Skogsmiljö och Trädlära

Praktisk Skogsbok (PS)

6 inlägg 2073 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Praktisk Skogsbok (PS)

Zyrix  
#575015 Fick tipset om boken "Praktisk Skogsbok" av Ulrika Sehlberg-Samuelsson, Erik Viklund, Carl Henrik Palmér.
Min fundering är om den är lika aktuell som den var när den senaste upplagan kom ut, dvs upplaga 15 från 2009.
10 år är ju inte mycket i skogstermer, men nya rön kan kanske ha kommit sen dess.

Är det någon här som har den och som nyttjar det som står i den?



   TS
Avatar Fallback

Re: Praktisk Skogsbok (PS)

Värmlänning  
#575016
Zyrix skrev:Fick tipset om boken "Praktisk Skogsbok" av Ulrika Sehlberg-Samuelsson, Erik Viklund, Carl Henrik Palmér.
Min fundering är om den är lika aktuell som den var när den senaste upplagan kom ut, dvs upplaga 15 från 2009.
10 år är ju inte mycket i skogstermer, men nya rön kan kanske ha kommit sen dess.

Är det någon här som har den och som nyttjar det som står i den?

”Praktisk Skogsbok har länge varit skogsbrukarens bäste vän. Den 16:e upplagan tar även upp hur du skyddar dig mot skogsskador, lejer bort skogsvård och beräknar volymen virke i ett bestånd”

Jag har inte den senaste utan upplaga 15

Användarvisningsbild

Re: Praktisk Skogsbok (PS)

Lars Lundqvist SLU  
#575048 Praktisk Skogshandbok, som den hette förr, gavs ut första gången 1924. Den innehåller en översiktlig beskrivning av praktiskt skogbruk och är en bra bok att ha i sitt referensbibliotek. PS är den där sortens bok som man kan gå tillbaka till när man funderar över något, istället för att googla.

De äldre versionerna innehåller lite mer, om jag tittar på innehållsförteckningen, men är å andra sidan delvis föråldrade. I min äldsta version finns exempelvis ritningar på "enklare byggnader för mindre jordbruk" som knappast skulle klara dagens krav.

PS förtjänar definitivt en plats i varje skogsintresserads bokhylla.

Avatar Fallback

Re: Praktisk Skogsbok (PS)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575055 Har en från 70-talet som jag läst från pärm till pärm ett antal gånger. En riktig guldgruva för att på den tiden handlade skogsbruket om att producera virke. Nu törs väl knappt nån skriva det av rädsla för miljömupperiet.

Avatar Fallback

Re: Praktisk Skogsbok (PS)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575071 Innehållet har varierat lite över åren, för motormanuella huggare så borde en från 70/80-talet vara bäst?

Avatar Fallback

Re: Praktisk Skogsbok (PS)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575172 Läser du en nyare bok så ska det antagligen vara så mycket skyddszoner och hänsynsytor så att det är lika bra att strunta i alltihop och bli hemma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).