Ny Teknik och Elektronik

Akut elbrist stoppar nyetableringar

727 inlägg 97981 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Hema  
#574642 Det hjälper inte att lägga ned verk i storstadsregionerna.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

axwell  
#574686
Vedproducent skrev:Det där med akut elbrist finns ju inte. Det är ju bara underhåll och utbyggnad av nätet elbolagen totalt glömt bort för att ge sina ägare ett bra resultat. Ser nu att vi första halvåret har nytt rekord i elexport med 14 TWh. Ungefär vad behovet skulle vara på helåret om vi ersatte alla våra personbilar till elbilar.


Visst skulle utbyggnad av nätet genom flaskhalsarna hjälpa men det är långt dit.

Någon elbrist har vi inte, utslaget på kalenderår.

Det är effektbristen som är det stora problemet, dvs TW (effektuttag per sekund) !

Lite åt samma håll som likviditet, men blixtsnabbt . :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

jannee  
#574694 Vedproducent hävdar envist att i Sverige råder det ingen elbrist.
Han har helt rätt - statistiskt sett.
Dock händer det ganska regelbundet att Sverige måste importera ström och just självklart då den är som dyrast.
Detta visar otvivelaktigt att Sverige har brister i sin elproduktion.
Dessa brister riskerar att bli större desto mer vi förlitar oss på sol och vindenergi.
Enda lösningen är att vi införskaffar en elproduktion som INTE är väderberoende.
Bra är att de värmeproducerande värmekraftverken även producerar el, tyvärr blir deras produktion endast marginell.

Å andra sidan är Sverige och har alltid varit djävligt duktiga på att sälja billigt men köpa dyrt.
Vi säljer ut allt som vi kan sälja och just för en spottstyver.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

svampbob  
#574695 Om jag har förstått det rätt så händer det att vi ibland måste betala för att bli av med elen vi producerar med andra ord sämre än att skänka bort elen.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#574715
jannee skrev:Vedproducent hävdar envist att i Sverige råder det ingen elbrist.
Han har helt rätt - statistiskt sett.
Dock händer det ganska regelbundet att Sverige måste importera ström och just självklart då den är som dyrast.
Detta visar otvivelaktigt att Sverige har brister i sin elproduktion.
Dessa brister riskerar att bli större desto mer vi förlitar oss på sol och vindenergi.
Enda lösningen är att vi införskaffar en elproduktion som INTE är väderberoende.
Bra är att de värmeproducerande värmekraftverken även producerar el, tyvärr blir deras produktion endast marginell.

Å andra sidan är Sverige och har alltid varit djävligt duktiga på att sälja billigt men köpa dyrt.
Vi säljer ut allt som vi kan sälja och just för en spottstyver.

Ja Sverige både importerar och exporterar el precis som alla länder runt oss. Nätet är ju sammanlänkat och elens flöden påverkas av priset runt om oss. Det importeras därför el ibland från tex Norge och även andra länder samtidigt som det kan exporteras el till tex Tyskland. Första halvåret har vi exporterat netto 14 TWh. Problemen med lokala brister i elnätet blir inte hjälpt av en ännu större elproduktion om den inte kan gå via elnätet dit elen behövs. Då blir det en större elexport bara vilket ju i sig kan vara positivt ur ett miljöperspektiv. Så det är ju just där fokus bör läggas men elbolagen har inte tänkt så långt tidigare.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Hema  
#574745
svampbob skrev:Om jag har förstått det rätt så händer det att vi ibland måste betala för att bli av med elen vi producerar med andra ord sämre än att skänka bort elen.

Mig veterligen har det inte drabbat Sverige ännu, men däremot Danmark och Tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#574753
Hema skrev:
svampbob skrev:Om jag har förstått det rätt så händer det att vi ibland måste betala för att bli av med elen vi producerar med andra ord sämre än att skänka bort elen.

Mig veterligen har det inte drabbat Sverige ännu, men däremot Danmark och Tyskland.

Nej men mycket nära. I maj i år var det nere som lägst på 0,1 öre kWh. Är dock inte så ovanligt i ett flertal andra länder inkl dom du nämner.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#624052 Vi skulle kunna få negativt elpris någon gång nu under natten. Ligger just nu under 2 öre kWh i södra Sverige. Med elproduktion på vindkraften som faktiskt var högre än kärnkraften en liten stund så faller priserna. Nu blåser det också över mycket stora områden samtidigt i Europa också.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#624060 0,04 öre blir är elpriset kl 23 på börsen just nu. 4 hundradelar av ett öre är alltså elpriset då.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

svampbob  
#624062 Det blir Ebberöds bank om man i stor skala ska börja betala för att bli av med överskottselen.
jag såg någon siffra på att Tyskland hade 50-60 nätter om året då det inte producerades en enda kWh vind eller sol el. Då får dom istället betala dyrt för att importera kolkraft från öst Europa.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#624063
svampbob skrev:Det blir Ebberöds bank om man i stor skala ska börja betala för att bli av med överskottselen.
jag såg någon siffra på att Tyskland hade 50-60 nätter om året då det inte producerades en enda kWh vind eller sol el. Då får dom istället betala dyrt för att importera kolkraft från öst Europa.

Lite blåser det alltid även i Tyskland så viss produktion är det alltid på vindkraften. Men när det blåser mycket över stora områden så påverkar det priset kraftigt helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#624072 -0,21 öre kWh blir priset kl 01. Såvitt jag vet så är det första gången någonsin vi får negativt elpris i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Norrtälje  
#624073 Nyttjar du själv timprisavtal?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Kse  
#624074 Är det inte så att vi främst har kapacitetsbrist, inte elbrist?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#624091
Kse skrev:Är det inte så att vi främst har kapacitetsbrist, inte elbrist?

Jovisst. Även om det stängts ner lite kärnkraft så blir det nya produktionsrekord med vindkraft. Kan nog bli högsta elexporten någonsin i år. Så ja det är kapaciteten i näten inom vissa område som är brist. Men så blir det ju när man tar vinsten till aktieägarna och missköter drift och underhåll under så många år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).