Öppna kategorin

Det man normalt inte håller på med.

83 inlägg 16906 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568789 En gymnasieskola som har en lika buss som frun hörde av sig idag.....

I ett års tid så har de försökt få ordning på bussen.
De har lämnat in den, men nä.
Konstiga fel och återkommande fel.

La felkods läsaren på den och hoppsan va felkoder..... Jaja, blir väl att hugga tag i igen....

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Bosse1  
#568835
vinterrojarn skrev:En gymnasieskola som har en lika buss som frun hörde av sig idag.....

I ett års tid så har de försökt få ordning på bussen.
De har lämnat in den, men nä.
Konstiga fel och återkommande fel.

La felkods läsaren på den och hoppsan va felkoder..... Jaja, blir väl att hugga tag i igen....


Känslan när man mätt upp alla sensorer :(( Och det var skit i ett filter eller filterplugg :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568839 Började pilla lite nyss, men något är konstigt, den gasar till och bara dör på el gasen...... Sedan kommer den tillbaka igen.

Går i 10 km i timmen.....🤔🤔

Verkstaden hade bytt 4 tändspolar, men det var samma motstånd på den nya som gamla vid 95 grader i vattnet......

Kokade de ca 5 min. Hmmm🤔

Provade att byta temperatur givaren, för den inre temperaturen, och fick då en lite annan gång i motorn.....luftmassemätaren ska jag byta nu.

Sedan ska jag få, filter och stift,olja, oljefilter, som också ska bytas i vilket fall.

Jag byter detta och provkör innan jag servar det är det sista jag gör.

På gummans var det tändlägesgivaren som var defekt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#568854
Bosse1 skrev:
vinterrojarn skrev:En gymnasieskola som har en lika buss som frun hörde av sig idag.....

I ett års tid så har de försökt få ordning på bussen.
De har lämnat in den, men nä.
Konstiga fel och återkommande fel.

La felkods läsaren på den och hoppsan va felkoder..... Jaja, blir väl att hugga tag i igen....


Känslan när man mätt upp alla sensorer :(( Och det var skit i ett filter eller filterplugg :ymparty:


Ja du, fy vilket mätande det kan vara ibland.

Men man måste ju börja någonstans....

Bränslefilter, avluftningspluggar är ju inte helt vanligt, men det händer.

Om man servar bilen noggrant och ofta då byter man ju filtret.

Men alla dessa givare,,sensorer och avkännare.... Blä.

Man kan bli galen för mindre......

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#569363 Dagens tok.......😁🤔

Dammsugaren...

Den började att vandra upp och ner i varvet, för att sedan tvärstanna. Så kan man inte ha det, och jag vägrar köpa nytt förens jag vet att det inte går att laga.🤔.

Så jag bryggde kaffe, skruvade isär den och hittade en slang och en lödning som var trasiga. Om lött och ny slang i. Nu går den.

Där sparade jag ca 700 kr. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#570805 Fick ett samtal idag om en bil, som efter en stund ungefär när den blivit varm ca 2 mils körning, slutade lyda gasen...🤔 Bromsljus lyste på bilen konstant,....

Det gick att smyga på gaspedalen så fungerade den igen.

Är en elektronisk gaspedal.

Min fundering är: kan bromsen göra så att styrboxen får fnatt och gasen uteblir....???

Någon som har en idé...???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Erre  
#570809 Svar ja.
Kör du en "modern" bil och bromsar samtidigt som du har gasen nere så bryter styrdonet "gas" signalen.
Då måste man släppa både gas och broms innan man kan börja om att gasa

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#570811 Tack då är det som jag misstänkte,,, gubbens bil har handbroms och bakbroms problem,,,, då bör man kunna åtgärda detta och problemet försvinner?...

Fan va skönt att ni finns här så man kan bolla sina knasiga idéer.....

Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Erre  
#570820 Kolla så bromsljus kontakten som sitter i pedalstället för bromsen sitter som den ska.

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#570823 Han kom förbi, och bromsarna ligger på väldigt hårt...... Handbroms sitter fast i Wire.. men jag ska kolla kontakten också.

Tack för tipset..

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#572747 Usch byte av länkarmen på högersida...
Och en krängningshämmare.

Glömde bort att kolla innan jag lovade🙄😲😰.

Så när sattyget skulle bort, då gick det inte,,,, för då satt drivaxeln och drivknuten ivägen.... Suck.

Jaja, det var bara att börja riva, låsningar och brickor..... Ur med hela axeln, då gick det att byt... Hatar Suzuki grand Vitara....

Passade på att tömma den på olja och riva ner och byta filter på engång.😧😓😅.

Imorgon,,,, rengöring av EGR ventil och leta lite elfel.

Lamp byte... Och fylla på olja.
Byta stift och luftfilter.....


Och börja planera för nästa bil....med framhjulsdrift haveri.... :(( :(( :(( .

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#573614 Fick in en intressant bil igår...

En passat 1.8t. bensin....

Som går på tre cylindrar...ibland.
Tändspolarna bytt, luftmassemätaren,EGR ventilen bytt, stiften, databoxen mm.

Allt detta hade en annan firma bytt, begagnade delar.....🤔😑.

Sedan när de inte hittade längre, så sa de till kunden, du som är el kunnig kan väl byta kablarna själv.... :-o

Som om man ställer sig och gör nya kablar i en bil.....bara för att man kan, trodde man behövde ha en väldig massa tid också.

Iallafall, bilen kom hit.... Och jag misstänker något helt annat, men är inte riktigt säker..,

Kamaxel givaren...?

Vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det man normalt inte håller på med.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573623 Om det är en äldre 1.8t så är jag 99% säker på att det är fel på tändförstärkarn. Sitter en liten platt fyrkantig grej vid luftfiltret som förstärker signalen till tändmodulerna.

Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

Avslutat-02  
#573624
Mettämies skrev:Om det är en äldre 1.8t så är jag 99% säker på att det är fel på tändförstärkarn. Sitter en liten platt fyrkantig grej vid luftfiltret som förstärker signalen till tändmodulerna.


Ja, den är också bytt, dock till en begagnad, så det kan vara den som felar ändå...

Tack för tipset :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Det man normalt inte håller på med.

husqvarna_med_sthil  
#573650 Rubriken på den här tråden greppade tag om mig. Detta är precis vad jag började med för några månader sedan efter en lång tid av funderingar. Jag har alltid sedan tonåring varit aktiv inom jakt och även det skogsbruk som bedrivits på våra marker. Jag är utbildad processtekniker och styr/regler och har nog tyckt från och till att det är det roligaste man kan jobba med. Körde eget några år och pressade på allt vad jag hade tills en tragisk händelse gjorde att jag ramlade ner på jorden igen. Jag gick tillbaka till mina grundbultar, började jobba hårt fysiskt med betongjutning, högg och jagade på ledig tid. Det här var saker jag kunde utan att behöva tänka eller driva på i många områden som det är att driva ett företag.
Tiden har som gått och efter ett tag försökte jag komma tillbaka till mitt företagande men det var dött och jag hade inte alls samma entusiasm längre, jag som faktiskt hade fått bollen i rullning... jaja.
Tog ett jobb som processtekniker igen inom medicinindustrin men här var det lite annat än den industri jag var van från massatillverkning. Mera data, mera dokumentering och en helt annan attityd, mycket trevligare helt klart men med åren som gått kände jag mig ändock tillbakahållen. Diskussioner bakom ens rygg man inte inkluderas i som resulterar i sådant jag inte vill hålla på med gör att man känner sig hjälplös, det är fel väg för de flesta.

Jag började tänka själv igen, mitt gamla intresse för programmering började komma tillbaka, förmodligen pga av att jag kom så nära det i mitt nuvarande yrke. Så jag satt mig helt sonika ner, beställde det jag kunde hitta i bokväg, sökte igen det jag kunde hitta på internet, sökte utbildning på universitetet och på vuxenskolan. Tog ut all föräldraledighet, varit med barnen på dagarna, jobbat med att komma in i det här området på kvällar/nätter och nu har jag kommit in på den ena utbildningen, väntar på svar på fortsatta kurser sökta. Jag har kommit en hel del på väg redan i mina egna studier så jag känner att det här är på rätt väg.
...angående rubriken på den här tråden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).