Skogsröjning

Stor brist på skogsarbetare i Sverige

252 inlägg 34798 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Fredrik Reuter  
#575062 Manuellt skogsarbete som skogsröjning och skogsplantering är hårt arbete om man jobbar som anställd. Anledningen är de ständigt pressade priserna. Allt färre Svenskar vill jobba med röjning och plantering, detta är trend sedan länge. För att råda bot på detta har skogsentreprenörerna hämtat arbetskraft från främst baltstaterna och Polen men nu minskar även detta.

Anledningen är att standarden i dessa länder förbättrats och människorna tjänar mer pengar hemma än på gästarbeta i Sverige.

Skogsentreprenörerna får söka vidare och nu börjar arbetare från Ukraina och Thailand dyka upp i skogarna istället.
För en skogsentreprenör blir det tuffare att anställa arbetare ju längre ifrån Sverige och speciellt EU de kommer från.

Det börjar alltså bli allvarligt läge.

Ovanstående är återgivet från en artikel i tidningen Arbetet, du kan läsa den här: https://arbetet.se/2019/06/27/brist-pa- ... -allvaret/

Bild

Bild från Arbetet



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

JörgenO  
#575089 Med risk för att låta mitt nationalekonomiska patos stå ivägen för egenintresset som skogsägare så konstaterar jag från första kapitlet i mikroekonomi att:
"tillgång och utbud styrs av priset"
så brist på arbetskraft löses genom ökad lön... eller ökad kostnad från min sida sett som då ger minskad efterfrågan och nånstans däremellan hittar man en ny jämvikt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Richard B  
#575096 Jo men så är det, det finns personal men dom vill inte betala tillräckligt mycket. I teknikbranschen jag arbetar i så kräver ägarna högre avkastning och managers har löner i 80.000:- kronors klassen. Cheferna kommer sent och går tidigt och vill att dom ska utföra det praktiska ska jobba hårdare och hårdare med mindre och mindre medel, det funkar inte och snart går det utför när dom som arbetar praktiskt förstår sitt värde.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575098 Jag hade verkligen velat fortsatt med att röja i skogen, men efter 3-4 år så har jag insett att det ej finns så pass många skogsägare som vill lägga pengar på röjningar häromkring.

Bolagen har röjningar, men mest underväxt.
Sedan ska man ha hela den baletten i igång igen, nej tack.


skulle någon vilja erbjuda mig en anställning som skogsarbetare, så skulle jag ta det direkt.

Men nu söker jag mig till annat så länge så får vi se vad framtiden bjuder på...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Richard B  
#575142
vinterrojarn skrev:Jag hade verkligen velat fortsatt med att röja i skogen, men efter 3-4 år så har jag insett att det ej finns så pass många skogsägare som vill lägga pengar på röjningar häromkring.

Bolagen har röjningar, men mest underväxt.
Sedan ska man ha hela den baletten i igång igen, nej tack.


skulle någon vilja erbjuda mig en anställning som skogsarbetare, så skulle jag ta det direkt.

Men nu söker jag mig till annat så länge så får vi se vad framtiden bjuder på...


Vad tror du om enkel marknadsföring som att sätta upp lappar vid ica samt lägga reklamlappar när du kör förbi en bostad med stora träd? Varje gata har nog en som söker dina tjänster men dom vet inte att du finns, samt att alla känner någon som har skog som behöver hjälp? Dom där jätteträden som finns i villaområden ger fantastiska möjligheter för alla dom som sågar virke till golv etc

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575146 Det där har jag testat och efter 15 år så bör folk veta att man finns.

Men det är inte bara jag som reagerar på att skogsvården går nedåt.

Jag har sålt in mig rätt bra på marknaden.
Men upp till en viss summa går bra, men sen är det stopp.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

röjar kalle  
#575163
vinterrojarn skrev:Det där har jag testat och efter 15 år så bör folk veta att man finns.

Men det är inte bara jag som reagerar på att skogsvården går nedåt.

Jag har sålt in mig rätt bra på marknaden.
Men upp till en viss summa går bra, men sen är det stopp.

+1 på den det finns alltid en gräns vad tomt ägare är villiga att betala för trädfällning. :((

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575166 Några jätteträd inne bland kåkar ger sällan några pengar, för ingen vill såga dem, pga spik risken, det kostar mer att slipa eller byta klinga än att såga upp stammen till ved eller massa.

Sedan har jag slutat med dessa jobb efter olyckan, och jag litar ej på mig själv i sådana moment.

Men den som vill utföra dessa fällningar, varsågod. Här är en som ej konkurrerar längre.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Richard B  
#575173 Okej jag förstår argumenten.
Jo jag läste om din hemska olycka, läste igenom den och sedan hittade jag den inte igen. Verkar vara en hel del ohälsa i den där familjen som den där unge mannen kom från så det känns som att olyckan hade inträffat oavsett, var bara ren olycka att du var den som stod vid sågen. Han har frid nu.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575178 Tack, ja han hade inget roligt liv.
Men som sagt frid nu.

Det verkar vara ett ganska stort behov, men lite konstigt är att man inte letar efter lärlingar.....
Jag hade själv lärling med mig förr. Åh just ja han bytte bransch...

Men ändå vad är det som gör att det känns så farligt?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Richard B  
#575191 Bra fråga men ungdomar kanske får andra förebilder i media som dataspel etc?
Har inte många på bygden blivit friställda på 70-80 talet som skogshuggare, tänker om det satt sig i själen? Vet polare vars pappor råkat ut för det.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575196 Ja, jag tänker bara så här: om inte arbetskraft finns, och man inte söker på AMS så bör man utbilda egen personal.

Jag skulle lätt tagit en sådan tjänst om jag blivit erbjuden inom något av intresse områdena.

Bilverkstäder behöver ha personal, utbilda och skriv avtal,, är det så svårt?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Richard B  
#575216 Jo, du har en poäng

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575229 Nja men alltså varför finns det Inga annonser ute om att de söker svenskar?
Jag kollar varje dag efter jobb, jag ser inga annonser.

Eller är det så att man endast vill ha utländsk arbetskraft, och skyller på att svenskarna inte vill jobba för att kunna tjäna mer själva?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#575232 Nä usch nu blev jag så där konspiratorisk igen.

Men något fel är det...... Om nu skogen är en sån bra plats att jobba i....
Man kan ju fråga sig....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).