Motorsåg och handhållet

Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

30 inlägg 6004 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Avslutat-02  
#573074 Är väl rent åt helvete att inte våra arbetare ska få vara säkra på arbetsplatsen.

Jag brukar tänka så här när jag åker förbi ett vägarbete: det är någons son/dotter.
Någons livskamrat, far/mor.

Behandla dessa människor med den respekten att köra lugnt och sakta förbi.
De gör inte jobbet för att det är roligt att jävlas med oss trafikanter, utan för att det är deras sätt att försörja sin familj.

Mitt sätt för att visa uppskattning är att inte vara en idiot, kör lugnt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Richard B  
#573083 Hemsk olycka, skönt att det gick bra! Med varningsljus påslagna och oranga kläder så känns det tydligt vad ni höll på med.
Det förändrar inte hemskheter men jag tycker du ska överväga att skaffa en dashcam/färdkamera/bilkamera och givetvis ha varningsskylt uppe, vet inte hur du känner men för mig är det viktigt att dom lagförs och får en tankeställare innan dom skadar någon. Enligt högsta förvaltningsdomstolen får du ha övervakningskamera utan tillstånd under förutsättning att den är innanför fordonets framruta samt inom räckhåll från förarplatsen. Hoppas det går bra för er och nya sågen :)

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Amatörhuggare 62  
#573086
anersimyra skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Far hade sett om Tma bilar.
På Tvn,var i något morgonsoffeprogram.
Nu var d något om,någon lag ??
Som vi förstås, inte hade.
Här i fantastiska Sverige.

Så man inte kunde ha ,såna bilar.
Vägarbetarna var bedrövade.
I programmet.
Någon som vet ??? Om Far fattat rätt ?
Finns väl inget bättre, många gånger.
Än ställa en sådan bil, i vägen.
Med dessa bra blixtljus å pilar som visar riktning. Å stora kudden bak.
Går ju inte, å ha barriärer, med sig överallt.
En fundering?

Det är nog det här du menar. Det är numera arbetsgivaren som har ansvaret att kontrollera arbetsmiljön och bedöma om skyddsfordon behöver användas....https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -det-igen/

Tack för svaret.
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573186 Å andra sidan ska man ha klart för sig att det ” cruisern ” beskrev inte var en skyltad vägarbetsplats. Hade nu en svårare olycka inträffat så hade knappast chauffören ansetts vållande, det hade med stor sannolikhet blivit så att ” rissamlargänget ” dömts som vållande då arbetet bedrivits på ett uppenbart farligt sätt. Finns varken skyltning, rätt utbildning och fällda träd inom vägområdet så har man inte mycket att komma med om olyckan är framme.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

cruisern  
#573193 @anersimyra
Jag delar inte din beskrivning. Det var i och för sig inte skyltat. Arbetet var avslutat och om vi hade vi haft skyltning så hade vi tagit bort den. Det fanns heller inget träd eller ris på vägbanan. Stammen låg utanför vägbanan i gräset. Chauffören ignorerade våra signaler om att sakta ner, Vilken utbildning syftar du på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

cruisern  
#573199 En sidouppgift som inte direkt är kopplad till det jag kallar ”olycksplatsen” men som kanske beskriver lämpligheten av föraren av lastbilen och hens omdöme och beteende på vägen. Kanske snarare ovetande brist på omdöme.

En boende i området rapporterade att just denna lastbil och förare körde förbi hans fastighet på en mindre väg i området fullastad med fyllnadsmassa i sådan hög fart att han bad sina barnbarn att endast vistas långt in på tomten. Han satte ut en röd trehjulig barncykel på sin parkeringsinfart som ett tecken på att det vistades barn i området. Han hade ingen skylt med varningstext ”lekande barn i området”

När jag konfronterades med föraren så var min bedömning av hens uppträdande och beteende (utan att gå in på detaljer): att hen var inte lämplig att vara ute på allmän väg och i synnerhet inte med en stor lastbil. Hen må vara hur skicklig som helst att köra stor lastbil med boggiesläp men det hjälper inte. Jag skall också nämna att personen i fråga är nykterist så ingen alkohol var med i bilden.

Någon gång i livet så passera vi alla ”bäst före”. Tror inte hen har insett detta.

Som jag skrev i mitt senaste inlägg så tror jag inte att en varningsskylt även efter avslutat arbete hade hjälpt. Jag kommer dock fortsättningen att alltid sätta ut mina varningsskyltar på vägen även om jag inte fäller träd över vägar utan bara fäller i anslutning till vägar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

cruisern  
#573201 @anersimyra

Nedan är 3 frågor från ”rissamlargänget” relaterade till ditt svar.

1. Hur långt efter avslutat arbeta skall man ha kvar skyltningen om det inte finns något i vägbanan orsakat av avverkningen?

2. Vilken utbildning krävs, utöver nivå C, för att nära väg men inte fälla på och över väg och lämna något kvar efter sig på väg?

3. Vilket är minsta avståndet man bör jobba från väg utan att sätta ut varningsskyltar. Detta förutsatt att man inte fäller över väg.

Jag är mottaglig för synpunkter och andras erfarenheter och vill gärna vara perfekt i det mesta jag gör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573205 Jag fick uppfattningen att trädet låg på vägen då jag fick uppfattningen att det stack ut på båda sidor på lastbilen när det åkte med.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

cruisern  
#573214 @anersimyra
Jag skrev ju: En av de kvistade björkarna, ca 6-7 meter, låg i gräset precis i anslutning till vägbanan. Min motorsåg låg också i grässlänten utanför vägbanan.

Jag har följt dina inlägg på forumet under långt tid och tagit del av dina erfarenheter och lärt mig en del.

Hursomhelst:
Du har i din signatur som hemvist Solna vilket jag också har. Jag föreslår att vi träffas under en lunch eller på en pub någon kväll. Vi kan då diskutera erfarenheter eller livets utmaningar. Jag betalar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573220
cruisern skrev:anersimyra
Jag skrev ju: En av de kvistade björkarna, ca 6-7 meter, låg i gräset precis i anslutning till vägbanan. Min motorsåg låg också i grässlänten utanför vägbanan.

Jag har följt dina inlägg på forumet under långt tid och tagit del av dina erfarenheter och lärt mig en del.

Hursomhelst:
Du har i din signatur som hemvist Solna vilket jag också har. Jag föreslår att vi träffas under en lunch eller på en pub någon kväll. Vi kan då diskutera erfarenheter eller livets utmaningar. Jag betalar.

Det vore såklart kul att sammanstråla i ” hembyn ” vid tillfälle.. :-bd annars lite info om jobbet som vi just nu är inblandade i. Just för tillfället är de nya certifieringskraven för arbete på och invid väg inte färdigställa, det innebär ( fan trot ) att Svevia kan anlita oss trots att vi saknar all form av utbildning för dessa arbeten. När vi arbetar utefter 50 väg som inte är skyddsklassad så får vi endast under yrkesutövning beträda vägbana och vägren om vägsträckan utmärks som arbetsområde. Saknas skyltning får vi under inga omständigheter vistas på vare sig vägbanan eller vägrenen som oftast utgörs av en smal grus eller gräsremsa, det får heller inte hamna några träddelar på dessa delar om skyltning saknas. Vi har ett eget strikt personligt ansvar om en eventuell olycka beror på att någon del av trädet hamnat på vägbanan eller vägrenen.. :shock: Skyltar får inte ställas undan innan vägbana och vägren är städade från träddelar och alla verktyg är packade i bilarna.

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

T Landström  
#573246 En annan fråga...
Är det samma krav på utbildning och liknande om man utför jobbet som privatperson?
Finns många regler som gäller för företag och näringsidkare men inte gäller privatpersoner.

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573250
T Landström skrev:En annan fråga...
Är det samma krav på utbildning och liknande om man utför jobbet som privatperson?
Finns många regler som gäller för företag och näringsidkare men inte gäller privatpersoner.

Privatpersoner blir av naturliga skäl aldrig anlitade för denna typ av uppdrag. Men fäller man intill väg, ledning e.t.c och förorsakar en olycka så ställs man förstås till svars för detta.. :???:

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Avslutat-02  
#573253 Ansvaret är tungt och efterföljande kaos lika så,,, tro mig jag vet.....

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

T Landström  
#573256
anersimyra skrev:
T Landström skrev:En annan fråga...
Är det samma krav på utbildning och liknande om man utför jobbet som privatperson?
Finns många regler som gäller för företag och näringsidkare men inte gäller privatpersoner.

Privatpersoner blir av naturliga skäl aldrig anlitade för denna typ av uppdrag. Men fäller man intill väg, ledning e.t.c och förorsakar en olycka så ställs man förstås till svars för detta.. :???:
Det jag menar är att om man som privatperson utför ett jobb vid en vägg på helgen.

Tänker på asbest...
Det får privatpersoner riva i en viss omfattning själva medan företag inte får ta i det om man inte har rätt utbildning.

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Avslutat-02  
#573260 Enkelt du har inget arbetsgivar ansvar som privatperson.

Då har Arbetsmiljöverket ingen att stämma.
Då blir det enbart en polisiär sak.
Ingen miljöåklagare....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).