Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Överfart över Å

28 inlägg 10571 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Överfart över Å

Zyrix  
#575275 Har ett par avdelningar som har åtkomst från tre olika håll.
1- Ett par, tre kilometer över tre andra skiften
2- En sväng på ca 700m över en myr (mitt skifte)
3- En överfart över en 5m bred å. Den delen ligger på mitt skifte och ca 20m från en väg (öppen året runt) Dessutom ligger de berörda avdelningarna direkt på andra sidan ån.

Min enkla fundering ger att det borde vara mest ekonomiskt att lösa tillfarten till avdelningarna (9-10 ha som ska gallras) via en tillfällig bro. (alternativ 3)

Önskar idéer på hur det kan lösas. Ån har inplanterad öring samt det finns spår av flodpärlmussla. Dvs jag kan inte dämma utan måste bygga något som inte hindrar vattnets strömming. Alternativet är att ta det på vintern då ån blir täckt med is. Men får inte knäcka isen och på så sätt stoppa det flöde som finns.
Ån är grund (30-40 cm) vid den aktuella platsen.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Fredrik Reuter  
#575281 Hej,
Är det en "låg" å eller har den höga bankar?
Om bärighet till och från ån samt om bankarna tillåter det så hade jag tittat på en bro med stålbalkar i botten och sedan lämpligt bärlager på dessa.

Det gäller att tänka till för att bevara ån (och floran och faunan i och ikring den).
En enkel sak är om någon tillfart till bron kommer uppifrån, då kan man få göra en slinga innan bron för att inte riskera att driva slam in i ån.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Camaro1969  
#575283 måste finnas tillfälliga broar av stål man monterar upp till en relativt låg kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Zyrix  
#575285
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Är det en "låg" å eller har den höga bankar?
Om bärighet till och från ån samt om bankarna tillåter det så hade jag tittat på en bro med stålbalkar i botten och sedan lämpligt bärlager på dessa.

Det gäller att tänka till för att bevara ån (och floran och faunan i och ikring den).
En enkel sak är om någon tillfart till bron kommer uppifrån, då kan man få göra en slinga innan bron för att inte riskera att driva slam in i ån.


Den är relativt låg.
Tillfarterna är enbart svagt lutande så det torde vara hanterbart.
Kan lägga upp ett par bilder senare.
Tips på var jag kan hitta motsvarande broar (gärna beg)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Zyrix  
#575286
Camaro1969 skrev:måste finnas tillfälliga broar av stål man monterar upp till en relativt låg kostnad.


Har du eller någon annan tips på var jag kan få tag på en?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Fredrik Reuter  
#575288 Camaro1969:
Ja, finns det så är det ett alternativ, länka gärna in förslag här i tråden.

Ån verkar annars för bred (5 m) för att använda stockmattor eller bygga en bro av virke som man normalt gör. Inte ens Hultdins terrängbro HTB500 räcker till. Tyvärr har de inte längre med denna bro på deras sajt heller.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Camaro1969  
#575293 6 meter är ju rätt vanlig längd i allt som har med stålprofiler att göra, upp till 12 meter

tycker det borde finnas, men vet inte vart tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

hemhuggare  
#575295 Ramen från 2 skrotade timmersläp och stockmattor. Borde inte behöva bli särskilt dyrt

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Zyrix  
#575305
hemhuggare skrev:Ramen från 2 skrotade timmersläp och stockmattor. Borde inte behöva bli särskilt dyrt


Det lät spännande.
Intresserad av om du har en idéskiss på hur det skulle kunna se ut :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575346 Är i samma läge och funderar på en valvbåge. Alltså en halv stor vägtrumma som lämnar botten orörd. Men de är löjligt dyra så jag följer tråden med intresse.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Camaro1969  
#575362
Zyrix skrev:
hemhuggare skrev:Ramen från 2 skrotade timmersläp och stockmattor. Borde inte behöva bli särskilt dyrt


Det lät spännande.
Intresserad av om du har en idéskiss på hur det skulle kunna se ut :-)


bra idee tyckte jag..

ställ släpen, jaa bara själva ramen, allt annart borttaget över bäcken.

aningen bredare än spårvidden och lägg stockmatta över

går säkert göra en vanlig bro med virke med =)

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

källshult  
#575366 https://digitaltmuseum.se/011023026917/krigsbro. En sån hade varit fint att ha. När jag gjorde militärtjänsten så hade vi en sån och körde runt och byggde

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

hemhuggare  
#575403
1562775963_img_20190710_181926.jpg
Zyrix skrev:
hemhuggare skrev:Ramen från 2 skrotade timmersläp och stockmattor. Borde inte behöva bli särskilt dyrt


Det lät spännande.
Intresserad av om du har en idéskiss på hur det skulle kunna se ut :-)

En analog skiss mitt i den digitala världen det röda är släpramarna och det gula är stockmattor.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Ola63  
#575406 Vi bygger våra broar med virke, 7 m är inga problem. Först bygg upp bankarna, sen på med ett lager 20-25 st långstockar(ca 25 cm i dia) liggandes tätt nredvid varandra över ån. Sen på med ett rejält lass med massaved och sist ris. Bygg sedan ut påfarterna rejält med virke så inga spår bildas. På detta vis kör vi över med Tigercat 1075C.

Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

Håkan A  
#575437
https://digitaltmuseum.se/011023026917/krigsbro. En sån hade varit fint att ha. När jag gjorde militärtjänsten så hade vi en sån och körde runt och byggde


@ källshult, en KB 4 hade varit en perfekt "bra att ha sak" idag! Under värnplikten var det mest besvärligt när plutonen kånkade runt 2 brobilar med släp på alla övningar runt omkring i Småland....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).