Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lugnare marknad för mindre skotare

4 inlägg 3155 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lugnare marknad för mindre skotare

Torbjörn Johnsen  
#574201 Skogsforum har sammanställt registreringsdata för skotare för perioden Q1+Q2 (första halvåret) 2019. Uppgifterna om marknadsandelar bland de större skotarna hittar ni i tråden Komatsu tar täten i årets skotarmarknad

När det gäller marknaden för mindre skotare, med lastvikter runt 4-5 ton, kommer de här.

Jämfört med 2018 så ser den här marknaden ut att ha svalnat något om man jämför med marknaden för de större maskinerna. I alla fall under första halvåret. Siffrorna hittills i år indikerar att det blir lite färre sålda maskiner än i fjol men det är fortfarande ett halvår kvar och mycket kan hända. De mindre tillverkarna har inte riktigt samma långa leveranstider som de större vilket gör att de troligtvis reagerar snabbare på marknadsförändringar. Kanske påverkas den här marknaden redan av sänkta virkespriser?

I Skogsforums sammanställning för mindre skotare finns Malwa 560 (F/C), Vimek 610SE och Terri 34C med. I den här viktklassen återfinns även Woodtiger men det verkar inte som om de maskinerna registreras.

När det gäller marknadsandelar så ökar Vimek något medan Malwa gör motsvarande minskning. Terri ligger kvar på samma nivå som i fjol:

1562236595_skotare-4-5-ton-q1-2-2019.png


Skogsforum följer den fortsatta utvecklingen och återkommer med en ny sammasntällning för helåret 2019 i januari nästa år.

1562236653_610se-vimek-forwarder-08.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Lugnare marknad för mindre skotare

stegmaster  
#574218 Oj, det var inte mange maskiner. Inte konstig att dom blir vansinnig dyra. :surp:
Går det att få fram hur mange dom tillverkar totalt?
Malwa och Vimek säljs ju i en del andra länder, men hur er det med Terri?
Terri kan vel inte överleva på att tilverka typ 10 maskiner totalt i året? :o

Användarvisningsbild

Re: Lugnare marknad för mindre skotare

Torbjörn Johnsen  
#574220 Jag skulle gissa att Malwa tillverkar mellan 30-40 maskiner per år idag efter att de har ökat produktionen successivt och nu säljer på flera marknader. Då ingår även skördare som ju inte finns med i skotarstatistiken. Samma sak för Vimek men jag vet inte hur många de tillverkar av sina större maskiner 610/404. Vimek säljer många maskiner till Vitryssland och även till en del andra länder. Terri har nog också viss export samt tillverkar ju både skördarversionen samt den mindre maskinen.

De mindre maskintillverkarna har varit expansiva under senaste femårsperioden och ökat sin produktion avsevärt. Måde Malwa och Vimek har tredubblat sin omsättning. När det gäller Terri så är det svårare att veta då bolaget Alfingi i Älmhult har fler produktområden än skogsmaskiner. Men enligt ägaren Hans Johanson (se mer i tråden Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler) så växer skogsmaskintillverkningen.

Det kan ju vara lite för de mindre maskinerna som för de större: Alla tillverkare producerar så många maskiner man bara kan beroende på produktionsresurser (personal och komponenter). Sedan gäller det att fördela dessa maskiner så att man håller igång både hemmamarknaden och exporten.

När det gäller registreringsstatistiken så slår det också ganska hårt med några fler eller några färre maskiner registrerade ett kvartal. Men vi får se efter årsskiftet vart det landade det här året när vi har facit i hand. :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lugnare marknad för mindre skotare

svampbob  
#574241
Torbjörn Johnsen skrev:Jag skulle gissa att Malwa tillverkar mellan 30-40 maskiner per år idag efter att de har ökat produktionen successivt och nu säljer på flera marknader. Då ingår även skördare som ju inte finns med i skotarstatistiken. Samma sak för Vimek men jag vet inte hur många de tillverkar av sina större maskiner 610/404. Vimek säljer många maskiner till Vitryssland och även till en del andra länder. Terri har nog också viss export samt tillverkar ju både skördarversionen samt den mindre maskinen.

De mindre maskintillverkarna har varit expansiva under senaste femårsperioden och ökat sin produktion avsevärt. Måde Malwa och Vimek har tredubblat sin omsättning. När det gäller Terri så är det svårare att veta då bolaget Alfingi i Älmhult har fler produktområden än skogsmaskiner. Men enligt ägaren Hans Johanson (se mer i tråden Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler) så växer skogsmaskintillverkningen.

Det kan ju vara lite för de mindre maskinerna som för de större: Alla tillverkare producerar så många maskiner man bara kan beroende på produktionsresurser (personal och komponenter). Sedan gäller det att fördela dessa maskiner så att man håller igång både hemmamarknaden och exporten.

När det gäller registreringsstatistiken så slår det också ganska hårt med några fler eller några färre maskiner registrerade ett kvartal. Men vi får se efter årsskiftet vart det landade det här året när vi har facit i hand. :geek:


Jag hade ett ärende i Vindeln förra torsdagen och passade då på att även titta in lite snabbt hos Vimek och där var montagehallen proppad med maskiner som skruvades på.

http://www.vimek.com/sv/nyheter/foereta ... gsmaskiner

Det är nog så att Sverige numera är en liten marknad för Vimek. Jag vet att 404 skördaren som jag bytte in i vintras hamnade i Ungern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).