Verkstan

Enklare tankning från dunk?

39 inlägg 12581 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

Avslutat-02  
#573748 Går nästan inte ha någon dunk alls i bilen, men aspen dunkarna, kan man göra nya packningar till så är det tätt igen.

Knappt så kombidunken är tät, det luktar bränsle och svettas lite olja....
Tur man har en balja att ställa grejerna i.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

Banuso  
#573752 Använder hävertpump när jag behöver tanka från dunk, funkar kanon!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041999

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573753 Jag tankar med svarta tjugoliters dunkar, sådana som jag gissar merparten använder. På den vridbara pipen har jag medelst slangklämma fäst en slang. Första literna får rinna med skruvkorken på för att inte riskera spill, sedan skruvar jag av korken och "slurp".....en minut kanske.
Slangpipen flyttas mellan dunkarna.

Sedan kan ju lämpligheten med massa dunkar på flaket diskuteras (lagligheten behöver ju inte ens diskuteras).
I förra veckan hade jag sju svarta dunkar och 20 lit bensin på flaket.

I vintras åkte en bekant för att tanka dunkar och mötte på hemväg en bil på moddplaning med bredsida i fronten.
Om fronten rök det kraftigt av söndertryckt kylare, om flaket rann det diesel. Lätt att hålla sig för skratt i det läget #:-s
Som jag uppfattade tog sig pickupföraren ur bilen för egen maskin, den mötande gjorde det inte.

Användarvisningsbild

Re: Enklare tankning från dunk?

Camaro1969  
#573759
Banuso skrev:Använder hävertpump när jag behöver tanka från dunk, funkar kanon!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041999



en sån funderade jag på, men läste nånstans 0,6 liter i minuten och klickade bort den...

21 l per minut är rätt okej=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enklare tankning från dunk?

Camaro1969  
#573760
D Brown skrev:Jag tankar med svarta tjugoliters dunkar, sådana som jag gissar merparten använder. På den vridbara pipen har jag medelst slangklämma fäst en slang. Första literna får rinna med skruvkorken på för att inte riskera spill, sedan skruvar jag av korken och "slurp".....en minut kanske.
Slangpipen flyttas mellan dunkarna.

Sedan kan ju lämpligheten med massa dunkar på flaket diskuteras (lagligheten behöver ju inte ens diskuteras).
I förra veckan hade jag sju svarta dunkar och 20 lit bensin på flaket.

I vintras åkte en bekant för att tanka dunkar och mötte på hemväg en bil på moddplaning med bredsida i fronten.
Om fronten rök det kraftigt av söndertryckt kylare, om flaket rann det diesel. Lätt att hålla sig för skratt i det läget #:-s
Som jag uppfattade tog sig pickupföraren ur bilen för egen maskin, den mötande gjorde det inte.


en bra idee med, jag har nog aldrig tankat ur en sån svart dunk då de inte är särskilt tät...

tror man får frakta hur mycket diesel som helst om förpackningarna är små, (upp till viktbegränsningen)
det var nog det enda man minns från adr utbildningen, men kan ju ha ändrats sen år 2000

   TS
Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

Avslutat-02  
#573761 Pumpar man inte upp sugtrycket? Och sedan rinner det väl själv om källan är högre än till tänkt tank?🤔

Eller?

Jag har en liknande från aspen....
Den är fantastisk.....

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

Avslutat-02  
#573762
Camaro1969 skrev:
D Brown skrev:Jag tankar med svarta tjugoliters dunkar, sådana som jag gissar merparten använder. På den vridbara pipen har jag medelst slangklämma fäst en slang. Första literna får rinna med skruvkorken på för att inte riskera spill, sedan skruvar jag av korken och "slurp".....en minut kanske.
Slangpipen flyttas mellan dunkarna.

Sedan kan ju lämpligheten med massa dunkar på flaket diskuteras (lagligheten behöver ju inte ens diskuteras).
I förra veckan hade jag sju svarta dunkar och 20 lit bensin på flaket.

I vintras åkte en bekant för att tanka dunkar och mötte på hemväg en bil på moddplaning med bredsida i fronten.
Om fronten rök det kraftigt av söndertryckt kylare, om flaket rann det diesel. Lätt att hålla sig för skratt i det läget #:-s
Som jag uppfattade tog sig pickupföraren ur bilen för egen maskin, den mötande gjorde det inte.


en bra idee med, jag har nog aldrig tankat ur en sån svart dunk då de inte är särskilt tät...

tror man får frakta hur mycket diesel som helst om förpackningarna är små, (upp till viktbegränsningen)
det var nog det enda man minns från adr utbildningen, men kan ju ha ändrats sen år 2000


2 kubik bränsle och dynamit utan tändhatt.
Det fick då jag lära mig år 2003 när jag tog ADR kort. Men det som sagt har de väl ändrat på.

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

80-90  
#573781
Banuso skrev:Använder hävertpump när jag behöver tanka från dunk, funkar kanon!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041999

Den brukar jag med ! Funkar jättebra !! 25 l på ett par minuter

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

axwell  
#573784 En sån här pump med R20 batterier, pumpar nog inte 5 l/min men det är inte plågsamt långsamt.

Lägger först upp en bit halkskyddsmatta på huven innan jag ställer dit dunken som ju ofta är skitig på undersidan.
Pumpen kan inte tömma höga 20-liters jeepdunkar, däremot går det bra lite lägre dunkar.

Kan använda tratt om jag vill, pumpen är inte snabbare än att silen precis håller undan.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042054

Vet inte hur länge batterierna håller, har bara använt den mindre är ett halvår.
Senast redigerad av axwell mån 01 jul 2019, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Enklare tankning från dunk?

Nyborg  
#573785
Banuso skrev:Använder hävertpump när jag behöver tanka från dunk, funkar kanon!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041999

Jättesmidigt med hävert, bara den tätar mot dunken. Har ett par jeepdunkar som är slitna så man får hålla ner pumpen mot dunken för att få tryck.

Användarvisningsbild

Re: Enklare tankning från dunk?

Grålle52  
#573788 Fat med en 12v pump. Funkat bra i flera år. Kör väl upp 500l/år

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

uffejohan  
#573794 https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... mp-730036/
Har denna skruvad på väggen i maskinhallen. Kan stoppa i sugslangen antingen i en IBC-behållare eller dunk och tanka vilken mafkin som helst på max ett par minuter. Funkar alldeles utmärkt..

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573878 Har en smal 12V pump med lång kabel, strömbrytare och krokodilklämmor för anslutning ex. på batteri.
Pumpen går ner i bl.a. 20 L oljedunkar.
Ställer ett antal dunkar intill maskinen och flyttar pumpen från dunk till dunk.
Funkar strålande!
Inget spill eller dålig ergonomi.

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573886 20 liters Jeep dunk med påfyllningsslang som jag förlängt med en vanlig slang. Använder den de gånger jag tankar Valmet 455. Valtra A95 eller Stiga Park från dunk.
Grävarn har inbyggd elektrisk tank pump och det är kanon. Bara att ansluta slangen med snabbkopplingen, slänga ner andra änden i 200 liters fatet och vrida på tank nyckeln. Varför används inte detta på traktorer?

Avatar Fallback

Re: Enklare tankning från dunk?

valtra mega  
#573887 Håller med om att pumpen på grävmaskin är bra .Varför den inte används på traktor beror väl på att vanligen är en grävmaskin på en arbetsplats och bränslet förs dit och största delen traktorer tankas hemma på gården vanligen ur en tank med pump finns väl ingen som använder traktor dagligen som håller på med dunk men det går ju att montera en pump på traktorn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).