Skogsmiljö och Trädlära

Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

16 inlägg 7224 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Fredrik Reuter  
#571893 Ett projekt med att sätta vattentankar med vattenkanoner på skotare har startats i Finland. Syftet med projektet är att förhindra spridning av skogsbränder. Metsä, Ponsse och räddningsverket i Savolax är några av de som ingår i projektet och nu finns en Ponsse Buffalo med en 10 kubiks vattentank på test hos entreprenören Veljekset Hokkanen.

Tanken(!) med lösningen är att enkelt ska kunna köra ut dessa tankar som också har inbyggd vattenkanon där skogsbränder härjar. Oftast finns då en skotare i närheten och med kranen sätter skotaren på vattentanken på lastredet. Vattenpumpen drivs sedan av skotarens egna arbetshydraulik.

Väl på plats kan skotaren åka till första bästa vattendrag och tanka tanken full (10.000 liter vatten), sedan kan släckning eller förebyggande vattning starta. Föreslaget är att skotarföraren ska jobba i par med en brandman från räddningstjänsten och skotaren bildar därmed en släckningsenhet.

Nu ska projektet evalueras under sommaren. Spontant känns det som effektivt bondförnuft, projektet skriver också denna lösning ska vara mer kostnadseffektiv eftersom basmaskinen oftast finns i närheten.

Vad tror du om projektet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

JohannesG  
#571895 Blir säkert bra. Kommer åt där traktorerna inte kan köra med sina tunnor. Hoppas bara de kan fylla tanken lika fort som gödseltunnorna.

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571995 Ja det är nog ett bra sätt att öka beredskapen lite när det är torrt.

Hade ingen bra bild men skotaren på bilden har också en tank som de snabbt kan ställa på maskinen. Den har en motorspruta baktill.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572005 Tror Orsa Besparingsskog var först på 1980-talet.
Där har vi också "alltid" hyggesbränt och då hade man i alla fall på den tiden gjort iordning en skotarburen tank. Jag har just funderat senaste åren varför man inte ser typ "lastväxlartankar" till skotare. Man bär ju ut 10 kbm utan vidare och tyngdmässigt mera om man får till en formad tank.

Är själv med i civilförsvaret som bandvagnsförare och en bandvagn klarar ju i praktiken bara en 1000L IBC. Vältningsrisken är ganska påtaglig.
En skotare har ju också motoreffekten för att pumpa en rejäl spruta också vilket inte finns nånting öht på en bandvagn.
Framkomlighetsmässigt är dock en Hägglunds vassare än en skotare men inte i alla sorters terräng. På ett stubbigt hygge är skotarn säkert det vassare alternativet.
Men är det "bandförbud" pga brandrisk 5/5E, ja då kanske länsman stoppar skotaren. Vi bor ju i Sverige och att få fram en dispens i semestertider kommer inte ske innan det slocknat av sej självt.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573183 Letade rätt på fakta.

Orsa Besparingsskogs tidning "Jordägaren 2009"
https://docplayer.se/14646761-Atkomstva ... ation.html

Ingemar Gustafsson var anställd skogvaktare och skrev så här på sidan 2.

"Omkring 1970 skaffades bärbara brandsprutor
med upp till 1½ km brandslang. Några år senare hade
vi en ”pensionerad” skotare med tank som rymde 7 m3
vatten. Den specialtillverkades för hyggesbränning
och skogsbrandsläckning.
Till skotaren kunde kopplas en ”Dolly” för transport på
landsväg. På somrarna stod alltid detta ekipage färdigt
för utryckning och användes bland annat för släckning
av en skogsbrand vid Storstupet."

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573189 Jag har en 600 liters tank med pump och slang till min lilla skotare. Den ingår i "beredskapen" där jag bor. Lär väl främst bli till nytta för eftersläckning och bevakning. Får plats med en till om det skulle behövas. Min lilla skotare tar sig ju fram där både bandvagn och stora skotare går bet ibland.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Aleck  
#573261 Har inte sett mer av denna nyheten sedan den presenterades.

Min korta reflektion efter att ha sett bilden på ekipaget är att den knappast klarar någon vidare terräng i det utförandet. Tanken står ungefär 2 meter över marken, vilket borde innebär att tyngdpunkten av vattnet på tio ton ligger ungefär 2,5 meter upp. I mellan där finns ingenting för stabilitet. Ekipaget utan band (vilket kanske är ett måste vid hög brandrisk) blir i princip omöjligt att köra eftersom det skulle tippa vid första bästa sidolut/sten/stubbe som boggin går upp på! Speciellt om tanken är något halvfull och allt vatten hjälper till att häva över den.

Jag tror det måste byggas om för att bli stabilare om den ska ha någon chans att gå i terrängen.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Blivande snickare  
#573275 Är nog väldigt få tankar som inte har mellanväggar.
Tyngdpunkten på ett timmerlass är ju också högt för den delen.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Richard B  
#574915 Projektet känns helt rätt, innovativt. Läste om en jordbrukare som anv 18 kubik gödseltank på släp till traktor och byggt om sin gödselspridare till vattenkanon som kan spruta vatten 50 meter, jag vet inget om konstruktionen men jag tror mer på en sån lösning där man sätter dit en adapter på existerande redskap men jag kan iofs för lite om tekniken eller kostnad för vattenkanon.
Blir intressant att se om skogsägare återgå till att börja anlägga branddamm, känns rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

JohannesG  
#574972
Richard B skrev:Projektet känns helt rätt, innovativt. Läste om en jordbrukare som anv 18 kubik gödseltank på släp till traktor och byggt om sin gödselspridare till vattenkanon som kan spruta vatten 50 meter, jag vet inget om konstruktionen men jag tror mer på en sån lösning där man sätter dit en adapter på existerande redskap men jag kan iofs för lite om tekniken eller kostnad för vattenkanon.
Blir intressant att se om skogsägare återgå till att börja anlägga branddamm, känns rimligt.

Många gödseltunnor har används vid bränder. Räddningstjänstens pumpar ligger långt efter vad det gäller fyllning och även om det ska sprutas stora mängder vatten på kort tid. I ditt exempel med 18kubiks tunna är det inte alls orimligt att denna fylls på under fem minuter från närmaste vattendrag utan extern pump. I flera fall till och med utan att föraren behöver lämna hytten...

Branddammar, jo det är ingen dum idé. Men när det brann hos grannen för ett par år sedan valde de att suga ur ån ca 1km bort och köra upp med tankbil. De ansåg det säkrare då branddammar ofta inte är underhållna och då även riskerar att få in skräp i systemet. Där är ännu en fördel med gödseltunnorna, de är byggda för att suga just skit!

Vitsen med tank på skotare är att komma åt där varken lastbilar eller traktorer kommer åt. Du kör inte ut med en gödseltunna i skogen!!!

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

hlb  
#575013 Gödseltunnor finns i olika storlekar. Min lilla på 8 kubik kommer fram på de flesta vägarna i min skog.

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

JohannesG  
#575018
hlb skrev:Gödseltunnor finns i olika storlekar. Min lilla på 8 kubik kommer fram på de flesta vägarna i min skog.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Med att köra ut i skogen menar jag i terrängen. Skogsbilvägar är inga som helst problem. Men att ge sig ut bland stubbar och stenar är för det mesta ingen god idé, även om en liten tunna givetvis skulle klara detta bättre än en stor.

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Richard B  
#575120
JohannesG skrev:
Richard B skrev:Projektet känns helt rätt, innovativt. Läste om en jordbrukare som anv 18 kubik gödseltank på släp till traktor och byggt om sin gödselspridare till vattenkanon som kan spruta vatten 50 meter, jag vet inget om konstruktionen men jag tror mer på en sån lösning där man sätter dit en adapter på existerande redskap men jag kan iofs för lite om tekniken eller kostnad för vattenkanon.
Blir intressant att se om skogsägare återgå till att börja anlägga branddamm, känns rimligt.

Många gödseltunnor har används vid bränder. Räddningstjänstens pumpar ligger långt efter vad det gäller fyllning och även om det ska sprutas stora mängder vatten på kort tid. I ditt exempel med 18kubiks tunna är det inte alls orimligt att denna fylls på under fem minuter från närmaste vattendrag utan extern pump. I flera fall till och med utan att föraren behöver lämna hytten...

Branddammar, jo det är ingen dum idé. Men när det brann hos grannen för ett par år sedan valde de att suga ur ån ca 1km bort och köra upp med tankbil. De ansåg det säkrare då branddammar ofta inte är underhållna och då även riskerar att få in skräp i systemet. Där är ännu en fördel med gödseltunnorna, de är byggda för att suga just skit!

Vitsen med tank på skotare är att komma åt där varken lastbilar eller traktorer kommer åt. Du kör inte ut med en gödseltunna i skogen!!!


Då är jag med men jag fattar inte hur man ska kunna hindra brandspridning med en skotare som kör max 11 km/h, tar 49 km att ta sig 9 km och då gör kanske inte 18 kubik så stor nytta med en kanon. Traktor kan på skogsvägar köra 30 km/h, visst finns inte skogsvägar överallt men 5 kubik i tidigt skede kan stoppa all skogsbrand.
Jag tror man måste fokusera på allt för att anpassa sig till brand. Dvs traktor, skotare, branddam etc

Avatar Fallback

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

Blivande snickare  
#575124
Richard B skrev:
JohannesG skrev:
Richard B skrev:Projektet känns helt rätt, innovativt. Läste om en jordbrukare som anv 18 kubik gödseltank på släp till traktor och byggt om sin gödselspridare till vattenkanon som kan spruta vatten 50 meter, jag vet inget om konstruktionen men jag tror mer på en sån lösning där man sätter dit en adapter på existerande redskap men jag kan iofs för lite om tekniken eller kostnad för vattenkanon.
Blir intressant att se om skogsägare återgå till att börja anlägga branddamm, känns rimligt.

Många gödseltunnor har används vid bränder. Räddningstjänstens pumpar ligger långt efter vad det gäller fyllning och även om det ska sprutas stora mängder vatten på kort tid. I ditt exempel med 18kubiks tunna är det inte alls orimligt att denna fylls på under fem minuter från närmaste vattendrag utan extern pump. I flera fall till och med utan att föraren behöver lämna hytten...

Branddammar, jo det är ingen dum idé. Men när det brann hos grannen för ett par år sedan valde de att suga ur ån ca 1km bort och köra upp med tankbil. De ansåg det säkrare då branddammar ofta inte är underhållna och då även riskerar att få in skräp i systemet. Där är ännu en fördel med gödseltunnorna, de är byggda för att suga just skit!

Vitsen med tank på skotare är att komma åt där varken lastbilar eller traktorer kommer åt. Du kör inte ut med en gödseltunna i skogen!!!


Då är jag med men jag fattar inte hur man ska kunna hindra brandspridning med en skotare som kör max 11 km/h, tar 49 km att ta sig 9 km och då gör kanske inte 18 kubik så stor nytta med en kanon. Traktor kan på skogsvägar köra 30 km/h, visst finns inte skogsvägar överallt men 5 kubik i tidigt skede kan stoppa all skogsbrand.
Jag tror man måste fokusera på allt för att anpassa sig till brand. Dvs traktor, skotare, branddam etc

Skotaren är inte tänkt som ett första insatsfordon utan nånting man tar till hjälp när det är svår terräng och/ eller större områden.

Användarvisningsbild

Re: Finland fixar skogsbränderna med vattenkanon på skotare

hlb  
#575141 Om jag kunde få till ett hydrauliskt riktat munstycke som kunde spruta 50 m, skulle jag i princip komma åt varenda fläck på våra fastigheter från befintliga traktorvägar. 8 m3 är inte att förakta om det kommer i tid och på rätt ställe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).