Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284835 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#566286 Funderar på att prova slutavverka lite nästa år. Hur gör du med längdmätningen? Streck på bommen?[/quote]

Japp, streck på bommen, plus, efter några års körning så ökar hjärnkapaciteten, fniss,

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Ängagärdet  
#566313 Ni som kör med egen pump till stegmataren, sitter det någon shockventil innan ventilpaketet eller sitter den i ventilpaketet, och vid vilket tryck löser den?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#566327 sitter en överströmarventil i reglaget och har för mig att den är ställd på 200 till 210 bar

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#566328 Kanske är skillnad på LF, och LFe?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566332 Huvudskillnden på dom är väl manuell eller elstyrd ventil

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#566334 Stämmer

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566415
snurra skrev:Funderar på att prova slutavverka lite nästa år. Hur gör du med längdmätningen? Streck på bommen?


Japp, streck på bommen, plus, efter några års körning så ökar hjärnkapaciteten, fniss,[/quote]

Haha, det låter bra. Streck på bommen känns lagom avancerat👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Ängagärdet  
#566423 Ok.bra!
Tänker prova med pumpen till huggarvagnen och se om det blir bättre fart och kraft. Men vill ju inte ha sönder pumpen.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#566448 Ängagärdet: Tänk på att du måste justera om flödet till sågen när du byter pump. Det står i instruktionsboken hur ventilen ska ställas beroende på flödet från pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574700
1562520726_img_20190707_085957.jpg
1562520726_img_20190707_093608.jpg
1562520725_img_20190707_093632.jpg


Jag körde genom skogen och flyttade undan en del träd med grävmaskinen
och nu kommer jag efter med gallringsprocessorn och kvistar och kapar.
Det går bra med mindre träd men stora långa busar orkar inte kranen med riktigt.
Så jag åker på att rotkapa med motorsåg de största iaf, samt att nästa gång jag
gör nåt liknande med grävmaskinen så ska träden absolut fällas 90° mot vägen
för enklare hantering med kranen, nu lät jag en del ligga längs med och det funkar inte.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#574701 blir låga stubbar, eller? 😀 😉

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#574920
ÅsaNisse skrev:Ängagärdet: Tänk på att du måste justera om flödet till sågen när du byter pump. Det står i instruktionsboken hur ventilen ska ställas beroende på flödet från pumpen.

Vet någon hur man gör detta på de äldre? Hittar inget i varken instruktionsboken eller på maskinen om detta.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#574921
Ängagärdet skrev:Tycker det ser ut som hans såg backar tillbaka automatiskt. Det gör inte min, hur är det på era lf40?🤔

Drar upp denna fråga nu igen. Har ju en äldre med manuellt paket. Måste köra upp sågen manuellt med spaken. Vad behöver jag för att få sågen att gå tillbaka själv. Antar någon förbindelse mellan såg upp och inkommande tryck, dock kan det inte vara fulla 210bar utan något måste begränsa detta. Är nog en sådan på bilden, vad kallas den lyckas inte hitta den exakta symbolen i alla kartor jag tittat på.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#574973 Så fungerar den jag har ibland, har tagit som vana att köra sågen tillbaka så slipper man byta svärd dagligen

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#574984 Går alla spakar tillbaks till neutralläge för jag hade en spak som inte gjorde det och då går sågen inte upp . Sitter bricka och fjäder inne som trycker tillbaka sliden till neutralläge och brickan var lite böjd så det återfjädrade inte som den skulle kommer inte ihåg vilken men tror att det var spaken till sågen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).