Motorsåg och handhållet

stihl ms 230

12 inlägg 3289 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl ms 230

stranglefoot  
#574210 Hej!
Letar efter en begagnad vevaxel till den fantastiska skitsågen Stihl ms 230!
Från att tidigare endast skruvat i hva och jonsered så tog jag på mig att fixa en tjyvstannande och rusande stihl. Vilken besvärlig pjäs att skruva i! Typisk engångsmaskin. Har bytt bensinslang och samtliga packningar/membran. Gav mig på vevaxeltätningarna och vid återmontering så gick gängan till svänghjulet av. På brottytan syns det rost så den har varit på väg att gå sönder. Tror inte att farbrorn som äger sågen är så sugen att slanta för en ny vevaxel, frågar därför på detta eminenta forum om någon ruvar på en beg vev!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

Ldsaren  
#574216 Har en Stihl 261 som jag ej fick ned tomgång på , det var inget fel på tätningar utan lagret på drivsidan satt lite löst och rörde sig i hushalvan , jag dela bytte lager ca 250 kr och körna läget och limma med loctite lagermontering , få se nu hur det blir .
Vanligt fel tydligen på Stihl 261.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 230

Björn T  
#574225 https://www.ebay.com/itm/ENGINE-MOTOR-C ... SwaNBUj-u0
Köp en sån här lätt och enkelt.

Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#574228 Jo verkligen. Är ju synd att det tar så länge med kinaprylar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl ms 230

Björn T  
#574229 Hej. Kan ju ta lite tid, men du lär inte hitta en beg vev billigare som är original Stihl. Och kolla insugnings gummit brukar vara sprickor eller att klämman inte gör tätt = tjuvluft

Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#574232 Ja det är ju en knepig konstruktion med många möjligheter till tjuvluft/fel. Tänker inte ta i en sådan såg fler gånger efter detta! Verkar inte sitta någon klämma runt gummit annat än en gavel som ska styra kylluften runt cylindern.

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#574233 Undras om skulle våga borra i i veven och dra en gäng där istället? Låsa fast svänghjulet med m8 bult och låsbricka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl ms 230

guhra  
#575637 Gissar att veven är ythärdad, kanske 1 mm djupt så då borde det gå att borra och gänga, förmodligen lite hårdare än vanligt handelsstål men en vass borr och gängtapp så. Är bara konan bra så borde det fungera. Skulle rekommendera nordlock bricka och stark loctite. :)

Jag har handlat från huztl en gång och det tog cirka 2 veckor att få hem, tillkommer ju tull och moms och postens avgift på 75:- tror jag. Men 9 $ för en ny vev... Inte orginalkvalitet men de verkar fungera.
https://www.huztl.net/Crankshaft-Crank- ... 28837.html

Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#575651 Precis! Tänkte också på nordlock och loctite. Jag ska testa och rapportera!

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#584738 Hej igen!
Ville bara passa på att återkoppla angående vevaxelproblemet. Jag borrade ur så långt det gick, ca 1cm. Sedan blev det stenhårt!
Svarvade till en bult så den passade i hålet och använde silverlod. Bäst kapilärkraft i detta och tappen sitter som berget, sågen funkar. Pris=gratis! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl ms 230

totte  
#584740 Väl jobbat! :-bd

Avatar Fallback

Re: stihl ms 230

stranglefoot  
#584744 Tackar!
För övrigt så var felet på sågen en trilskande förgasare. Denna byttes ut mot passande kinespryl med fullgott resultat!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).