Inomgårdsmaskiner

Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video finns!)

18 inlägg 7222 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video finns!)

Will_iam  
#574847 Hej!

Efter att åkgräsklipparen stått över vintern i vedboden skulle den startas för att klippa gräset. Nu startar den inte och jag lägger en länk till en video så ni kan höra hur den låter och se hur den beter sig när man startar den, kolla med ljud på så hör ni. https://youtu.be/ujnY9UFz5ro

Kort och gott är låter det som om den tänder till och precis när den gör det tvärdör den bara, mycket skumt. Nytt fräscht batteri insatt nu i år dessutom då det andra var helt slutkört samt nytt tändstift. Även kollat luftfilter och det ser rent och fint ut. Fulltankad med olja och bensin också. Den har aldrig betett sig på det här viset förut. Alla tankar och idéer uppskattas på hur jag kan lösa detta utan att behöva köra iväg den till någon verkstad. Tack!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

totte  
#574850 "This video is unavailable" sa det på tuben.

Fulltankad sa du, ingen gammal bensin med kondensvatten i kvar i tanken?

Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574853 Totte är inne på rätt linje, häll ur den gamla bensinen, och töm förgasaren, montera alltihopa igen och häll i ny bensin.

Så ska det nog fungera.

Är det mackbränsle?

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574854
totte skrev:"This video is unavailable" sa det på tuben.

Fulltankad sa du, ingen gammal bensin med kondensvatten i kvar i tanken?


Kolla om videon funkar nu, har gjort den offentlig. Alltså det var kanske 2/3 av tanken full från förra året och sedan toppade jag upp med resten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

totte  
#574857 Nu funkar videon. Ja, tappa ur all gammal soppa och tanka en slatt helt ny bensin. Mackbensin som stått över vintern kan funka, kan också inte funka alls, det är synnerligen ojämnt med kvaliteten numera.

Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574858 Efter att ha sett och hört filmen så är jag övertygad om bränsle problem.
Gör som ovan så får vi se.

Etanol är det största problemet, varken slangar eller membran trivs med det.
Och förgasarna brukar bli igensatta.

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574861
vinterrojarn skrev:Totte är inne på rätt linje, häll ur den gamla bensinen, och töm förgasaren, montera alltihopa igen och häll i ny bensin.

Så ska det nog fungera.

Är det mackbränsle?


Ja det är mackbränsle ca 1 år gammalt blir det nu då. Tömma förgasaren, är det komplicerat eller? Är helt okunnig när det gäller dessa grejer så förklara gärna som om du pratar med någon som verkligen inte kan något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574864 Okej,,,


Ta av luftfilter kåpan och kolla under förgasaren, den sitter under luftfiltret.

Under förgasaren sitter det en skruv eller elkopplig, skruva ur den, var försiktig för det sitter en massa delar inuti.

Det räcker med att lossa den, skruva sedan tillbaka, lossa nu slangen från förgasaren.

Töm tanken på bränsle, och jag brukar skölja ur med lite nytt bränsle.

Montera sedan ihop allting.

Provstarta sedan maskinen, det tar ett litet tag att få fram bränsle. Ha gärna luftfiltret av.

Prova och har du fler frågor och funderingar så skriv så hjälper vi dig.

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574901
vinterrojarn skrev:Okej,,,


Ta av luftfilter kåpan och kolla under förgasaren, den sitter under luftfiltret.

Under förgasaren sitter det en skruv eller elkopplig, skruva ur den, var försiktig för det sitter en massa delar inuti.

Det räcker med att lossa den, skruva sedan tillbaka, lossa nu slangen från förgasaren.

Töm tanken på bränsle, och jag brukar skölja ur med lite nytt bränsle.

Montera sedan ihop allting.

Provstarta sedan maskinen, det tar ett litet tag att få fram bränsle. Ha gärna luftfiltret av.

Prova och har du fler frågor och funderingar så skriv så hjälper vi dig.


Attans det här går inge bra. Gjorde allt du sa och samma problem, precis samma beteende och ljud. Tömde tanken och tog bort muttern och lossade slangen från förgasaren. Såg till att så mycket bensin söm möjligt åkte ur tanken var 99% tom. Satte ihop allt, hällde i ny bensin. Startat fortfarande inte. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574903 Kolla stiftet.

Och koppen på förgasaren lossade du på?

Får den bensin?

Så att inte den är tät i förgasaren...

Ge den en liten hutt i luftrören där filtret sitter kan vara gammelsoppa kvar inne i för bränningen. Ibland räcker det att plocka bort stiftet och köra en stund på starten och sedan testa igen.

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574904
vinterrojarn skrev:Kolla stiftet.

Och koppen på förgasaren lossade du på?

Får den bensin?

Så att inte den är tät i förgasaren...

Ge den en liten hutt i luftrören där filtret sitter kan vara gammelsoppa kvar inne i för bränningen. Ibland räcker det att plocka bort stiftet och köra en stund på starten och sedan testa igen.


Koppen tog jag av ja, det var lite skit i den so gjorde rent den ordentligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574906 Ramlade flottören ner lätt? Eller satt den fast?

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574910
vinterrojarn skrev:Kolla stiftet.

Och koppen på förgasaren lossade du på?

Får den bensin?

Så att inte den är tät i förgasaren...

Ge den en liten hutt i luftrören där filtret sitter kan vara gammelsoppa kvar inne i för bränningen. Ibland räcker det att plocka bort stiftet och köra en stund på starten och sedan testa igen.


Ja koppen hade en pöl bensin i sig när jag tog bort den för att rengöra den. Floteringsgrejen satt inte alls fast utan gick att tycka upp och ner väldigt lätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Avslutat-02  
#574912 Kom det rejält med bensin när du plockade ner den, och kom det bensin när du öppnade flottören(tryckte den nedåt)?

Om du hade bensin i tanken fortfarande...
Annars kan du prova att blåsa i slangen emot tanken, så att den inte sitter igen.

Användarvisningsbild

Re: Partner P66 950SMD åkgräsklippare startar inte(video fin

Will_iam  
#574918
vinterrojarn skrev:Kom det rejält med bensin när du plockade ner den, och kom det bensin när du öppnade flottören(tryckte den nedåt)?

Om du hade bensin i tanken fortfarande...
Annars kan du prova att blåsa i slangen emot tanken, så att den inte sitter igen.


Alltså när jag skruvade loss muttern till kopan rann det ur bensin längst med muttern. Behövde inte ens skruva av den mycket innan det började rinna ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).