Verkstan

Valmet 911.3 och 860.3

41 inlägg 12875 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#565749
paan14 skrev:Bra videor du lagt ut på YT! Fortsätt gärna filma, jättekul att se! Va duktiga ni är!


Roligt höra.

Det kommer mera har en hel del film att gå igenom.

Har gått igenom en del av motorn på skotaren och slitit ut kranpumpen igen.

Där var det då nära lagerhaveri men lutar åt en bonnlagning och bara byta lager och glidbussning samt alla tätningar. Dom var nog närmare bakelit and gummi numera.

/Johan

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#567362 Parker verkar ju tyvärr vara ett otrevligt fabrikat få tag på reservdelar.

Går dom ens uppbringa är det ju prissatt så att det fort landar på köpa ny pump.

Har ingen koll om andra tillverkare är bättre på den fronten.

Men är ju dit vi är på väg, varför reparera när det går byta?

Lätt irriterande.

Får se om jag ger mig på fixa till egna nya bussningar och köper lite blandade O-ringar till mycket lägre pris än via Parker även om det till slut går få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#567410 Känns som det är nån maskin från 50-talet man letar delar till.

Och glidbussningen på axeln i pumpen var ju tyvärr nån udda dimension. 41mm ID och 45 YD 😣

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567766 Jag kan rekommendera att köpa några olika sortimentlådor med o-ringar!
Har själv dom två som finns på Biltema och samt två från Swedol om jag minns rätt.

Man kommer väldigt långt med dom sortimenten, jag har renoverat både ventilpaketet i 942-aggregatet och dom flesta ventilpaketen/ventilerna på basmaskinen (901) och klarat mig nästan uteslutande med o-ringar från dom sortimenten.

En sortimentlåda med gummistålbrickor kan var bra också, men där är det oftast inte lika många storlekar som behövs på en specifik maskin, så det kan vara lika vettigt att bara köpa dom vanliga sorterna i det fallet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#567776
Anders Olsson skrev:Jag kan rekommendera att köpa några olika sortimentlådor med o-ringar!
Har själv dom två som finns på Biltema och samt två från Swedol om jag minns rätt.

Man kommer väldigt långt med dom sortimenten, jag har renoverat både ventilpaketet i 942-aggregatet och dom flesta ventilpaketen/ventilerna på basmaskinen (901) och klarat mig nästan uteslutande med o-ringar från dom sortimenten.

En sortimentlåda med gummistålbrickor kan var bra också, men där är det oftast inte lika många storlekar som behövs på en specifik maskin, så det kan vara lika vettigt att bara köpa dom vanliga sorterna i det fallet.



Sortiment med gummistålbrickor, ORFS O-ringar (aggregatet har såna koppel) och sortiment för att repa centralsmörjning inhandlades.

Har nått o-rings sortiment och kopparbrickor sen tidigare.

Har då fått återkoppling om delar till pumpen nu och verkade mycket möjligare få tag på delar men än inte fått några priser.

Hunnit beställa en bussning redan från USA då jag hittade den online och det först lät så svårt få tag på delar. Men luskat fram att den är tum storlek och nog möjlig få fram via butiker som säljer lager och bussningar i Sverige också men långa leveranstider.

Vi får se hur det går dom online priser på delar som hittas är lite skrämmande.

Risk det ska kosta en tredjedel av nypris för packningar och några slitdelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Fredrik Reuter  
#567858
Black Grove skrev:Parker verkar ju tyvärr vara ett otrevligt fabrikat få tag på reservdelar.

Går dom ens uppbringa är det ju prissatt så att det fort landar på köpa ny pump.

Har ingen koll om andra tillverkare är bättre på den fronten.

Men är ju dit vi är på väg, varför reparera när det går byta?


Ja, för Parker, Rexroth, Sauer osv så har det nog varit så ett tag, jag gissar att anledningen är att det är få "konsumenter" som idag har varken kunskap, tåga eller tid att riva isär en pump, motor eller vad det nu kan vara.

Kör man professionellt mot ett skogsbolag så är det nog tvärtom så att man skulle vilja ha en lånemaskin under tiden "skiten fixas". Minimera stillestånden.

Det är nog en trend och det kan man ha åsikter på. Ägare av gårdsmaskiner (eller vad man ska säga) lider ju av detta, kanske också maskinförarna som får minskad variation i vardagen och tappar kunskap om tekniken i maskinen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Avslutat-02  
#567860 Överlag så har en hel generation gått ifrån att vara mekaniker till att bli reservdelsbytare, vem som helst kan byta en reservdel, men att verkligen åtgärda eller felsöka, där är det sämre...

Såg ju bara när jag var på x-maskiner att vissa som gått fordon inte kunde svetsa.
Va??

Detta är vanligt inom bilverkstäder och hos typ motorsågs verkstäder.

Sedan att plocka isär vissa typer av pumpar, ja då kanske man bör veta va man gör....

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#567917
vinterrojarn skrev:Sedan att plocka isär vissa typer av pumpar, ja då kanske man bör veta va man gör....


Svetsa kan jag tyvärr inte. Det är något jag skulle haft lärt mig lite grunder på.


När det kommer till pumpar tog jag hjälp av en kunnig första pumpen. Men där var det väl mycket skrot på den nivån att hela innanmätet skulle varit bytt.

Hade nys på begagnade delar men ovillig säljare ville ha som reserv. Har erbjudit honom köpa mitt begagnade hus billigt så kunde han sätta ihop och ha komplett pump på hyllan men det var inte heller intressant.

Har ju hittat sprängskiss på Parker pumpen. Finns mycket hitta online. Då känner man sig mer bekväm kunna få ihop grejerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#569193 Kan ju uppdatera om turbon.

Tycks ju hittat att det ska vara en S200 på en Sisu 66 CTA motor som det är i skotaren.

Den är i delar nu och tog en massa mått och bilder och hade partiella nummer från identifikationsplåten.

En ebay säljare och repkit säger också att det ska stämma så delar är beställda får vi bara hoppas att det passar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#572640 Kan ju uppdatera här också.

Både pump och turbo sitter ihop nu och är monterade i maskinen.





Lite smågrejer kvar innan det går provstarta maskinen.

Spännande 😀

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#575335 Skotaren är igång och går fint.

Missljuden som fanns var nog helt klart från det dåliga lagret i pumpen.

Men den är kinkig på att starta ibland.

Andra gånger smäller den igång som direkt.

Någon här som har nå ide om vad man kan kolla över.

Fick tips om vevaxel och kamaxel sensor om det var skräp på dom så dessa har varit ut men inget synbart skräp där och ingen skillnad.

Är ju en SISU 66 CTA motor.

Undrar om det är nån magnetventil som släpper fram dieseln som kan kärva?

Även högväxeln vägrar fungera nu. Bytt solenoiden utan skillnad, den verkar också få ström som den ska. Undrar om ventilen inne i blocket kan kärva? Tyvärr så listas som bara det blocket som en enhet så lite nervös börja skruva isär då jag inte vet hur mycket fjädrar mm som kan finnas där inne.

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Avslutat-02  
#575342 Visst sitter den motorn i både valtra och MF?
Valtra 154 eller något sådant.

Det beskrevs då för mig när jag jobbade i Hudiksvall att man skulle kolla common rail systemet, för det var någon ventil som hade samma funktion som en kolkanister....alltså leda tillbaka avgaser i form av ånga till förbränningen fast som flytande form...

Väldigt enkelt översvept....

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#575345 Den motorn sitter nog i flera traktorer också ja. Dock ingen koll på vilka modeller.

Går ju ett rör från railen tillbaka till bränslefiltret.

Känns ju som nått som kärvar då den ibland startar glatt och nästa dag får man gnugga rätt rejält.

Men går bra när den väl är igång och aldrig upplevt att den känns svag under gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Avslutat-02  
#575347 Det var nog en valtra t151 och sitter i MF 7400 serien...

Varför jag undrade lite var pga att då kan man öka bredden på fel sökandet, även söka på liknande fel på nätet.

Kan ju stå t,ex mf 7400 svårstartad ibland..
På någon tråd....

Ska ta mig en funderare så återkommer jag...

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Avslutat-02  
#575472 Efter att ha pratat med en bekant som känner till dessa motorer, så fick jag reda på att ventiler han var lite ospecificerad över vilka. de hänger sig i öppna lägen. Det jag pratar om är inte ventilerna i motorn utan externa.

Det man brukar få göra är att kalibrera och uppgradera motorprogram varan.

Hoppas detta är till någon hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).