Motorsåg och handhållet

Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

45 inlägg 6514 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Initium  
#574771 Jeg vet ikke.
Det har vært sagt og skrevet mye negativt om FK-akrylat.
Å betale for analyse selv, er uaktuelt, alt for kostbart.

Jeg vet ikke hva vi gjør. FK sier " inget ansvar " og Stihl sier " inget ansvar".

Det er vel bare å krype til korset, og handle nytt !

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#574826 Alkylat ska väl vara med garanti?

Man kan inte sälja en produkt som skadar maskiner, i detta fallet så har du flera sågar som har gått sönder av bränsle relaterade orsaker, detta måste redas upp.

Återförsäljaren av bränslet måste kräva analys, för att inte flera maskiner har gått sönder av den omgången bränsle.

Tillverkaren får stå för kostnaden.

Så gör då aspen iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Kvelp  
#574940
Initium skrev:Jeg vet ikke.
Det har vært sagt og skrevet mye negativt om FK-akrylat.
Å betale for analyse selv, er uaktuelt, alt for kostbart.

Jeg vet ikke hva vi gjør. FK sier " inget ansvar " og Stihl sier " inget ansvar".

Det er vel bare å krype til korset, og handle nytt !



Som privatperson har man 5 års reklamasjon på en motorsag og 1-2 års garanti (usikker). Blir sagen ødelagt og du kan dokumentere at du kun har benyttet alkylat bensin kjøpt på Felleskjøpet, og ikke blandet selv, har du krav på reparasjon eller ny sag (kjøpsloven) De har 2 forsøk på reparasjon på å rette opp feilen, før du har rett på ny sag.

Jeg hadde forlangt at FK analyserte bensinrester i tanken på aktuell sag + den siste kannen med FK akylat-bensin du kjøpte.

Dersom du er næringsdrivende og ikke har de samme rettigheter, ville jeg allikevel bedt om en skriftlig dokumentasjon fra Stihl om årsaken til havariet og deretter rettet et krav til Felleskjøpet dersom bensinen var årsaken. Jeg hadde i alle fall aldri godtatt det du har blitt utsatt for, uten å gå til Forbrukerrådet, media osv med saken. Du er ikke alene i denne saken og det er på tide at saken blir tatt frem i offentligheten.

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#574943 Helt riktigt. Kör på ny sågar eller renoverade ska du ha.

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Initium  
#574954 Saken dreier seg vel egentlig mest om "pick-your-fights " for min del nå.

Jeg kan rett og slett ikke bruke mer tid på dette, selv om jeg ikke liker å gi meg. Hjelper heller ikke at Senior var så forbanna at han slengte resten av partiet med bensin på bålet. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#574956 Snacka om att skicka bränsle på brasan.... =))

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#574963 Skämt åsido, du har ju bränsle kvar i sågarna det räcker för att göra en analys.

Men sedan är det väl bara så att man ska orka bråka.

Men man kan inte låta bolag komma undan med en defekt produk som skadar maskiner och som påverkar din ekonomi.
Det kostar ju att köpa nytt.

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

stefanm  
#575252 Min ms261 skar också efter lite drygt två år. När jag gick in till min åf tog de in den och lagade den utan kostnad och skulle lösa det med stihl. De kollade bensinen i den, husqvarnas alkylat inköpt på samma ställe. De hade inte varit med om det tidigare sade de. Sågen har gått som en dröm efter det och den handlaren har fått sälja många saker till mig

Användarvisningsbild

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575255 Man ser oftast hur det skurit när man tittar och tyvärr äf det oftare användarfel än annat som jag ser. Särskilt då de är föf mig nya kunder som vill ha reparerat.
Numera är det väldigt lite bränsle relaterat och då jag ser det är det oftast inte Aspen de kört.

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Initium  
#575282
Mange skrev:Man ser oftast hur det skurit när man tittar och tyvärr äf det oftare användarfel än annat som jag ser.


Jaha ?
Hvordan anvender man egentlig en sag fel ?
Og, hvordan kan en sag jeg har eid i 30 år, brått gå heden pga anvenderfel ?

For ja, først gikk min nesten helt nye MS261 heden, og da tok jeg jo selvsagt trotjänaren, en Stihl MS026, made in Western Germany 1987 som har gått veldig fint helt til altså i år, da den også skar.

Jeg tenkte ikke på at bensinen var årsaken selvsagt, før det var for sent...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575411 Man kan lätt se om det är fabrikationsfel, skador från överhettning, oljebrist, användarfel och annat med mer eller mindre säkerhet...

Användarfel som är vanligast är dålig skötsel, överbelastning, feljusterat, bränslen för att nämna några.

En titt på sågen, i tank, förgasare, ledningar, motor ger ofta en rätt bra bild över vad som hänt.

Klassikern är en som hävdar bestämt att det inte är som jag sett att den gått utan olja i bränsle och står på sig som bara den.
Sen kommer kärringen hans in och frågar varför han köpte bensin på macken precis innan den krånglade om han hade bensin på sågens dunk.
Han såg slokörad ut och eftersom det var kund här så stod jag för jobbet om han lovade bjuda henne på en go midda...

Användarvisningsbild

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Kvelp  
#575780
Initium skrev:
Mange skrev:Man ser oftast hur det skurit när man tittar och tyvärr äf det oftare användarfel än annat som jag ser.


Jaha ?
Hvordan anvender man egentlig en sag fel ?
Og, hvordan kan en sag jeg har eid i 30 år, brått gå heden pga anvenderfel ?

For ja, først gikk min nesten helt nye MS261 heden, og da tok jeg jo selvsagt trotjänaren, en Stihl MS026, made in Western Germany 1987 som har gått veldig fint helt til altså i år, da den også skar.

Jeg tenkte ikke på at bensinen var årsaken selvsagt, før det var for sent...


Slik du forteller er det ingen tvil om at det er bensinen er årsaken. Dessverre for din del har du kastet beviset, men det må være en produksjonsfeil med FK-bensinen som gjør at oljen har skilt seg eller at det har vært for lite olje i bensinen fra produsenten (Statoil?). Historien din er identisk med min bekjendt som også kun hadde benyttet FK-alkylat bensin kjøpt hos Felleskjøpet.

Disse sakene er tydeligvis ikke enkeltepisoder ettersom de skjer spredt både i Norge og Sverige. Både Stihl og Felleskjøpet bør komme på banen med en offisiell kunngjøring om hvorfor dette skjer! Finnes det ikke et eller annet fagblad eller redaksjon som kunne skrevet en artikkel om denne saken og fått noen uttalelser fra Stihl og Felleskjøpet etc.

Skal folk gå rundt og være redde for at sagene skjærer seg i tur og orden? Slik skal det ikke være!

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#575782 Kräv analys på den bensinen som är i tanken, om det då visar sig vara felaktig alkylat, bra.

Om inte, nä men det kanske är värt att prova.?

Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Initium  
#591858 Siste nytt:
Stihl backade, og vi ble enige om en " deal " for utbedring av sagen. Min far var nok ganske tungt involvert i den saken, jeg orket ikke mer....

Så nå står saga klar med ny motor og nytt sverd / kjede, og venter på en ny sesong !

Honør til Stihl, selv om det tok 6mnd. Dog litt usikker hvordan forhandler la fram dette mot Stihl-systemet, jeg plasserer ansvaret på forhandleren, når vi gikk til frittstående forhandler, ordnet ting seg sånn sakte men sikkert !

   TS
Avatar Fallback

Re: Ettermarkedssylinderkit til Stihl MS 261

Avslutat-02  
#591859 Skönt att det ordnade sig till slut.
Och att stihl gjorde det rätta.. :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).