skriver så, då förstår jag bättre vad du menar och ifall småföretagare ska orka mentalt och fysiskt så måste det finnas såna här lösningar där bägge parter gör varandras liv bättre under en begränsad period med låg kvalificerade arbetsuppgifter. Det är lätt för mig att vara moralisk, svårare att vara realistisk :grin:


Ja, debatter om "svältlöner" blir väldigt lätt enkelspåriga och saknar dessutom ofta perspektiv på såväl det enorma skattetrycket i Sverige som löner + arbetsförhållanden i gästarbetarnas hemländer. Dessa perspektiv behövs i debatten, anser jag.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Avslutat-02  
#575712 Det var länge sedan jag tog bort registrering som arbetsgivare.

Jag betalar ofta någon ungdom för gräsklippning och liknade, minst 100 kr i timmen.

Hade tre ungdomar som satte plant, de fick 1 krona plantan.

Alla glada och nöjda, de sätter i år ca 10.000st åt en annan entreprenör.
Jag gav dem jobb till hösten, ca 5000 plant var....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).