Verkstan

p-ände ford 7700

14 inlägg 3438 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574849 en ny tråd om forden och mina reparationer=)

jag tycker det är bra att lägga upp mycket här på forumet, dels att gå tillbaka och se vad man gjort, dels att det finns foton, och kanske det kan hjälpa fler än mig=)

jag skulle byta P-ände lite snabbt i fredags... men jag gick ju bet!
fick lös kronmuttern.

men sen är det stopp.

den är ju konisk så jag har slagit på sidan lixom, som jag blivit lärd.. men händer inget.

har värmt och gjort samma men samma resultat.

vänt på kronmuttern och slagit underifrån med slägga, men samma resultat...

har brytit uppåt med koben samtidigt som en bekant har slagit med 2 släggor på vardera sida om konan..

sen gav jag/vi upp...

nästa steg? =)





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574851 Av med muttern och in med en gaffel för spindelleder...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000021584


Sedan är det bara att värma runt godset, och knacka in gaffeln.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574856 undrar om dom där gafflarna passar, det är ju rätt grovt..

jag har fått tips att sätta domkraft på muttern och hissa så traktorn lättar, sen banka på sidan som jag gjort..

undrar vilket sätt som är mest effektivt..

jag äger inga brytgafflar men domkraft har jag..

   TS
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574860 Går med huggmejsel också, men då behöver du ha två.

Hela poängen är att spränga isär konan från hylsan.
Brukar spänna och rosta fast....

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574866 den är rätt glapp, så det får va en tjock huggmejsel isåfall =)

kanske ska införskaffa dessa gafflar... fanns att köpa lösa med såg jag..

får bli en tur till biltema nån dag =)


men ska nog testa domkraftsmetoden ikväll om jag hinner med mig och vädret är skapligt

   TS
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574867 Du vet hur det är: man ska ha alla verktyg som finns och även de som ej är tillverkade ännu. Sedan ett enormt ställe att hålla till så man kan riva ner och åtgärda flera maskiner samtidigt, utan att dessa kommer i kontakt med varandra.

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574870 utökar ständigt verktygslådan och lokalerna =)

   TS
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574871 Ja så är det ju..😁

En fundering jag fick med att använda domkraft, var försiktig så att den inte böjer kolven till styrningen, då denna sitter uppåt.

Domkraften trycker ju på och kraften ska ju ta vägen någonstans.
Men det är bara en fundering.

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574874 kolven klarar sig nog...
det är nog värre när (om) det lossnar och staget landar på domkraften...

tror jag ska hänga tillbaka hjulet, ut och in, sen palla under så fallhöjden bara blir nån cm...

fick det tipset av en mekbekant... och sa dom få göra så på typ grävmaskiner,, och då är det 20 ton på styrleden...
sen knack med handslägga och inte ha foten ivägen...

   TS
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574877 Att den ska hoppa därifrån kan man motverka genom att sätta muttern så långt ut man kan, sedan så håller den ledtappen på plats när konan släpper från hållaren.

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574884 ... bara det inte tar stopp mot styrleden.. så den knäcks tänker jag...

   TS
Avatar Fallback

Re: p-ände ford 7700

Avslutat-02  
#574886 Räcker med att leden hoppar till lite sen är den loss.

Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#574887 jo precis.. då får inte framaxeln ha så hög fallhöjd =)

räcker ju med 1 m.m. egentligen.. men det är nog svårt i praktiken...

   TS
Användarvisningsbild

Re: p-ände ford 7700

Camaro1969  
#575017 fick hjälp av grannen igår...
han bankade på likt som jag gjort, men kanske 15-20 slag, och då först släppte det..

kanske även hjälpte att jag smörjt rikligt...

och den nya p-änden från oie passade trots att den var för 2wd och min är en 4wd.
(de hade en annan modell till 4wd)
samma sak med centrumbussningen, stod att den passa 2wd men passade min 4ed så man ska nog inte lita blint på reservdelskatalogen..


sen bytte jag även styrservofilter, rätt besvärligt då man fick lossa oljerör m.m. för att få loss styrservoburken.
den byter jag nog inte igen =)

nu är det bara hydrauloljeflter kvar samt montera en eftermarknadstemperaturgivare då min tempmätare är trasig och nya inte går att å tag i.

jag hoppas kunna använta tempgivaren som sitter där och bara koppla i ny tempmätare i hytten utanpå befintlig instrumentering i en separat hållare.

det tar väl en halv dag att montera skulle ja tro, om man ens får till det.

överväger nästan att ta en yttertemperaturmätare och tejpa fast på nån slang för att hålla lite koll att den inte går varm.

för övrigt rengjorde jag kylaren, och det var nog inte gjort senaste 20 åren, den va nästan tät... så man borde inte behöva oroa sig för varmgång OM inte vattenpump eller så går sönder..

får klura lite hur seriös man vill vara=)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).