Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55322 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574814 När man tittar på "Alaska the last frontier" med Otto Kilcher på Discovery så nämner de ju gång på gång en "wood bug" som dödade alla stora granar. Någon gång åkte de pråm någon mil för att kunna avverka oskadad skog till husbygge.

Var det barkborre som drabbade Alaska för typ 15-20 år sedan?

Google säger:
"Spruce beetles are native to Alaska, and big tree-killing infestations tend to run in cycles, he said. The last major one in Southcentral was in the 1990s and damaged 3 million acres, most heavily on the Kenai Peninsula."

Men bildgooglar man t.ex:
dead spruce trees in alaska
Så ser skadorna och borrmjölet väldigt lika ut. :???:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#574852
halvproffs skrev:
alias skrev:Tog en sväng idag på mitt och föräldragården då jag hade hittat ytterligare en avbruten gran på mitt som jag tänkte slänga med i den påbörjade traven med 1600.

Slutade med att jag hittade 13 angripna träd (frågan är hur många jag har missat p.g.a. den senaste tidens nederbörd?) fördelat på 5 ställen, så nu är morgondagen räddad... 😈

Det blir inte många dagars röjning denna sommar om det ska hålla på så här och dyka upp nya angrepp allteftersom.

MVH
Alias


Ni borde ju ha någon sorts uppmuntran i er jakt på borrarna. Och i den här värmen. Hur många är det som inte ens går ut i skogen för att leta efter angripna träd?.
All heder år er som tar problemet på allvar!.
Häromkring verkar problemet med gbb vara litet eller inget. Vi har även mycket mera tall på våra ofta magra och steniga marker.


Får tacka för de vänliga orden. Vi har huggit barkborreträd i tre omgångar sedan man rapporterade om huvudsvärmningen. har blivit 35+ m³fub hittills.

Ska iväg en vecka utomlands, sen får det nog bli en ny runda med barkborreletande...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#574911 Dom jävlarna har återuppstått ,efter att ha liggat hemma på vedbacken och torkat ,efter att dom liggat i vatten i flera dar och dom såg helt livlösa ut när jag kolla .Så barka jag en stock nu som liggat i solen ,och trot eller ej ,nu fans det borrar under som nästan var flygfärdiga som såg otrevligt pigga ut .Det var inte alla men onödigt många som hadde återuppstått.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#574916 Fortsätt gärna med ditt test Sture, klarar de 2 månader under vatten? Klarar de om man tar upp virket efter jul och sågar direkt?

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#574982
hlb skrev:Fortsätt gärna med ditt test Sture, klarar de 2 månader under vatten? Klarar de om man tar upp virket efter jul och sågar direkt?

Börjar fundera på om dom bara går i dvala när det blir kalt, dom drunknar inte ,kvicknar till igen när det blir varmt .
Får nog ta det här en bit till måste väl gå och se om det går att dränka dom ,får väl ta några friska larver i en burk med vatten .Låta dom ligga där ett tag och sen ta upp dom i värmen och se om dom kvicknar till.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

hlb  
#575012 Du kan snart titulera dig skogsforskare, då du gör mer nytta än många sådana. Finns det kanske någon fond, så att du kan få lite lön och pension också. Bra Sture.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

anersimyra  
#575341 ” enorma ” angrepp på Södertörn, industrin tar inte emot så träden får stå tills vidare, enligt en bekant. En kamrat med mark i Södermanland mellan Nyköping och Trosa avverkade 1000 m3 i vintras men kommer behöva rensa resten av marken på all gran som nu är angripen i sin helhet.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#575433 Provade att ringbarka det ena av två tätt stående borreträd, fick se mjölet tidigt tror jag max ett par dar efter angrepp. 10 dagar så har det ringbarkade vissnat, det andra ser fortfarande vitalt ut men av mjölet att döma så är även det dödsdömt.
Min tanke med det här är att knäcka larverna innan de hinner utvecklas till baggar. Finns det nån som har provat?
Hur ser forskningen ut på området? Giftpluggar som man slår in i trädet? Här gick tanken gick till rounduppluggar som fanns för ett 10 tal år sedan.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#575441
Brozzlaren skrev:Provade att ringbarka det ena av två tätt stående borreträd, fick se mjölet tidigt tror jag max ett par dar efter angrepp. 10 dagar så har det ringbarkade vissnat, det andra ser fortfarande vitalt ut men av mjölet att döma så är även det dödsdömt.
Min tanke med det här är att knäcka larverna innan de hinner utvecklas till baggar. Finns det nån som har provat?
Hur ser forskningen ut på området? Giftpluggar som man slår in i trädet? Här gick tanken gick till rounduppluggar som fanns för ett 10 tal år sedan.

Ska bli intresant se hur det faller ut .

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

halvproffs  
#575509 Kan detta vara en del av räddningen för granskogen? Gamla döda träd och högstubbar som boträd för hackspettar som har gbb-larver på menyn.
Bra boplatser, många larver = bra hackspettsföryngring?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575515
Brozzlaren skrev:Provade att ringbarka det ena av två tätt stående borreträd, fick se mjölet tidigt tror jag max ett par dar efter angrepp. 10 dagar så har det ringbarkade vissnat, det andra ser fortfarande vitalt ut men av mjölet att döma så är även det dödsdömt.
Min tanke med det här är att knäcka larverna innan de hinner utvecklas till baggar. Finns det nån som har provat?
Hur ser forskningen ut på området? Giftpluggar som man slår in i trädet? Här gick tanken gick till rounduppluggar som fanns för ett 10 tal år sedan.


Det där va en intressant tanke, om larverna behöver trädets transporterade funktion i barken och man tar bort den, kan dom utvecklas färdigt ändå?
Skulle va väldigt intressant att veta

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575529 En film som jag tror handlar om odling av ett kryp som äter barkborrelarver.
Verkar som att man provat detta i England och i nåt land söderöver i Europa.
Vad är det för språk?

https://www.youtube.com/watch?v=NAWBeoHTmS8

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Brozzlaren  
#577775 Nu är det 23 dagar sen jag ringbarkade granen, 12 dar sen det såg stendött ut. Har ikväll tagit mig en närmare titt och kunde till min glädje konstatera att larverna inte alls såg speciellt välmående ut. Dom var inte döda men små och en del förvridna. Däremot skrämmer det mig att dom eventuellt blir färdiga men mycket mindre i storlek än normalt. Ska följa detta nu, har bara en fossil knapptelefon så jag kan inte ta några bilder. Nästa gång ska jag släpa med mig en stege och kolla högre upp. Fortsättning följer.
Det var en intressant film Magnus men jag tror det rör sig om en annan skadeinsekt.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577805 En liten sidopassus. I skogarna runt Finspång ser man mycket ofta grupper av 5-15 granar som är döda (antagligen dog de i våras eller höstas). Något sådant har jag inte alls sett i mina hemtrakter. Förstår nu bättre de som är oroliga... :o

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Sture Andersson  
#577820
Brozzlaren skrev:Nu är det 23 dagar sen jag ringbarkade granen, 12 dar sen det såg stendött ut. Har ikväll tagit mig en närmare titt och kunde till min glädje konstatera att larverna inte alls såg speciellt välmående ut. Dom var inte döda men små och en del förvridna. Däremot skrämmer det mig att dom eventuellt blir färdiga men mycket mindre i storlek än normalt. Ska följa detta nu, har bara en fossil knapptelefon så jag kan inte ta några bilder. Nästa gång ska jag släpa med mig en stege och kolla högre upp. Fortsättning följer.
Det var en intressant film Magnus men jag tror det rör sig om en annan skadeinsekt.

Följer detta med intresse :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).