Öppna kategorin

Släckte mossbrand med urin.

25 inlägg 4808 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Släckte mossbrand med urin.

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573703 Kan bara berömma att ni fattade rätt beslut i en stressig situationen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Släckte mossbrand med urin.

Oleab  
#573712 Bra jobbat 👍

Här i Norge fylls många av tunnorna med vatten när spridningen är gjort. Sen får man hjälp av brandkåren att bygga dit slanguttag som passar deras system så att dom får mer vatten närmre om det behövs. Även IBC står beredd många ställen eller vad man nu har för handen.

Användarvisningsbild

Re: Släckte mossbrand med urin.

hlb  
#573715 Ni är så mycket klokare i Norge än här?

   TS
Avatar Fallback

Re: Släckte mossbrand med urin.

Avslutat-02  
#573717 @hlb
Har du gått och blivit rikskändis?


https://www.expressen.se/kvallsposten/b ... iter-urin/

:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Släckte mossbrand med urin.

tallen100  
#573758 Det var på tiden :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Släckte mossbrand med urin.

hlb  
#573790 Urintunnorna behöver all publicitet de kan få, det är därför vi kanske varit lite kaxiga i intervjuerna, 740 gilla på facebook är mitt nya rekord på ett dygn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släckte mossbrand med urin.

Richard B  
#573795 Jösses vilken dramatisk händelse, starkt jobbat av dig och sonen!
Under skogsbränder förra året så var sydeuropeiska brandmän lyriska över Svenska gödseltunnor som fylls snabbt och tar mer än deras som tar max 10 kubikmeter. Det där med att ha kärl med vatten måste man verkligen komma ihåg samt göra, fylla under brand är en utmaning.
Bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Släckte mossbrand med urin.

hlb  
#573797 Vi hade pumpen i urinbrunnen, bara koppla en traktor till pumpen och en till tunnan. Fyllning 3-4 min, tömning 2 min. Från att vi såg rökpelaren till att ha tömt 5000 liter på brandplatsen tog det 20-25 minuter, men arbetstempot var rätt högt. Vi hade kunnat leverera och sprida 40 000 liter per timme om vi hade behövt fortsätta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släckte mossbrand med urin.

Forestboy  
#573899 Snart kommer nån eu granskare och klagar att ni överskridit gödselspridningen enligt nitratdirektiven![emoji38]

Avatar Fallback

Re: Släckte mossbrand med urin.

Avslutat-02  
#573902 Ja eller någon miljö mupp.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).