Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränder 2019

32 inlägg 8349 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Richard B  
#574924 Det här hör inte till 2019 men det hör till bränder. Jag hoppas vi får mer som Finland har skogsbruk och det är att familjer äger skogen vilket gör att det blir öppna ytor lite här och var mellan ägare iom att det är fler ägare som äger mindre mängd hektar, i Sverige så ägs skogsmark till stor del av stora företag som har stora ytor tätt ihop vilket ökar brandspridning. Nu är det svår att jämföra iom att Finland har sin skog norr om Stockholm/Helsingfors och där blir det inte så varmt och torrt samt att dom har tall och vi har gran och gran har fler grenar som blir torra på sommaren. Sedan är det lite intressant att i Finland har dom två gallringar mellan 65-90 år så träd står mer tätt i Sverige vilket ökar brandrisk, är det någon som vet varför Finland har två gallringar och vi en efter 65 är är?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Granstorp  
#587667 Idag påbörjades äntligen tillvaratagandet av vår skog som eldhärjades i April. Timret går till sågverket LilleVrå som kommer svarva pålar och såga timret till grävmaskinsmattor. Timret apteras i längden 6,10. Massaveden blir flis.
Image1568991992.463153.jpg
Image1568992010.548496.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).