Skogsnyheter

SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

48 inlägg 7266 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Camaro1969  
#573228 Lugn du, de har köpt 30000 HA på ganska kort tid, tror du de är nöjda med bara 30000? :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Palakangas  
#573230
Camaro1969 skrev:Lugn du, de har köpt 30000 HA på ganska kort tid, tror du de är nöjda med bara 30000? :)

Enligt en arg man i en annan tråd tänker "fibermaffian" kalhugga från Tallin till Vladivostok. Helt säkert.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

isteskog  
#573235 Tändemåla! Detta är vad SCA tillköpt, sen tillkommer ju den vanliga importen som verkar prissänkande på virket här hemma. Tror man inte att det finns ett intresse från bolagen att betala så lite som möjligt för virket på hemmaplan så är man nog ganska naiv ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573243 Jag tror ingenting. Har tämligen god kontroll. Men vad tror du själv detta påverkar priset nu och på sikt?
Det är ju ingen hemlighet att sca hämtar virke från södra Sverige med. Men det är och förblir spott volymer. Det bygger inte sin råvarogrund på detta! Sca äger 2,6 milj ha skogsmark så detta är en promille.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

isteskog  
#573249 Ett tillskott som ger 10 dagars tuggande är väl mer än promille?

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573252 Så det är bara Örestrand de har som förbrukar virke?
Och en promille var vad de ägde! Har inte en aning vad de hugger på sin skog i Baltikum men gissar att det är 3-4 m3/ha och år. Vilket borde vara dubbelt upp mot var de hugger i Sverige.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#573257 Kan nog med säkerhet säga att det inte kommer stanna där, för om fastigheterna kostar ca hälften av vad man får ge här för ungefär samma bonitet, då är saken biff.

Vi bli naturligtvis behandlade som skräp och bolagen skrattar hela vägen till banken, sedan fixa lite med deklarationen och skatten så är aktieägarna glada, göda och nöjda. Medans vi sitter med plus minus affärer. Nej tack.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

isteskog  
#573263 De har pappersbruk i Ortviken och kraftlinerbruk i Obbola, Munksund. Vet ej volymerna på dessa bruk (seg dator) Men jag tror som Camaro: Det slutar nog inte med dessa skogsköp .....

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573272 Jag måste vara dum. Om då så skulle köpt det fastighetsbeståndet som södra köpte 111 000 ha är det bara 4% av deras innehav. Jag räknade fel tidigare och det nya innehavet är ca 0,3% inte någon promille!🙄😊
Snälla hur påverkar detta priset på vad de betalar för virket här hemma! Till och med vraket påverkar mer. Lägg energin där och tolerera inte vrak på virket.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

isteskog  
#573286 Jag brukar jämföra med vad Södra betalar och vad jag får för massaveden i mitt område! Här uppe betalar man säkert bra mycket mer för sista 10% av inköpen av massaved (import) än att betala fullt ut för 100% av råvaran av inhemskt virke .... För virke finns det om betalningen vore bättre ....
(Men det är bara mina lätt konspiratoriska funderingar) .... 😉

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

husqvarna_med_sthil  
#573291 Det som bromsar både Ortviken och Östrand, speciellt Östrand är just virkesmängden. Det är kedjans svagaste länk och även den dyraste delen per ton massa. Självklart att de vill ha råvaran så billigt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573296 Klart intressant att man bygger ett bruk som inte har täkning för virkesfångsten. Jag försvarar inte låga priser till säljarna men ifrågasätter att 20-30 000 ha i Lettland avgör vilket pris säljaren får för sitt virke i norr!

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

isteskog  
#573297 Läs vad jag skrivit så förstår du nog mitt resonemang .... många bäckar små! 😉

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

surjämten  
#573332 Många bäckar små.
Absolut!
Precis som när man köpte många skogsskiften av privata förr.
SCA har nu utökat sin virkesköparkarta så nu ingår även Hälsingland o Ljusdalsområdet.
Bolaget har i dag närmare 70 virkesköpare som ser till att ligga i samma prisdike som Mellanskog, Norrskog, Norra Skogsägarna, Holmen m.fl.
Egentligen inget konstigt i detta att inte betala mera än vad man behöver.

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Camaro1969  
#573350 Man kan ju även tänka att sca inte behöver köpa virke av oss skogsägare som tillsammans äger 30000 hektar.. det kan va nästan hela skogsforums medlemmars mark?

Där kan de istället skambju..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).