ATV och UTV i skogen

Vad ska man välja?

46 inlägg 14946 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#573916 Ska investera i en huggarvagn till atv väldigt snart hade jag tänkt och har kikat på följande vagnar nedan.
* Avestavagnen Ms 48 Ultimate Edition
*Xyz vagn
Det jag funderar över är väl hur en xyz vagn är i kvalite,styrka osv om man nu jämför mot Avesta.
Har även räknat ut att jag kan köpa både ny atv+billigare vagn för mindre peng än just Avestan men vill helst slippa skruva i längden #:-s



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

Söderhultarn  
#574081 Hej. Jag har under våren också letat vagn. Har haft en enklare timmer/flag vagn med kran/winch och batteri under 8 år, vilket har fungerat bra. Då jag har en bit till skogen har min önskan dock varit att bli lite effektivare för att spara tid, samt att inte utsätta mig för de risker det medför att ha en wirekran. Jag har tittat på alla märken inkl Avestavagnen, Kranman, Xyz, Bonnet, Kellfri, Black Wolf, osv. Jag hade 3 krav, det skulle gå att sätta skopa och flak på, den skulle vara utrustad med drift och den skulle vara av hög kvalité. Det sistnämnda för att återigen vinna tid och slippa bekymmer. Efter att ha läst alla forum och tittat på alla filmer.... Återstod Avesta och Kranman. Övriga föll bort då jag läste om ägare som haft problem. Jag tror att om man är lite händig och har tid så kan man få i stort sett alla vagnar att fungera bra. Man har nog då chans att göra ett klipp prismässigt och få en vagn man blir nöjd med. Men jag har som sagt inte tiden och är inte speciellt händig. Återstår då att köpa sig fri.. Till slut valde jag en Avestavagn Ultimate edition. Den är svindyr och kanske inte riktigt värd pengarna, men som sagt, jag köper mig fri från bekymmer förhoppningsvis. Efter att ha läst inlägg från andra vagnägare insåg jag också att man skall nog vräka på med tillbehör och extrautrustning direkt för att inte ångra sig att man tog den svagare motorn, kortare kranen, valde bort ramdrift eller dyl. Det enda jag tycker känns overkill är hydrauliskt flyttbar boogie, då jag mest kommer köra en och samma längd på träden. Kranman och Avesta är likvärdiga och båda håller mycket hög kvalite vad jag förstår. "ultimate edition" paketet var det som gjorde att jag valde avesta. Tryggt med 10 års garanti, drulleförsäkring i 2 år samt en "gratis" på plats service efter 2 år, borgar för att jag inte skall bli missnöjd.
Det går inte med sunt förnuft att räkna hem en sådan investering, men blandar man ut det på Nytto, hobby och arv kontona så intalar jag mig att det det ändå funkar.. kanske..
Lycka till med ditt köp.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#574084
Söderhultarn skrev:Hej. Jag har under våren också letat vagn. Har haft en enklare timmer/flag vagn med kran/winch och batteri under 8 år, vilket har fungerat bra. Då jag har en bit till skogen har min önskan dock varit att bli lite effektivare för att spara tid, samt att inte utsätta mig för de risker det medför att ha en wirekran. Jag har tittat på alla märken inkl Avestavagnen, Kranman, Xyz, Bonnet, Kellfri, Black Wolf, osv. Jag hade 3 krav, det skulle gå att sätta skopa och flak på, den skulle vara utrustad med drift och den skulle vara av hög kvalité. Det sistnämnda för att återigen vinna tid och slippa bekymmer. Efter att ha läst alla forum och tittat på alla filmer.... Återstod Avesta och Kranman. Övriga föll bort då jag läste om ägare som haft problem. Jag tror att om man är lite händig och har tid så kan man få i stort sett alla vagnar att fungera bra. Man har nog då chans att göra ett klipp prismässigt och få en vagn man blir nöjd med. Men jag har som sagt inte tiden och är inte speciellt händig. Återstår då att köpa sig fri.. Till slut valde jag en Avestavagn Ultimate edition. Den är svindyr och kanske inte riktigt värd pengarna, men som sagt, jag köper mig fri från bekymmer förhoppningsvis. Efter att ha läst inlägg från andra vagnägare insåg jag också att man skall nog vräka på med tillbehör och extrautrustning direkt för att inte ångra sig att man tog den svagare motorn, kortare kranen, valde bort ramdrift eller dyl. Det enda jag tycker känns overkill är hydrauliskt flyttbar boogie, då jag mest kommer köra en och samma längd på träden. Kranman och Avesta är likvärdiga och båda håller mycket hög kvalite vad jag förstår. "ultimate edition" paketet var det som gjorde att jag valde avesta. Tryggt med 10 års garanti, drulleförsäkring i 2 år samt en "gratis" på plats service efter 2 år, borgar för att jag inte skall bli missnöjd.
Det går inte med sunt förnuft att räkna hem en sådan investering, men blandar man ut det på Nytto, hobby och arv kontona så intalar jag mig att det det ändå funkar.. kanske..
Lycka till med ditt köp.

Ja precis som du säger känns det tryggt med garanti,fri service/delar osv. Ska ta och provköra en Avesta imorgon om det finns någon inne hos handlaren🖒 Köpte du till en låda som fästes på vagnen föressten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

Söderhultarn  
#574114 Det blir nog en huggarlåda från Ekagårdslådan. http://ekagard.com/huggarlada/

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#574120
Söderhultarn skrev:Det blir nog en huggarlåda från Ekagårdslådan. http://ekagard.com/huggarlada/

Ok🖒 Såg att man kunde köpa en "låda" som fästes på grinden typ

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

axwell  
#574131
Peter_Högdahl skrev:Ok🖒 Såg att man kunde köpa en "låda" som fästes på grinden typ


Hoppas den kan placeras så att den inte stör sikten genom grinden. På min lite större Kranman är sikten lindrigt sagt dålig bla pga teleskopstödben och gallernät.

Tror mer på Avestas ingenjörskonst som till exempel att boggien med last skall kunna pendla över hinder som är högre är en lastpall.

Kranmans laststakar prioriterar större lastarea framför funktion i kuperad terräng.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

svampbob  
#574137
Söderhultarn skrev:Hej. Jag har under våren också letat vagn. Har haft en enklare timmer/flag vagn med kran/winch och batteri under 8 år, vilket har fungerat bra. Då jag har en bit till skogen har min önskan dock varit att bli lite effektivare för att spara tid, samt att inte utsätta mig för de risker det medför att ha en wirekran. Jag har tittat på alla märken inkl Avestavagnen, Kranman, Xyz, Bonnet, Kellfri, Black Wolf, osv. Jag hade 3 krav, det skulle gå att sätta skopa och flak på, den skulle vara utrustad med drift och den skulle vara av hög kvalité. Det sistnämnda för att återigen vinna tid och slippa bekymmer. Efter att ha läst alla forum och tittat på alla filmer.... Återstod Avesta och Kranman. Övriga föll bort då jag läste om ägare som haft problem. Jag tror att om man är lite händig och har tid så kan man få i stort sett alla vagnar att fungera bra. Man har nog då chans att göra ett klipp prismässigt och få en vagn man blir nöjd med. Men jag har som sagt inte tiden och är inte speciellt händig. Återstår då att köpa sig fri.. Till slut valde jag en Avestavagn Ultimate edition. Den är svindyr och kanske inte riktigt värd pengarna, men som sagt, jag köper mig fri från bekymmer förhoppningsvis. Efter att ha läst inlägg från andra vagnägare insåg jag också att man skall nog vräka på med tillbehör och extrautrustning direkt för att inte ångra sig att man tog den svagare motorn, kortare kranen, valde bort ramdrift eller dyl. Det enda jag tycker känns overkill är hydrauliskt flyttbar boogie, då jag mest kommer köra en och samma längd på träden. Kranman och Avesta är likvärdiga och båda håller mycket hög kvalite vad jag förstår. "ultimate edition" paketet var det som gjorde att jag valde avesta. Tryggt med 10 års garanti, drulleförsäkring i 2 år samt en "gratis" på plats service efter 2 år, borgar för att jag inte skall bli missnöjd.
Det går inte med sunt förnuft att räkna hem en sådan investering, men blandar man ut det på Nytto, hobby och arv kontona så intalar jag mig att det det ändå funkar.. kanske..
Lycka till med ditt köp.


När jag körde Avestavagn så var den flyttbara boggin bland det jag värderade högst.
Att kunna hålla vagnen kort och relativt balanserad i skogen för framkomligheten och när jag kom upp på vägen och la ur driften styrde jag bak boggin för att få ett rejält kultryck så att vagnen gick stadigt efter vägen hem till avlägget.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

Alvarsson  
#574145 Har en Kranman 1750 en fantastisk vagn!

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#574150
Alvarsson skrev:Har en Kranman 1750 en fantastisk vagn!

Har kikat på Kranman men gillar inte att vissa delar endast är lackade🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#574478 Nu är jag säker på att det blir Ms 48 till 99%, fick till en bra deal med återförsäljaren häromkring🖒

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#575775 Så nu var vagnen beställd och dyker upp någongång efter semestern😎🍻

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

Söderhultarn  
#575785 Min också. Blir en lång väntan.. lycka till

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#575793 Tack detsamma🖒 Jag fick med en sån ekagårdlåda utan extra kostad när jag beställde vagnen💪

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ska man välja?

Peter_Högdahl  
#583008 Min vagn börjar tillverkas i slutet av denna vecka eller början på nästa :-bd Marknaden på dessa småvagnar måste ha exploderat på senaste år för dom hade händerna fulla #:-s

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man välja?

Söderhultarn  
#583025 Samma här..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).