Öppna kategorin

Älgjakt, varg och skador på tall.

47 inlägg 6657 visningar 307 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

halvproffs  
#574106
isteskog skrev:Det är nog rådjuren som drar upp/betar planten. Har samma problem hos mig! 😤


Samma här och det var mest toppskotten som betades ifjol. Ca 2000 plant betades för mig. Dom tog rad efter rad och ibland följde plantan med upp.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Brozzlaren  
#574123 Älgen rör ju sällan tallen efter det att lövet slår ut, det måste röra sig om annat. Även haren är svår på späda tallplantor, kolla avföringen. Är det mycket pärlor på hygget så har du skurken där.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

axwell  
#574129
isteskog skrev: isteskog » Idag, 10:35
Det är nog rådjuren som drar upp/betar planten. Har samma problem hos mig! 😤


Ja inte är det älgen som drar upp dom nyplanerade; det är den för bekväm för.

Den väntar några år till, då kan det vara värt besväret att buga sig för en mycket större tugga. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

martall  
#574174 dumt att vi skogsägare och jägare ständigt kör fast på frågan om älgbete, varg och avskjutning i den offentliga debatten då den enda vinnaren i det är den gruppen som förespråkar varg, träden åt djuren och ingen avskjutning alls 🧠

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

DagL  
#574336 För stora älgskador https://www.atl.nu/debatt/betesskador-hot-mot-fossilfri-omstallning/ tycker Skogsstyrelsen GD!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574340 Vill Skogsstyrelsen verkligen se en grön omställning, så kan de samtidigt också se till att sluta ge avverkningsförbud (t.ex. på grund av artskyddsförordningen).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

T Landström  
#574352 Ni som vill minska älgstammen...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/algen ... rodlistan/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

DagL  
#574374
T Landström skrev:Ni som vill minska älgstammen...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/algen ... rodlistan/


Notera att Naturvårdsverket vill minska älgstammen och föra den närmare utrotnings avgrund (enligt rödlistans absurda utrotningsriskuppskattningar) https://svenskjakt.se/start/nyhet/naturvardsverket-vill-ha-mer-centralt-styrd-algforvaltning/

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574390
T Landström skrev:Ni som vill minska älgstammen...
https://svenskjakt.se/start/nyhet/algen ... rodlistan/


Fick dubbelkolla almanackan så att det inte var första april...

Rödlistade regler behöver nog ses över, för att uttrycka sig milt...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Torbjörn Johnsen  
#574406 Det var så osannolikt @T Landström så jag la upp en ny tråd:
Älgen upp på rödlistan?!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

torpöbo  
#574496 Ledhundsjakt eller drevjakt med folkadrev, då blir man inte så vargkänslig. Desutom får man mindre stressad älg,gemensamhet, spänning för hela jaktlaget, prestigelöshet, det finns säkert fördelar jag inte kommer på.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574535
torpöbo skrev:Ledhundsjakt eller drevjakt med folkadrev, då blir man inte så vargkänslig. Desutom får man mindre stressad älg,gemensamhet, spänning för hela jaktlaget, prestigelöshet, det finns säkert fördelar jag inte kommer på.


Dessutom förlorar du en uråldrig tradition och folkrörelse som våra förfäder har hållit på med i alla tider. Det är bara i norden vi har denna typ av löshundsjakt och den tycker jag vi ska göra allt vi kan för att bevara!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

tallen100  
#574536 Varför ska jägarna behöva ändra sej för att korkade stadsbor vill ha skogen full i varg?
Bättre att sluta jaga i så fall, sen får väl vargälskarna skaffa spårhundar, ett par stövlar, och ge sej ut och spåra trafikskadat vilt.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

PAH  
#574576
torpöbo skrev:Ledhundsjakt eller drevjakt med folkadrev, då blir man inte så vargkänslig. Desutom får man mindre stressad älg,gemensamhet, spänning för hela jaktlaget, prestigelöshet, det finns säkert fördelar jag inte kommer på.


En duktig hundförare med en duktig ledhund kan va riktigt effektiva i älgskogen.
Men det är inte tätt mellan såna ekipage.

Folkdrev har sina fördelar, under rätt förhållanden.

Jakten med bra ställande hundar är väldigt effektiv och rätt utförd inte alls stressande för älgen. Den är en förutsättning för älgjakten i stor del av Sverige.
Är man rädd om tallen bör man vara rädd om löshundsjakten.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

BM Buster  
#574709 [emoji1303]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).