Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65945 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#563554
Bax skrev:Hur går det Rivaren, får du fälla något träd ibland?

Du... det gick åt helvete på PEAB Grundläggning. De avslutade provanställningen i januari. Första skälet som framfördes till att de valde att inte förlänga provanställningen var något de kallade engagemangsbrist. När arbetschefen fick förklarat för sig av en förbannad kollega att engagemangsbrist inte yttrar sig i att man söker sig till pålkranarna på samma bygge när borriggen åkt på beordrat stillestånd från beställaren, eller frivilliga övertidstimmar, eller att den som saknar engagemang inte skriver ett mail på fritiden till sin arbetschef och erbjuder sig att satsa obetald fritid på av arbetsgivaren bekostad svetsutbildning när det fattas smeder på företaget - ja då gav han väl med sig till viss del och valde att kalla det kompetensbrist istället. Det kändes bättre initialt för min del, för det låg närmare sanningen. När tankekarusellen var inne på andra varvet så blev jag dock fundersam: om man som arbetsgivare anställer någon med noll (0) timmars erfarenhet kan det efter sex månader alldeles säkert vara så att kompetensen haltar, att utvecklingskurvan kanske inte är som förväntad. Men då har man rimligen ett eget ansvar; vad har man själv gjort för att stimulera utvecklingen? Kanske utser man en handledare? Håller regelbundna möten och jobbar utifrån någon slags plan? Så går det till på PEAB Anläggning har jag fått höra, men inte på PEAB Grundläggning minsann. Nej, förfarandet från deras sida anstår inte på något vis ett företag under PEAB:s flagg, om du frågar mig. De sparkade ut mig vind för våg på ett svårt och livsfarligt jobb och hörde av sig ett halvår senare. Man hade möjligen kunnat acceptera det från ett företag som kallar sig "Connys Bygg & Blås AB" på sin höjd, men inte PEAB. Kanske är jag bara dålig förlorare, men jag kommer aldrig förstå eller förlåta. Det hade faktiskt kunnat föra med sig ganska stora konsekvenser för mig som arbetstagare, och då ska jag vid dagens slut när jag gör upp med mig själv kunna se vad jag själv gjorde för fel, men hur jag än försöker så landar jag ändå i slutsatsen att arbetsgivaren brustit i sin organisation att ta emot mig som nyanställd - vilket jag faktiskt fick arbetschefens muntliga erkännande på. Engagemangsbrist? Möjligt, men vart var i så fall arbetsgivarens engagemang, uppföljning och avstämning? Ligger kanske inte de bitarna i en arbetsgivares intresse? Jag gjorde faktiskt mitt bästa efter de givna omständigheterna, hade ingen frånvaro i vare sig förseningar eller sjukdom, deltog i och genomförde anvisade kurser och utbildningar, sökte på eget initiativ sysselsättning vid stillestånd såsom städning av arbetsytor och förråd eller rent av hjälpa till vid andra maskiner. Men det är vad det är, det räckte inte. Kanske visade jag mig upp mig för dåligt (läs: slickade röv för dåligt), kanske stack det i ögonen på vissa att jag såg trött ut vid morgonmötena, kanske gick jag någon på nerverna - jag får nog aldrig veta, men de får skylla sig själva. Det jag har att ta med mig är att de kollegor, yrkesarbetarna som jag trampade lera med, i alla fall samstämmigt tyckte att arbetschefen hade gjort bort sig. Som läget föll ut så behövde jag skaffa ett nytt jobb. Det tog mig ett dygn sen hade jag fått ett som skogsarbetare på ACRE Skogstjänst.

ACRE behövde folk i linjeröjningen och jag behövde ett jobb - klappat och klart! Jag fick köpa mig en ny och bättre bil som skulle hålla för pendlingen, och även ställa in kroppen på tunga morgonkörningar. Morgontrött är jag av naturen och sittandes bakom en ratt är det nästan farligt. En och annan morgon vinglade jag fram på vägarna. Men jobbet var härligt. Att få trampa skogsmark, slita skog, svettas, ösa och röja - jag älskar det! Mellan varven slank det in lite naturvårdshuggningsuppdrag och för att besvara din fråga: ja, träd har jag fått fälla! Lite nervöst de första 3-4 träden eftersom jag kände mig rostig, men hittade gängorna snabbt. Och som jag önskar att tiden kunde stanna när man går och fäller träd efter träd. Finns det någon himmel och jag kommer dit så vill jag ha en blandskog att hugga, en Husqvarna 346xpg som aldrig behöver tankas, med 15"-svärd, guldkedja på vilken man aldrig behöver fila ryttarna, kilar, yxa och brytjärn... ska jag däremot till helvetet så kan vi ta ledningsgatan: det startade tungrott med andnöd och annat. Hostade, fick svårt att andas och sprängande huvudvärk. Stött på det innan med röjsåg men aldrig använt röjsåg i den omfattningen att det varit något att grubbla över. Nu var läget ett annat - jag har allergisk astma, fick jag veta vid ett sjukhusbesök. Kunde ju inte hjälpas där på plats riktigt innan jag fått diagnosen dock. Ledningsgatan struntade ju i att jag inte kunde andas så klart, den behövde röjas ändå. Så ett redan tungt arbete blev dubbel börda när jag fick lägga hälften av energin på att få syre. Fick en inhalator utskriven som faktiskt har hjälpt, samt att det blivit varmare. Men jag har en föreställning att om man tagit ett arbete så ska man kunna leverera efter bästa förmåga fem dagar i veckan, utan undantag. Med tung pendling som kostar cirka 3000kr per månad och dessutom astma på detta så blev det tungt på minussidan och började rimma lite illa med den där föreställningen om att leverera utan undantag, så jag sökte ett jobb på Derome Byggvaror 15 minuter hemifrån. Och fick det.

Så efter ett kort återbesök så lämnar jag branschen, igen. Lite synd att det blev så kort tid hos ACRE, för det är ett bra företag. Kommer alltid slå ett slag för dem både som arbetsgivare och entreprenör. Det är lite blandade känslor att lämna ett bra företag i ett yrke som jag faktiskt tycker om, men samtidigt så klart spännande med nytt jobb. Tvåskift i brädgård. Att toppa trädfällning och skogsarbete går inte, så själva arbetsuppgifterna kommer naturligtvis att bli lite tråkigare. Men man kan inte jobba för nöjes skull heller. Saknar redan att få se mig omkring på det vis som kommer av sig självt i skogsbranschen, alla vyer man får se. Det är svårslaget. Det är oslagbart. Får försöka se mig omkring på fritiden istället, men det är ju inte riktigt samma sak. Tänker att när sågabstinensen blir för jobbig så bokar jag upp mig på sågkurser och utökar sågkortet. Har sagt till chefen att även om jag byter jobb så får han gärna ringa om han hamnar i en situation där han behöver folk till att hugga upp efter någon storm som rivit ner skog eller ifall det är brandgator som gäller - jag finns på avbytarbänken. Lyckas jag få fast anställning på Derome så tror jag nog att några veckors tjänstledighet för sådana ändamål ska vara möjliga att lösa, men det får vi väl se. Ingen vet vad framtiden har i beredskap. Mitt huvudsakliga fokus nu får vara att få in en 5-6 år på Derome i alla fall, minst. Mitt CV börjar bli så prickigt att en närsynt inte hade kunna skilja det från Svartenbrandts belastningsregister...

Men nog är det lite kul att titta in i den här tråden ibland, och se hur mycket som ändå hänt sen jag skrev första inlägget. Körkort, sågkort, linjeröjning, kviststång (ve och fasa), trädfällning, brossling, naturvårdshuggning, underröjning... jag fick nog leva ut min skogshuggardröm. Det är jag glad för. :smile:

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Torbjörn Johnsen  
#563559
Finns det någon himmel och jag kommer dit så vill jag ha en blandskog att hugga, en Husqvarna 346xpg som aldrig behöver tankas, med 15"-svärd, guldkedja på vilken man aldrig behöver fila ryttarna,

=)) =)) =))
Den var bra!
Du får väl be ACRE att expandera sitt verksamhetsområde åt ditt håll så att du kan få jobba med det du vill utan långpendling.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#563563
Torbjörn Johnsen skrev:
Finns det någon himmel och jag kommer dit så vill jag ha en blandskog att hugga, en Husqvarna 346xpg som aldrig behöver tankas, med 15"-svärd, guldkedja på vilken man aldrig behöver fila ryttarna,

=)) =)) =))
Den var bra!
Du får väl be ACRE att expandera sitt verksamhetsområde åt ditt håll så att du kan få jobba med det du vill utan långpendling.
Lycka till!

Nja, pendlingen i sig hade jag nog stått ut med även om den är tung (och nu när morgonsolen lyser röd över skogar och sjöar så är den snarare helt fantastisk, värre på vintern). Kostsam och tidskrävande, men det är det värt för ett jobb man tycker om. Och det hände vissa dagar att jag blev hämtad utanför dörren kl 8-9 eftersom vi skulle jobba närmare hem, betald sovmorgon med andra ord och hemma igen vid 14-15. Så det hade säkert jämnat ut sig i längden det med. Det som verkligen gav mig kalla fötter var astman. Den har ju visserligen blivit bättre men det är nog inte en vågad gissning att den ger sig tillkänna när det blir kalluft igen. Kan alldeles säkert bli bättre över tid också, särskilt med rätt medicinering. Men om den blir värre då? Den enda garantilösningen jag har är den att byta jobb. Sagt och gjort, lagt kort ligger.

Men det ska nog fan få fällas ett träd eller två emellanåt i alla fall... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Bax  
#563587 Gott att se att det löste sig.
Det där med astmaliknande tungandat vid röjsågsavgaser, men inte vid motorsågsavgaser, har jag också varit ute för, jag undrar varför det blev så fortfarande (?) Eller är det inte avgaserna utan nåt annat?
Du är fantastisk på att skriva och uttrycka dig så nån form av skrivande rekommenderar jag.
Hoppas du kommer ut i skogen igen i en framtid.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

ÅsaNisse  
#563620 Det där med avgaser har jag också reagerat på. Röjsåg och aspen =huvudvärk. Vanlig 95 och agrol 2t funkar utan problem. Motorsåg är tvärtom ändå att motorsågen är under näsan och röjsågen bakom ryggen.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Tinna  
#563624
ÅsaNisse skrev:Det där med avgaser har jag också reagerat på. Röjsåg och aspen =huvudvärk. Vanlig 95 och agrol 2t funkar utan problem. Motorsåg är tvärtom ändå att motorsågen är under näsan och röjsågen bakom ryggen.
Det kanske Är det som är problemet, man får abstinens huvudvärk när man har aspenångorna bakom sig och inte känner doften! [emoji28][emoji6]

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#563639 Jag är inte helt hundra på om det är avgaserna, eller om det är något som hänger ihop med min pollenallergi. Tänker att röjsågen vispar ju upp allt som är där nere, och då går jag mitt i tornadon och det kanske blir för mycket. Men är det avgaserna så var det ju verkligen rätt att byta, för det kommer jag ju inte undan om det är röjsåg som gäller...

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Chainsaw Charlie  
#563702
Bax skrev:Du är fantastisk på att skriva och uttrycka dig så nån form av skrivande rekommenderar jag.
Hoppas du kommer ut i skogen igen i en framtid.


Instämmer i ovanstående. En egen firma där du hugger i skogen på halvtid och skriver romaner om skogshuggare resten av tiden hade kanske varit den bästa av världar. :) Det är alltid ett nöje att läsa dina texter.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563706 Jag håller också med om din härliga förmåga att skriva.
Om texten flyter lätt för dig, vilket det verkar göra, så ta en funderare på om du kan nyttja detta på något sätt för att kunna få något tillbaks och/eller utveckla det till något du kanske kan tjäna en slant på.

Kul att läsa dina inlägg iaf, så fortsätt gärna skriva 🤗

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

tallen100  
#563708 Rivaren borde bli Skrivaren :wink: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

halvproffs  
#563752 Mycket bra skrivet Rivaren. Välformulerat, sakligt och utan påhopp med svordomar.
👍

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#573318 Nu har det gått en tid sedan jag snörade av mig sågkängorna och satte mig i en truck istället. Och det känns faktiskt bra. Tvåskiftsarbete, inte så tung fysisk belastning och därmed har jag mer ork över till träning utanför jobbet. Men som jag saknar att välta träd. Ibland går jag och funderar på att dra igång en liten FA-skatt, för att köra på helger och ledig tid. Men det är inte läge ännu. Dels har jag inga verktyg eller pengar till det, sen verkar jobben vara relativt få just den här säsongen och jag ser inte varför jag ska gå in och konkurrera med gamla kamrater. Bättre vänta tills det passar mig bättre, och jobben är så många att gamla kollegor kan passa vidare till mig istället för att konkurrera med dem. Slänger dock ut lite krokar här och var hos folk jag hör äger skog att jag gärna hjälper till om det ska huggas något, så får vi se om jag får råda bot på sågabstinensen mellan varven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Ape  
#574132 Jag tyckte väl att jag kände igen dig lite på bilderna, var intressant att läsa din historia. Jag tror att du kommer ihåg mig, jag provjobbade på ACRE 3 dagar under din sista vecka, och från och med 24 juni har jag varit ansätlld där. Är ett djävulskt tufft jobb men inget slår att vara ute i skogen. Vi har 75 hektar skog inom familjen som jag mestadels sköter själv, om du är intresserad av att fälla träd så kan jag höra av mig nästa gång det behöver göras så att du får komma ut och köra lite igen. Mvh Petter :smile:

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#574637 Visst minns jag dig, och kul att du fick jobbet. Hoppades att det skulle bli du 😀

Och absolut får du höra av dig om det är något på gång på familjemarkerna. Har du bara verktyg att låna mig så tar jag med mig resten. Skriver ett PM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#665652 Tiden går som en jävla köksfläkt.

I snart 1,5 år har jag knogat på i brädgården. Det funkar, jag trivs, men jag är inte hemma. Under tiden har jag hittat en skog där jag får leka fritt. Eftersatt parti dominerat av björk, asp och gran. Där går timmersvansen och yxan för glatta livet när jag får läge. Det kostar mig ingenting, men det jag tar ner måste jag hugga upp till ved - vilket ju är fair! Lite trist på så vis att jag därför inte tar mer än ett träd åt gången för att det inte ska bli liggande. Men hela kedjan är ju rolig så det gör egentligen inget. I lekskogen och möjligheten att förkovra mig i trädfällningsarbetet med handverktyg har drömmen om att börja med Timbersports fötts. Intresseanmält mig och väntar på svar, det går tydligen något virus som ställer till det för... alla.

Utöver det så drog jag på en biltur till Kiruna och tillbaka i somras (tänk er, när jag startade denna tråden hade jag inte ens körkort), väl ovanför polarcirkelns rand utökade jag sågkortet med bokstäverna C och D hos Trädfällarna i Kiruna AB. Rekommenderar helt klart deras kurser, för er som antingen som jag vill dra en tur tvärs genom landet och tälta i Lappland eller bara helt enkelt bor lite närmare. Även utöver motorsågandet så var den resan nog den härligaste resa jag varit på. Vädret var fint, bilen bråkade inte och i min ensamhet upplevde jag en frihet så stor att jag aldrig ville stanna.

Och vad gäller trädfällning som man tjänar pengar på så har jag mejslat fram en lösning där med. Funderat på att kicka igång någon egen liten firma, men det känns inte rätt. Antingen gör man det helhjärtat eller så skiter man i det, är vad jag kommer fram till. Känner jag mig själv rätt så är jag inte av driva eget-virket. Så tankarna surrade vidare mot olika faktureringstjänster såsom Frilans Finans och liknande. Men det känns ännu mindre rätt. Vad kan de om trädfällning liksom, i fråga om försäkringar och sånt? Så nej, inte det heller. Däremot föddes en annan idé när jag synade deras upplägg. Min gamla chef fick ett samtal och vips hade vi gjort upp om en timanställning hos honom, för att göra mig hyrbar i branschen och för att kunna ta egna jobb på ärligt vis. Får hålla mig med egen utrustning, för vilket jag får en väl tilltagen timlön som ersättning. Vinst för båda: han tjänar ett par kronor på att bara skicka ut fakturan, och jag får lyfta lite extrastålar på något jag tycker är vansinnigt roligt.

När jag jobbar sent på brädgården (börjar 14) så brukar jag försöka få till ett par halvdagar i trädfällningen före det ordinarie jobbet. Och senskiftsveckorna är jag dessutom ledig på fredagarna, och är man ledig kan man fälla träd. Så jag har ett perfekt extrakneg, bortskämd som jag är. Ni kan ju gissa vad jag gjorde på semestern för övrigt...

Drömmen jag hade när jag startade tråden blev väl sann. Och den lever än, i allra högsta grad!

Funderar på att söka mig tillbaka till branschen på heltid. Sen vill jag inte flacka runt för mycket på arbetsmarknaden heller. Jag har det bra där jag är, helt klart. Men intresse och engagemang är en ynnest att få uppleva och jag har, något som kanske är få förunnat, en levande dröm som kan få blomma ut - igen!

Får jag ett tillräckligt bra erbjudande så tar jag det nog. Tills dess så sitter jag fortsatt trygg och torr i trucken, med Trädpodden i högtalarna...

Forumskamrater! Så ligger planeterna för tillfället. Rivaren ger aldrig upp 😉
Senast redigerad av Rivaren tis 08 sep 2020, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar