Traktorer och processorer

Ferguson 550

2 inlägg 6844 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ferguson 550

pruppe  
#5733 Någon som har erfarenhet av Ferguson 550 ? Är intresserad av lite allmänna omdömen, vad man ska kolla extra på vid köp. Vad är den maximala vikten man kan ha på kärra efter en 550, utan att riskera livet ?
Hur funkar lastare ihop med denna traktor ?

Tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5734 En helt underbar traktor :D

Har själv en -78 med den 8-växlade lådan.

Det finns inga direkta standardfel på dom, så man ska kolla det som alltid ska kollas.
Dvs hur lättstartad, lättväxlad och att bromsarna tar ordentligt.
Pga att bromsarna är torra kan dom gnissla lite om den stått länge, men detta mjukar upp sig när man börjar köra.
Styrningen på min trögade och hade sig när jag köpte den men det visade sig vara för lite olja, nu är den som ny glappar ingenting.
Man kan också få detta tröga om det är - grader ute men det försvinner när oljan blir varm.

Jag har haft min skogskärra på 6 ton och kran efter och det som satt begränsningen är dom små däcken, stark så det räcker är den och hydraulflödet duger även det fint.

Bild



Om det är frost går det fint, det är när det är blött dom små däcken inte har mycket att säga till om.

Just 550 är ju svindyr så du kanske ska kolla på en 565 eller 575.
Har haft en 575 och var även mycket nöjd med den, det som var lite segt var att den gick så sakta bara 25km/h.
Men om du har MP så gör den 30+..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).