Motorsåg och handhållet

Motorsag til vedhugging

78 inlägg 28551 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#563431 varer lenger i tvilsomt ( vindfall, virke som står langs vegen ( drar til seg grus )vedvirke osv.

Samt at vi har hatt 1,5mm siden tidenes morgen, og sistgang vi byttet sag, føltes det korrekt å kunne bruke de kjedene vi hadde, videre...

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#563436 Jaha du tänker så... Ja...

Jag har använt 1.3 mm i minst 15 år.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#563438 Nå er fokuset dreid over på å kunne bruke samme utstyr på MS200 og MS241 sagene, jeg er opptatt av å holde ting så lett som overhodet mulig. Det klarer jeg med mindre, enklere, og spinklere utstyr. Da holder armer og kropp bedre også...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

axwell  
#563439
vinterrojarn skrev:av vinterrojarn » 15 min
Jaha du tänker så... Ja...

Jag har använt 1.3 mm i minst 15 år.


Samma här och 15 år räcker nog inte.
En anledning till att det sällan blir Stihls kedjor kan vara att dom i Sverige har ett begränsat sortiment av 1,3mm. Mest 1,5 och tom. 1,6 mm. 😡 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#563443 Går väl att ha andra kedjor på Stihl?

Använder endast 1.3 mm tycker det är bäst.

Skulle vilja ha haft detta på 2186 med men men...

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

anersimyra  
#563517 Kanske en 7910 från ESSKA.. :shock: :lol: :lol: :lol: =)) =)) https://www.esska.se/shop/Motorsag-Dolm ... 8504700793

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#563518 Helvete vilket pris, och den är mindre och skakar mer än Jonsered 2188😱😱😵😵😳

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#573259 Min kjære MS200 la av på mandag
Dvs mandag gikk den som ei kule, onsdag var den totalt umulig få liv i.
Jeg har hatt noe uhell med bensin på to andre sager i år, og var sikker på at den hadde skjært.
Men neida, jeg har inspisert både gjennom plugghull og ikke minst ved å ta av eksospotta, og sylinderen ser egentlig veldig fin ut.
Ny plugg har den også fått.
Likevel nekter den å fyre.

Kan det være membranet i forgasseren som har gått i filler, brått og uventet ? Vil det resultere i oversvømmet sag ?

Er det lønnsomt å overhale gasseren, eller er den så slitt etter 7 år at jeg like godt kan handle en ny ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#573262 Kolla över det där membranet först, det kan vara torrt så det hänger ner på hävarmen inne i förgasaren. Så att den flödar över. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

JensSkoog  
#573282 Ingen stor sak att byta membran @Initium, så jag skulle gjort det, var jag dig, och blåst ren förgasaren.
Senn skulle jag skruvat bort startapparaten och gjort skickligt rent där.
MS200 packar skit som få andra sågar båda i startappaten och på kylribborna, :mrgreen:
Har erfart att tändspolen packas in i skit och då ger den dårlig gnista.
Kolla ochså avståndet från tändspolen till svänghjulet. Det kan ha ändrat sig över tid.

Servade min MS200 sist vecka, och det var nästan som en ny såg når jag använde den i går :-bd
Det är en såg som är lätt att gilla och som man ogärna pensionerar :grin:

Om du inte vill gå på jobbet själv, så får du köra dig
en sväng till Vestfold, så ska jag ge dig en hand :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#573288 vil og vil, er vel mere at jeg egentlig aldri har tid til sånt lengre.
Dumt verksteder gjerne tar 12-1500/time i arbeidspenger, det betyr jo at ca ingenting er lønnsomt å reparere på verksted lengre...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#573292 Driver verkstad för bilar, traktor,redskap, trädgårdsmaskiner.
Jag tar 400 kr i timmen exklusive moms.

Bytte nyligen en länkarm och krängningshämmare, bytte filter,olja, rengjorde EGR ventilen, lagade ett handtag, bytte lampor till nummerplåtsbelysningen.

Allt detta inkl delar gick på 1900 kr inklusive moms.

Dyrt? Prisvärt?

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#573293 400timen høres mer vettig ut, men du har sikkert ikke 5 etasjer med glass og en hel stab funksjonærer som også skal betales for...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#573294
Initium skrev:400timen høres mer vettig ut, men du har sikkert ikke 5 etasjer med glass og en hel stab funksjonærer som også skal betales for...


Har som mest ca 50 gräsklippare, 10-20 bilar 5-6 traktorer, mm. Och då menar jag inte på hela året, utan i veckan.
Som bara väntar på att lagas, jag gör allt själv. Och det har aldrig tagit längre än 3 dagar att fixa en maskin om delarna funnits hemma.

Men visst ska man avlöna personal så är priset lite högre, men ingen idé att ligga för högt, för det driver bort kunder, ligg lagom och ha alltid jobb istället. Det ger mer pengar i slutändan.

Min affärsidé: var hygglig, hjälpsam och ärlig.

Har fungerat i 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573300 Slå lite bränsle på filtret om stiftet är torrt.
Tänder den då är det bränsle problem, blir stiftet blött är det tändningsproblem.
Generellt test som ger fingervisning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).