Skogsröjning

Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

184 inlägg 51479 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Fredrik Reuter  
#574878 En galen idé, eller kanske inte? Det var titeln på ett mail som vi fick tidigare i sommar. Det var från Russell Barnes i New England, USA som sålt sin del i ett skogsföretag och som nu vill lära sig mer om världens skogsbruk.

Russell berättar att han har lång erfarenhet av både manuellt- och mekaniskt skogsarbete i skogarna kring New Hampshire i nordöstra USA. Han älskar arbete i skogen och vill lära sig mer om hur skogsbruk bedrivs i olika delar i världen. Tidigare har han varit och gästarbetat i Nya Zeeland och nu har han siktet inställt på Sverige. Erfarenhet av Rottnes skogsmaskiner finns.

Upplägget är ganska enkelt: Russell letar efter någon (skogsägare eller liknande) som vill ha skogsjobb utfört på sin skog, detta utan betalning. Det enda som krävs är en säng och lite mat - Russell lovar att stå för ölen.

Russell planerar att åka till Sverige så fort det går och stannar till och med oktober 2019.

Känner du att detta skulle passa dig som handen i handsken så är det bara att skriva här i tråden eller skicka PM till mig så vidarebefordrar jag kontaktuppgifter.

Russell avslutar med att han läst på om Svenskt skogsbruk och att det kan komma att behövas ex motorsågskörkort. Detta är något han i så fall är villig att ta.

Så, behöver du ha arbete utfört i din skog och få en skogsvän från USA, då kan detta vara chansen!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Hema  
#574883 Roligt initiativ. Hoppas det passar någon. 👍

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574885 Har gott om skog, hus, sängar och en Rottne. Dessutom så pratar jag obehindrad ( brittisk) engelska efter en miljöskada.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

jannee  
#574897 Måste han inte också söka arbetsvisum?
Ajabaja för svart arbetskraft :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574898 Får han ingen officiell lön så behöver han inget arbetstillstånd.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574900 Må nå nesten gi han noken kroner og sjølv om han ikkje ber om da, er sikkert dugelig.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574917 Det löser vi utan att blanda in vare sig @jannee eller myndigheter. 8)

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574923 Synd att han inte var här på vintern, han kunde fått kört lite vajerkran hos mig. ;)

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

alias  
#574925
Mangan skrev:Synd att han inte var här på vintern, han kunde fått kört lite vajerkran hos mig. ;)


Du kan inte förbarma dig över honom och erbjuda lite lövröjning av Gudrunhyggen och några hektar höstplantering? :grin:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574932 Vågar man verkligen släppa in en Amerikan i skogen?? Dom verkar ju gilla rätt höga stubbar där på andra sidan "Sjön"

Hade man gått hemma på heltid hade det ju helt klart varit intressant annars...

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574933 Det är ju detta som vi har på vår gård och volontärarbete kräver inte arbetsvisum. Men om sagt krävs motorsågs kort.

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Blivande snickare  
#574937
Zixten skrev:Vågar man verkligen släppa in en Amerikan i skogen?? Dom verkar ju gilla rätt höga stubbar där på andra sidan "Sjön"

Hade man gått hemma på heltid hade det ju helt klart varit intressant annars...

Har han gått in för en sån här idé är det nlg ingen random youtube dumskalle vi snackar om.
Han vill ju lära sig nya insikter skriver han. Fast du ska nog inte börja med att skrika "Bend over" så att säga :d :d

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Richard B  
#575086
Zixten skrev:Vågar man verkligen släppa in en Amerikan i skogen?? Dom verkar ju gilla rätt höga stubbar där på andra sidan "Sjön"

Hade man gått hemma på heltid hade det ju helt klart varit intressant annars...



Jag tror jag har hittat en förklaring till det där med höga stubbar i USA, har dock begränsad kunskap inom praktiskt skogsbruk men jag uppfattar det som att det beror på vart i USA det handlar om. Delvis så sågar man höga stubbar på tomter för att ägaren kräver det för att kunna dra bort stubben med sin jättepickup. Samt att i vissa regionen gör dom så i skogen vid kust och där det blåser mycket för att träd vid kraftig tryck från sidan av blåst gör att nedersta delen av stammen grövre och har andra fibrer och densitet som gör att det virket används till dörrar etc. Många jänkare i centrala delar av landet i USA klagar också på att vissa amerikaner har höga stubbar men det verkar ha den förklaringen. Jag är inte på din nivå vad gäller skogsbruk men så uppfattar jag det. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Fredrik Reuter  
#575087 @akkamaan har givit ett utförligt svar ang de höga stubbarna: AKKAMAAN - Nordamerikanskt skogsbruk

   TS
Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Richard B  
#575093 Det där med Russel är jättekul, här inte möjlighet men hoppas någon annan kan ge husrum och ta vara på vad han kan bidra med. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).