Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

SMHI lobbar för Lübeckmodellen

41 inlägg 24293 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Hanatorp  
#573923 Lubeckmodellen är ett skötselsystem för nemorala skogar i Centraleuropa inte för boreala skogar på skandinaviska halvön.

Endast skogar i sydligaste Sverige är nemorala. Skulle man försöka använda sig av Lubeckmodellen skulle man misslyckas rejält då dessa skogar skulle dö på grund av att de inte klarar klimatet på på våra breddgrader.

Jag skulle tro att det vore bättre om SMHI:s anställda egnast sig åt att spå väder istället för skogsskötsel.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Avslutat-02  
#573938 De kunde hålla sig till väder, men är osäker om de ens klarar detta...

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

MrStraightpull  
#573972 Silvaskog :mrgreen:. Typiskt exempel på en sock-puppet! Och hur en statlig myndighet kan gå en sock-puppets ärenden kan nog endast besvaras av de aktivister som går MPs ärenden.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Richard B  
#573979
vinterrojarn skrev:Vill regeringen göra nytta, så lägg energin på skattelättnader och annat, lägg ner SMHI.

Speciellt om de tror att de är en miljöskärpande myndighet.

De kan knappt presentera vädret, varför skulle de ha rätt i något annat?

För övrigt så har vi mer skog i Sverige än vi någonsin har haft förut.

Träd odlingar........ Hå hå ja ja.... Mycket innan ögonen trillar ur....

Är nog inte bara lagar och skatter som gör att skogsägare använder sig av trakthyggesbruket.

Men det är en sak som är härligt med Sverige, alla gör som man vill med sin skog så länge man håller sig inom lagar och regler.


Ja skog är bara runt städer och avlägsna platser, i övrigt trädodlingar. Det är givetvis från ett biologiskt perspektiv och inte att man ser massa träd, jag fick det från polare som är biologer på naturhistoriska och det är ju trots allt dom som gör forskning om skog i Sverige så det kan knappast bli mer fakta än så :smile:

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Avslutat-02  
#573999 Biologer och naturhistoriska?

Nja det är då inte forskning för min del.
Allt som har ordet natur eller miljö i sig, då är jag väldigt avvaktande....

Skogforsk, eller SLU har mig veterligen inte använt ordet odling om skogliga bestånd.

Odlar gör vi. Odlar skog och på åkrar.

Kott odling finns det.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Richard B  
#574012
vinterrojarn skrev:Biologer och naturhistoriska?

Nja det är då inte forskning för min del.
Allt som har ordet natur eller miljö i sig, då är jag väldigt avvaktande....

Skogforsk, eller SLU har mig veterligen inte använt ordet odling om skogliga bestånd.

Odlar gör vi. Odlar skog och på åkrar.

Kott odling finns det.


Ja vem vet, kärt barn har många namn kanske eller något sådant.

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574169 Kultur betyder odling.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Richard B  
#574512
vinterrojarn skrev:Biologer och naturhistoriska?

Nja det är då inte forskning för min del.
Allt som har ordet natur eller miljö i sig, då är jag väldigt avvaktande....

Skogforsk, eller SLU har mig veterligen inte använt ordet odling om skogliga bestånd.

Odlar gör vi. Odlar skog och på åkrar.

Kott odling finns det.


Jag ser nu att jag uttryckte mig klantigt tidigare. Har man skogsmark så har man givetvis skog, ganska självklart. :-bd
När jag rör mig i skog i Österåker kommun, delar av Södermanland och vissa delar av Uppsala län samt bla kyrkans marker i Örebro län så är dom perfekt skötta av ägarna vilket tyvärr innebär att inte ett enda dött träd finns och det gör att allt man ser i skogen är i princip gran/tall, mossa, ljung, lite gräs, myror, flugor och mygg. Biologerna jag känner på naturhistoriska säger att det är inte skog utan trädodlingar från deras perspektiv, 20 åriga träd har 1-2 arter per kvm. Men vad man ska förstå är att dom är institution skadade för att i deras värld så kommer pengar från en statligt konto som har obegränsat med pengar, dom kan inte tänka att mängden avverkning som en familj får från sin skog avgöra om en familj ens har råd med semester och julklappar. Naturhistoriska forskar åt andra verk och myndigheter men jag vet inte exakt vilka. Håller med om att miljö och natur är ord som man ska vara försiktig med.

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Avslutat-02  
#574518 Det är helt okej, jag blev bara fundersam om vi hade med en miljöaktivist att göra.... :d :d

Avatar Fallback

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Richard B  
#574574 Haha, nä fyfasen 😱 😀

Användarvisningsbild

Re: SMHI lobbar för Lübeckmodellen

Lars Lundqvist SLU  
#574645
Richard B skrev:Biologerna jag känner på naturhistoriska säger att det är inte skog utan trädodlingar från deras perspektiv, 20 åriga träd har 1-2 arter per kvm.

1-2 arter per kvadratmeter? Det blir väldigt många arter per hektar.
Du får nog förtydliga vad du menar.
Det finns en hel del studier av artförekomst i skogar av olika ålder. Den stora skillnaden mellan skött skog och orörd skog är att den skötta skogen oftast saknar arter som inte tål den kraftiga exponeringen som de utsätts för vid slutavverkningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).