Öppna kategorin

Älgjakt, varg och skador på tall.

47 inlägg 6663 visningar 307 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakt, varg och skador på tall.

T Landström  
#573927 Köpte 1 veckas älgjakt norr om Överkalix...

Trist att man ska behöva åka över hela sverige för att våga släppa sin hund :(



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-01  
#573928
T Landström skrev:Köpte 1 veckas älgjakt norr om Överkalix...

Trist att man ska behöva åka över hela sverige för att våga släppa sin hund :(


det är inte trist...det är totalt dj...la vansinne

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

T Landström  
#573931
bork skrev:
T Landström skrev:Köpte 1 veckas älgjakt norr om Överkalix...

Trist att man ska behöva åka över hela sverige för att våga släppa sin hund :(


det är inte trist...det är totalt dj...la vansinne


Vi kan väl ha skräp på skogen men då kan väl idioterna som vill ha skräpet bekosta alla hunförare minst 2 veckors jakt på säkra marker! Vore inte mer än rätt när de vill berika naturen på min bekostnad!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573952
T Landström skrev:
bork skrev:
T Landström skrev:Köpte 1 veckas älgjakt norr om Överkalix...

Trist att man ska behöva åka över hela sverige för att våga släppa sin hund :(


det är inte trist...det är totalt dj...la vansinne


Vi kan väl ha skräp på skogen men då kan väl idioterna som vill ha skräpet bekosta alla hunförare minst 2 veckors jakt på säkra marker! Vore inte mer än rätt när de vill berika naturen på min bekostnad!


Tja, om ni jägare betalar skogsägarna för älgbetesskadorna, så är det nog också rimligt att ni får ersättning från vargkramare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#573958
T Landström skrev:
bork skrev:
T Landström skrev:Köpte 1 veckas älgjakt norr om Överkalix...

Trist att man ska behöva åka över hela sverige för att våga släppa sin hund :(


det är inte trist...det är totalt dj...la vansinne


Vi kan väl ha skräp på skogen men då kan väl idioterna som vill ha skräpet bekosta alla hunförare minst 2 veckors jakt på säkra marker! Vore inte mer än rätt när de vill berika naturen på min bekostnad!

Om nötterna iaf bosatte sej i sina gråa "vänners" revir, men då skulle nog många av dem ändra åsikt så småningom.
Vad kan dom har för glädje av eländet? men det vet dom väl inte själva..
För dj..ligt är det iaf. 😡

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Blivande snickare  
#573959
Niking skrev:Tja, om ni jägare betalar skogsägarna för älgbetesskadorna, så är det nog också rimligt att ni får ersättning från vargkramare...
/Niklas

Du menar att jägarna borde betala för att dom följer lagen å inte skjuter allt som rör sig?
Eller säger du det för att du tror att jägarna fött upp å planterat in dom älgarna på din fastighet som äter dina tallar?
Tycker du har en lysande idé, 10.000 kronor avgift åt varje jägare omedelbart och så hörs vi nästa år å ser om dina beteskador minskat, ok?

Jakt är ett frivilligt arbete.
Lika som det är frivilligt för dig att skaffa licens och bössa ifall du inte är nöjd med arbetet från din lokala jaktförening.

Nej, jag jagar själv inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573965
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:Tja, om ni jägare betalar skogsägarna för älgbetesskadorna, så är det nog också rimligt att ni får ersättning från vargkramare...
/Niklas

Du menar att jägarna borde betala för att dom följer lagen å inte skjuter allt som rör sig?
Eller säger du det för att du tror att jägarna fött upp å planterat in dom älgarna på din fastighet som äter dina tallar?
Tycker du har en lysande idé, 10.000 kronor avgift åt varje jägare omedelbart och så hörs vi nästa år å ser om dina beteskador minskat, ok?

Jakt är ett frivilligt arbete.
Lika som det är frivilligt för dig att skaffa licens och bössa ifall du inte är nöjd med arbetet från din lokala jaktförening.

Nej, jag jagar själv inte.


Hur mycket älg/ha var det ni hade i Finland jämfört med i Sverige? 1/4?

Den svenska älgstammen är i alla fall åt h-vete för stor, vilket märks tydligt på alla viltbetesskador och låga slaktvikter på kalvarna. Och om nu inte jägarna klarar av att hålla nere klövviltet, så har jag inga problem med att lämna över detta arbete till vargarna. Det är ju inte dessa vargar som orsakar problem i röjskogen... (De vargar som däremot orsakar problem i min röjskog får smaka på svärd och vass kedja).

Finge jag bestämma, så skulle älgförvaltningen slopas i sin helhet och älgjakten släppas fritt under säg augusti till mars. Inga fällavgiften eller dylikt trams.

F.ö. så har jag erbjudit de lokala jägarna att jaga gratis på mina marker, mot att de ersätter mig fullt ut för varje viltbetad tallplanta. Det erbjudandet fick nobben av någon anledning. :???:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

T Landström  
#573967 Varför ska jag behöva betala för älgjakt när jag egentligen skulle kunna gå utanför dörren och släppa min hund men risken att hon inte kommer med hem från skogen på eftermiddagen är för stor!

Är så J-VLA trött på denna diskussionen om att vi jägare skjuter för lite älg...om vi vänder på det... Om fler skogsägare föryngrade med tall så ett få tal slapp ta risken!
Eller så får du börja jaga själv vi är så j-vla värdelösa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573973 Tja, om ni jägare såg till att skjutsa ner älgstammen till finska nivåer, så skulle det nog bli mycket mer tallföryngringar i Sverige.

Till dess går ni nog finna att det sätts gran istället för tall. Svårare än så är det inte.

Älgen är och förblir en stor skadegörare i skogen. Svårare än så är det inte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

DagL  
#573974 ”Målsättningen för framtiden är att nå en älgstam som motsvarar ungefär 21 000 älgar.
– Det är svårt att säga när vi kommer nå upp till målet, men troligtvis rör det sig om en treårsperiod”
Citat om tilldelningen i Västerbotten i år i dagens Västerbottenskuriren. Länsstyrelsen har haft ett decennium på sig att minska älgstammen till målsättningen, men inte gjort det!!!!
Det ter sig inte troligt att anpassning till föregivna målsättning kommer att ske med nuvarande system för att begränsa älgstammen!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

T Landström  
#573975 Vet din inställning till älg och ser ingen anledning att diskutera detta med dig!
Du ser bara din sida av myntet!
Du får väl höja priset på jaktarendet så det täcker upp för dina betesskador!

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

80-90  
#573976 Älgen betar inte bara tall ! För mej har den varit till stor hjälp med å hålla lövet nere i granplanteringar ! Så nu när älgen är mer eller mindre borta så är det väldigt stor skillnad på lövränning i skogen ! Jag har inget emot mera älg på mina marker ! Men förstår samtidigt er med tall !! Skulle däremot önska att vi finge börja jaga hjort snart .

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Samlarn  
#573977 Jag säger bara tilldelning, ringer det en klocka? Vi brukar skjuta fullt på en vecka eller två sen får vi vackert vänta en månad eller mer för att i bästa fall kunna fälla ett par till. Det är inte vi längst ner i hierarkin som bestämmer spelreglerna om du nu råkar tro det. Däremot är det ännu jag som bestämmer vad jag föryngrar med och frötall på tallmarker är självklart och inget förädlat skräp som ger lika dålig kvalité som mina betade tallskruttar, fast ingen betalar för kvalitetsvirke så egentligen finns det kanske inget större problem.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Samlarn  
#573978
T Landström skrev:Vet din inställning till älg och ser ingen anledning att diskutera detta med dig!
Du ser bara din sida av myntet!
Du får väl höja priset på jaktarendet så det täcker upp för dina betesskador!

Tycker jägarna ska ge fan i att jaga där så expertisen får sköta det, jag vet reglerna för de som jagar på mina marker så jag vet att de gör det de kan och får utan att bryta mot lagen.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt, varg och skador på tall.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573980 Som jag skrev tidigare, så skulle jag gladeligen släppa älgtilldelningen fri under ett halvår och slopa den idiotiska fällavgiften.

Fällavgiften lär ju inte öka viljan att skjuta mer, lika lite som att höjd alkoholskatt skulle öka min vilja att supa mer bolagsalkohol.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).