Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Eagle

11 inlägg 4287 visningar 54 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hakki Pilke Eagle

Williamm  
#573775 Hej!

Jag har kollat på Hakki Pilke Eagle (att ha till en Kubota b7100) och det verkar som om den är en kombinerad kap och klyv.

Jag undrar om man skulle kunna ha en Hakki Pilke OH 27 till Kubota b7100, den ser ut som en "riktig" vedmaskin.

Sen så är jag nyfiken på hur mycket en Hakki Pilke Eagle kostar.


Senast redigerad av Williamm tor 04 jul 2019, 18:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

adahlm  
#573791 https://www.lantmannenagro.fi/tuotteet/ ... isirkkeli/
Multiplicera priset med 10 så får du ett riktgivande pris på eagle

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

axwell  
#573870 Här kan du köpa denna livsfarliga maskin med SKRUVKLYV, undrar om det är tillåtet att sälja den i Sverige. :???:

@totte vad tror du ?

https://www.mascus.se/skogsmaskiner/beg ... 5m5mk.html

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Eagle

totte  
#573910 Det är nog tillåtet att sälja eländet och att använda den för en enskild person. Därvidlag är det, på gott och ont, ganska öppet i lagstiftningen. Gamla motorsågar, traktorer och alla möjliga andra livsfarliga gamla maskiner handlas ju ständigt och används. Sen är det något helt annat med yrkesmässig användning, där finns det arbetsmiljölagar och föreskrifter.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Eagle

Williamm  
#573994 hej!

Förlåt jag startade en tråd av misstag när jag skulle svara jag retar till det i morgon.
Senast redigerad av Williamm tor 04 jul 2019, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

Ferguson system  
#574062
axwell skrev:Här kan du köpa denna livsfarliga maskin med SKRUVKLYV, undrar om det är tillåtet att sälja den i Sverige. :???:

@totte vad tror du ?

https://www.mascus.se/skogsmaskiner/beg ... 5m5mk.html


Hakki Pilke Eagel er CE godkjent. Jeg var også skeptisk til skrukløyver før jeg kjøpte min, men den fungerer veldig bra, den er rask og langt tryggere å bruke enn jeg først hadde trodd. Skruen som kløyver sitter under ett beskyttelsesdeksel som er laget som ei vogge man legger kubben i, og håndtak man holder i for å føre den mot skruen. Så det er relativt liten sjanse for at man skader seg om man bruker maskinen rett. Jeg synes maskinen fungerer veldig bra og spesielt til trevirke som er grovt, eller med mye kvist. Det meste arbeidsredskap er farlig, Hakki Pilke Eagel er ikke noe undtak. Man skal passe på å ikke ha klær som sitter løst, og ikke bruke store hansker som kan dras inn i maskinen, men det gjelder alle redskap som har roterende deler.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Eagle

Williamm  
#574249
williamm skrev:hej!

Förlåt jag startade en tråd av misstag när jag skulle svara jag retar till det i morgon.


Förlåt igen, jag trodde fel.

jag skrev utanför ämnet och då blev det en ny tråd.
Så jag redigerar första till inlägget till en trådstart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

adahlm  
#574252 Läste trådstarten pånytt och googlade lite på Kubotan, Den verkar ganska liten så det kan bli svårt att lyfta Eaglen på trepunkten? OH27 faller nog helt bort då den vägen nästan lika mycket som traktorn?

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

Ferguson system  
#574276
adahlm skrev:Läste trådstarten pånytt och googlade lite på Kubotan, Den verkar ganska liten så det kan bli svårt att lyfta Eaglen på trepunkten? OH27 faller nog helt bort då den vägen nästan lika mycket som traktorn?


Kubotaen løfter ca. 500 kg. Jeg flytter 1000 liter vedpaller med min, og den løfter Hakki Pilken uten problem.

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Eagle

axwell  
#574278
adahlm skrev:Läste trådstarten pånytt och googlade lite på Kubotan, Den verkar ganska liten så det kan bli svårt att lyfta Eaglen på trepunkten? OH27 faller nog helt bort då den vägen nästan lika mycket som traktorn?

Nu har glömt hur mycket Eageln väger men tror nog att B7100HST kan lyfta vedmaskinen, vad kan den väga ?
Traktorn behöver nog en frontvikt eller ett sånt plogfäste, som jag har liggandes, :roll: för att inte stegra sig som en Mustang.

http://www.tractordata.com/farm-tractor ... 00hst.html

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Eagle

Williamm  
#574333 Hej!

Det verkar som om Hakki Pilke Eagle är ganska farlig.
Finns det någon annan ved maskin/ved processor som man kan driva med en Kubota b7100?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).