Skogsröjning

Pris röjningar?

34 inlägg 22114 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Tralsmo  
#575127 Dom här gossarna som ä duktiga på å röja å manuellhugga börjar bli rätt få.
Ja röjer å manuelhugger det mesta själv på min egen fastighet men att jobba för dom priserna som verkar vara normala i denna bransch skulle ja inte tänka mej.
Hantverkare som ä duktiga ä bristvara, så dock i skogsarbete. Snickare , elektriker, plåtslagare, rörmokare jobbar ju på helt annan taxa. Varför??

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575129 De är ju bra för dem, för det är inte många som lyckas med det.

Sen kan det bero på vem som är produktionsledare och vilken verksamhet den vill driva. En verksamhet som låter alla tjäna pengar eller en som bara gör cheferna nöjda.

Vi har ingen firma här som får mer än 375 kr i timmen. Men det är privat, hos bolagen och föreningen ca 355 kr i timmen.

Jag kommer försöka att sätta ett pris på 400 kr i timmen.
Men kundunderlaget är inte stort, så jag har nog större chans att byta bransch.

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575130
Tralsmo skrev:Dom här gossarna som ä duktiga på å röja å manuellhugga börjar bli rätt få.
Ja röjer å manuelhugger det mesta själv på min egen fastighet men att jobba för dom priserna som verkar vara normala i denna bransch skulle ja inte tänka mej.
Hantverkare som ä duktiga ä bristvara, så dock i skogsarbete. Snickare , elektriker, plåtslagare, rörmokare jobbar ju på helt annan taxa. Varför??


Ja, du kanske är det så att en del tycker att jobba i skogen ska vara en typ av AMS verksamhet eller att det inte har någon status.

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575131 Oavsett så håller jag med om att man är en yrkesman och proffs.
En hantverkare har alltid haft lättare att ta och få betalt.

Kolla bara på bilverkstäder, de tar en väldig massa pengar innan de ens tittat på bilen.

Man kanske skulle börja ta betalt för att titta och lägga anbud...

Tror inte det blir någon succé, då många förväntningar sig att man får en koll och offert gratis.

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

röjar kalle  
#575165 Bilen måste du laga röjning en kan du skita i skogen själv gallrar sig själv

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575167 Vilken fantastisk syn på det hela!

Du lyckades få med dig alla aspekter i sammanhanget.

Underbart, säg mig funderade du länge på detta?....(bara småjävlas lite)....
:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

forest.  
#575192
Tralsmo skrev:Sista röjningen ja betalade för gav ja 420 kr i timmen för ( ihöstas), ä helt nöjd me de me tanke på tidsåtgång och resultat.
330 spänn i timmen ä ju löjligt, om det ä ett bra utfört jobb. Vem kör för såna priser?
Inte ja iallafall, om ja nu skulle röja åt andra vill säga. Kommer inte å inträffa.

+moms?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575194 Det förutsätter jag, annars pratar vi päron och meloner...😫😱

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

forest.  
#575197
vinterrojarn skrev:Det beror på alla fasta och rörliga kostnader man har.

Men 330 kr / timmen är inte dyrt.
Ingen fara med 355 kr i timmen heller....

Det är ju kunden som avgör i slutet, begär man 400 kr i timmen men kunden säger, 350 kr. Ja då får man räkna eller säga nej.



varför jag kanske har för lågt pris är att typ jobben inte växer på träd så bättre med lågt pris och man får några jobb istället för inga jobb så tänkte jag :)
verkar som att de som röjer skogen lejer bort de till bolagen

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575199 Det är ofta lite så, för det är bekvämt.
När man ändå ska gallra,avverka så får bolagen, föreningen sköta skogsvården och dra på virket....

Sämre för oss andra...

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

hfab  
#575265
forest. skrev:varför jag kanske har för lågt pris är att typ jobben inte växer på träd så bättre med lågt pris och man får några jobb istället för inga jobb så tänkte jag :)
verkar som att de som röjer skogen lejer bort de till bolagen


Så det är ok att jobba för en oskälig ersättning, bara för att det är så kul att jobba?

Då jag för några år sedan summerade en bolagsröjning och fick ett resultat på minus 3kronor och 50öre, beslutade jag att avveckla bolaget.
Jag tycker inte att det är så kul att röja så jag är beredd att betala för att få jobba.
Men alla är vi olika

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Avslutat-02  
#575267 Det är lite roligt att höra hur olika det är.

Jag känner igen det där med att det går back för att sedan gå endast en liten bit plus, för att sedan gå back igen.

Ingen verksamhet klarar detta nå länge.

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

Tralsmo  
#575270 Svar till forrest:

Naturligtvis ex moms.

Användarvisningsbild

Re: Pris röjningar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575380
hfab skrev:
forest. skrev:varför jag kanske har för lågt pris är att typ jobben inte växer på träd så bättre med lågt pris och man får några jobb istället för inga jobb så tänkte jag :)
verkar som att de som röjer skogen lejer bort de till bolagen


Så det är ok att jobba för en oskälig ersättning, bara för att det är så kul att jobba?

Då jag för några år sedan summerade en bolagsröjning och fick ett resultat på minus 3kronor och 50öre, beslutade jag att avveckla bolaget.
Jag tycker inte att det är så kul att röja så jag är beredd att betala för att få jobba.
Men alla är vi olika


Har du lagt ner röjningen?
Jag kom till samma slutsats 2015 och tackade för mig. För lite betalt i relation till hur påfrestande det är för kroppen att röja på heltid.

Den här gropen har skogsbolagen grävt länge, att man nu har svårt att få tag på vettigt folk är ju verkligen inget mysterium.
Rätt åt dem.

Avatar Fallback

Re: Pris röjningar?

hfab  
#575524
Mettämies skrev:Har du lagt ner röjningen?


Jag avvecklade aktiebolaget helt.
Nu är jag anställd maskinförare. Tar på mig små jobb vid sidan av, om allt känns bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).