Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

196 inlägg 44320 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

AndreasEliasson  
#573792 Hej allesammans! Då jag är nybliven skogsgårdsägare så ska jag och min far ska köpa ny skogskärra och är på jakt efter en 10ton alt 12tons kärra med drivning. Vi kör för tillfället en Valtra 6350 med twintrack, skogshytt och en redig bukplåt, gått ca 2000 timmar :smile: På sitter en Kesla 9tons kärra med 203T Kran.

Nu är det dags att ta steget upp till en större och driven kärra! Jag har fastnat lite för Moheda och Mowi medans min far gärna ser att vi köper en Kesla då vår gamla inte krånglat något utan gått utan problem.

Jag har fått ett pris på en MOWI 1050WD och 1250WD med deras nya P40T kran som ska räcka 7,5m. Detta tycker jag själv verkar vara ett fint ekipage. Vad hade ni rekommenderat? Jag kommer köra ut all gallring på min gård samt på både morsans och farsans gård.

Mvh Andreas


Senast redigerad av AndreasEliasson tis 02 jul 2019, 13:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Richard B  
#573796 Fin utrustning!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

ss0803  
#573804 Kul tråd att följa!

Med FTG tycker jag 12-tons vagnarna är rätt storlek till 6000-serien. Det blir då att välja på Mowi 1250 WD eller Moheda M121 4WD beroende på vilken kran ni gillar bäst.

Med Kesla är det lite svårare, 114 HD är knappt 2.30m bred med 500-hjul, men har för liten lastarea. 124 HD å andra sidan är lagom stor men blir nära 2.50m bred redan med 500-hjul (sedan finns både 550 och 600 som tillval).

Har ni Lantmännen i närheten kan ni ju gå in och få pris på både Moheda och Kesla från samma säljare. Då har ni i så fall alla tre alternativen, jag tror dock inte det blir några stora prisskillnader.

Min rekommendation blir att inte välja en för liten vagn. Sedan får kanske tycke och smak avgöra valet, krantyp kan ju också avgöra då bara Mowi finns med parallell-kran.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

JohannesG  
#573805 Att provköra är aldrig fel om den möjligheten finns, både kran och vagn bör provköras. Var i landet befinner du dig?

Själv skulle jag rekommendera 12ton. Stirra inte blint på bredden. Gick från 2,3m till 2,47m och ångrar inte det en sekund, avsevärt stabilare i alla lägen. Traktorn är bara ca 2,15m.

Vår vagnen är i grunden en Mowi 12ton från 1998, den håller mycket bra. Kan dock inte svara för kvalitén idag hos FTG. Kesla upplevs rejälare när man kollar på dem.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573806
ss0803 skrev:Kul tråd att följa!

Med FTG tycker jag 12-tons vagnarna är rätt storlek till 6000-serien. Det blir då att välja på Mowi 1250 WD eller Moheda M121 4WD beroende på vilken kran ni gillar bäst.

Med Kesla är det lite svårare, 114 HD är knappt 2.30m bred med 500-hjul, men har för liten lastarea. 124 HD å andra sidan är lagom stor men blir nära 2.50m bred redan med 500-hjul (sedan finns både 550 och 600 som tillval).

Har ni Lantmännen i närheten kan ni ju gå in och få pris på både Moheda och Kesla från samma säljare. Då har ni i så fall alla tre alternativen, jag tror dock inte det blir några stora prisskillnader.

Min rekommendation blir att inte välja en för liten vagn. Sedan får kanske tycke och smak avgöra valet, krantyp kan ju också avgöra då bara Mowi finns med parallell-kran.

Lycka till!



Helt klart, jag är på din sida! Jag vill gärna ha en 12 tons medan farsan tycker det räcker med en 10 tons. Men ser man till att vi genom våra 3 gårdar har ca 300 hektar känns det som att 12 ton är givet. Angående kran testade jag en väns Moheda 121/4wd med M50 kranen, riktigt fint ekipage, kranen var riktigt stark men var inte mycket längre än vår befintliga, känns som det p40T med 7,5m hade varit en lagom upgrade. Ska man upp på Mohedas m60 måste man ju välja till m141 om jag förstod det rätt.

Har hört av mig till lantmännen de ska återkomma imorgon :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573807
JohannesG skrev:Att provköra är aldrig fel om den möjligheten finns, både kran och vagn bör provköras. Var i landet befinner du dig?

Själv skulle jag rekommendera 12ton. Stirra inte blint på bredden. Gick från 2,3m till 2,47m och ångrar inte det en sekund, avsevärt stabilare i alla lägen. Traktorn är bara ca 2,15m.

Vår vagnen är i grunden en Mowi 12ton från 1998, den håller mycket bra. Kan dock inte svara för kvalitén idag hos FTG. Kesla upplevs rejälare när man kollar på dem.



Ja det hade ju varit super med möjlighet till provkörning men har hittills inte sett någon som har nya 1250WD med P40T kranen, hade ju varit kul att testa! Jag befinner mig nära Falkenberg i Hallands län.

Ok Jag upplever det nästan tvärtom men kan ju vara för jag jämför med vår 9tons :lol: Hur upplever du mowis kran? Vad tror du om parallelförningen med utskjut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

frågande och vetande  
#573814 Befinner mig strax innanför Ullared, har en Mowi 1250WD med P50T kran. Köpte även en narrva 23c stegmatare och en dikesskopa till när man var på gång. Är det något du undrar över?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573816
frågande och vetande skrev:Befinner mig strax innanför Ullared, har en Mowi 1250WD med P50T kran. Köpte även en narrva 23c stegmatare och en dikesskopa till när man var på gång. Är det något du undrar över?


Haha intressant! Jag bor 1,5 mil ifrån Ullared, hade ju varit intressant att få åka och kolla på ditt ekipage om det finns möjlighet till det? :smile:

Vad har du att säga om kombon 1250wd med P50T kranen? Nöjd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

JohannesG  
#573818 Med den arealen och viljan att köra själv är det klar ni ska ha minst 12ton. Sedan kan det ju hända att ekonomin sätter vissa gränser.

känns som det p40T med 7,5m hade varit en lagom upgrade. Ska man upp på Mohedas m60 måste man ju välja till m141 om jag förstod det rätt

Är nog mest dumt säljarargument det där. Något de fått för sig. Hörde av någon säljare att det hänt att de monterat M60/M65 på M121 vagnen. Ser ingen egentlig anledning till att inte göra så, Väger inte mycket mer än Vreten 65-40 och den finns monterad på 10tons vagnar.

Kolla med säljare om de vet någon som har i närheten. En del har lite referenser runt om.

Alla 9tons vagnar upplevs veka när man kollar på 10/12ton, det går någon sorts gräns mellan hobby och seriös där.

Rätt använd är utskjut alltid bra.
Lite om Mowikranar, finns en del mer också om du söker:
Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?
Parallellförd kran, vad är fördelen?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

JohannesG  
#573819
frågande och vetande skrev:Befinner mig strax innanför Ullared, har en Mowi 1250WD med P50T kran. Köpte även en narrva 23c stegmatare och en dikesskopa till när man var på gång. Är det något du undrar över?

Där har du bevis på att det går montera större kran. Trots att en säljare på Elmia hävdade att de var tvungna att komma med 1450 vagnen för att kunna montera P50T kranen. P50T är till och med tyngre fast (tror jag) svagare än M60, samt högre tyngdpunkt tom.
Vill du ha större kran, stå på dig!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Jesper Josefsson  
#573821 Hej
Det går bra att få M60-kranen även till Moheda 121 Merkostnad ca 40kkr
Dock är det ”bara” A-stödben på den vagnen.
Tycker dock att vagnen är fantastiskt stabil jämfört med min förra som var en Farma 12ton med 7m kran.
Men som dom sa på FTG, allt går att välta..

Lycka till
Jesper

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573822
JohannesG skrev:Med den arealen och viljan att köra själv är det klar ni ska ha minst 12ton. Sedan kan det ju hända att ekonomin sätter vissa gränser.

känns som det p40T med 7,5m hade varit en lagom upgrade. Ska man upp på Mohedas m60 måste man ju välja till m141 om jag förstod det rätt

Är nog mest dumt säljarargument det där. Något de fått för sig. Hörde av någon säljare att det hänt att de monterat M60/M65 på M121 vagnen. Ser ingen egentlig anledning till att inte göra så, Väger inte mycket mer än Vreten 65-40 och den finns monterad på 10tons vagnar.

Kolla med säljare om de vet någon som har i närheten. En del har lite referenser runt om.

Alla 9tons vagnar upplevs veka när man kollar på 10/12ton, det går någon sorts gräns mellan hobby och seriös där.

Rätt använd är utskjut alltid bra.
Lite om Mowikranar, finns en del mer också om du söker:
Är ni nöjda med Mowi parallellkranar?
Parallellförd kran, vad är fördelen?


Ja jag har en vän som skotrar med en Malwa så är ju bara för mig att köra ut, dock mest gallring :) Men vi har mycket att gallra så tror en 12tons hade varit kanon. Tack för infon! :) Ja känns som det är dags att gå upp på en mer seriös vagn nu trots att jag trivs bra med min 203T. Bara lite extra som fattas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573823
Jesper Josefsson skrev:Hej
Det går bra att få M60-kranen även till Moheda 121 Merkostnad ca 40kkr
Dock är det ”bara” A-stödben på den vagnen.
Tycker dock att vagnen är fantastiskt stabil jämfört med min förra som var en Farma 12ton med 7m kran.
Men som dom sa på FTG, allt går att välta..

Lycka till
Jesper


Ok det verkar ju så! Ska se till att stå på mig nu då :) Haha ja vi hade farma innan vi köpte Kesla, mer än så säger jag inte.. OM man går upp på en 12tons FTG känns det som att det blir stor skillnad. Haha ja allt går ju att välta såklart! Har hört att de börjat köra med vätskefylla däck med, är det någt att satsa på? Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Jesper Josefsson  
#573826 Jag var helt övertygad om att jag skulle fylla vätska i däcken med tanke på hur mina markera ser ut.
Snett o vinnt överallt.
Körde en gallring precis i tjällossningen och utan drift skulle jag inte kommit fram med tom kärra.
Är en enorm skillnad🙂
Traktorn lutade så att ena bakdäcket lyfte🤢 men vagnen gick finfint bara man tänker sig lite för med vagnstyrningen.
Nu köpte jag min sent förra året och då erbjöds inte fyllda däck vid leverans.
Även om jag än sålänge klarat mig utan skulle jag definitivt beställa det vid nyköp idag.
Finns liksom inga nackdelar

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

AndreasEliasson  
#573833
Jesper Josefsson skrev:Jag var helt övertygad om att jag skulle fylla vätska i däcken med tanke på hur mina markera ser ut.
Snett o vinnt överallt.
Körde en gallring precis i tjällossningen och utan drift skulle jag inte kommit fram med tom kärra.
Är en enorm skillnad🙂
Traktorn lutade så att ena bakdäcket lyfte🤢 men vagnen gick finfint bara man tänker sig lite för med vagnstyrningen.
Nu köpte jag min sent förra året och då erbjöds inte fyllda däck vid leverans.
Även om jag än sålänge klarat mig utan skulle jag definitivt beställa det vid nyköp idag.
Finns liksom inga nackdelar


Ok då ska jag se till att boka med det också, har en känsla av att detta kommer springa iväg. Frågan är ju om pappsen är så sugen på det, får väl bli att jag får dra de tyngre lasset då han står för taktorn ;) Vad tror ni prismässigt det kommer landa på?

Mowi 1250WD Med P40T kranen har jag pris på 350,000 ungefär.

Men säg M121/4WD M60 borde ju hamna närmre 500?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).