Motorsåg och handhållet

Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

30 inlägg 6001 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

cruisern  
#572990 Höll tillsamman med 3 grannar på med att samla ihop björkris till vårt områdes midsommarstång. Jag tog ner några mindre björkar längs med en 50-väg i vårt fritidsområde. En av de kvistade björkarna, ca 6-7 meter, låg i gräset precis i anslutning till vägbanan. Min motorsåg låg också i grässlänten utanför vägbanan. Min UTV lastat med ris och med varselljus på stod på andra sidan vägbanan. Lite längre bak stod en personbil. Vi 3 stod mitt i vägen när en stor lastbil (3 axlar bak) och fullastad med fyllningsmassa närmade sig. Jag hade mina oranga kläder från topp till tå på mig och var fullt synlig. Vi alla gjorde tecken till lastbilen att sakta ner. När lastbilen inte saktade ner så gick vi åt sidan. Vägen var tillräckligt bred för passage men föraran vek av något åt höger ut i gräset och med hjulen fångade upp björkstammen som slets upp in under lastbilen stickade ut 1 meter till vänster om bilen och en 2 meter till höger om lastbilen. Björkstammen snurrade runt mellan hjulparen i en 10-20 meter i en hastighet på en 40-50 km/tim. Föraren var inte medveten om vad som hänt. Som tur var så fanns ingen person i vägrenen för då hade den/dom varit döda och ihjälslagna av björkstammen som for fram en halv meter över diket i en 40-50 km/tim. Min motorsåg 550XPG låg dock i gräset. Svärdet intryckt/bockat 3 cm, kedjebroms/kastskydd dess infästningen i högra motorblocket gick sönder och främre handtaget knäcktes. Detta var vad som man kunder se. Om det var några andra fel vet jag ej.

Efter att vi 3 lugnat ner och fått tillbaka normal andning så for 2 av oss vi iväg dit vi visste att lastbilen skulle tippa sin last. Utan att gå in på detaljer kring diskussionen med föraren så resulterade det i att jag kunde hämta ut en ny 550 XPG Mark II och fakturan skickades till transportfirman.

Vad vill jag säga med detta:
Man kan inte var nog försiktig när man jobbar längs med vägar. Varför föraren i detta fall inte uppmärksammade det hela vet jag ej. Jag vet sedan tidigare när jag jobbat längs en väg så tycks vissa förare inte bry sig och ignorerar varningsskyltar man satt ut. Normalt har jag uppsatt varningsskylt: Annan fara med texten skogsarbete/trädfällning. Denna gång hade jag inte detta. Tror inte det hjälpt. Vi var 3 person på plats, jag var klädd i oranga kläder och det stod en UTV på vägen med varningsljus påslagna. Som tur var så kom ingen till skada. Det enda positiva var att jag fick en ny såg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Avslutat-02  
#572992 Otrevliga överraskningar, är sällan välkommna.

Huvudsaken är och var att ni är och var hela och oskadda.

Jag har varit med om det andra och det är ingen höjdare.

Sedan att sågen fick vad den tålde,,, ja men det är som jag brukar säga,,, det finns folk som gör dessa hela dagarna.....

Kör lugnt och ta det lika försiktigt i framtiden.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573002 Jag har nu i tre dagar jobbat med trädfällning utefter ett vägnät med begränsningen 70 km/tim. Till vår hjälp så har vi skyddsbil med en stor jävla skylt som anger att trädfällning pågår och att högsta lämpliga hastighet är 30 km/tim. Men var och varannan idiot ökar farten för att hinna förbi skyddsbilen innan de får möte. Vad som då händer är att nollorna snabbt väjer in framför skyddsbilen när de passerat, och där på vägen befinner sig förstås både personal och delar av de fällda träden...😡😡😡😡😡😡

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

sveakatten  
#573008 Jobbar du runt Stockholm?

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573016
sveakatten skrev:Jobbar du runt Stockholm?

Nej, vi utgår från Järna och jobbar oss mot Södertälje, Mariefred, Genesta mm.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573019 Vilken tur att ingen skadades eller värre dödades!
Tyvärr är de väl så att när man saktar ner vid vägarbeten etc som skyltas så blir man omkörd istället :???:

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Amatörhuggare 62  
#573022 Helt förskräckligt, vet ej vad d flyger i folk. När dom hamnar bakom ratten.
Finns inget begrepp om någonting.
En annan tar d lugnt, å saktar in.
Med Isuzun. Men folk blir som galningar. Å hänger sig på tutan.
En gång blev jag så ilsk så jag. Stannade till.
Och alla vägarbetare,hälsade på en.
Jag fick fingret, senare när dom körde om. Dom som jag hejdat ,lite extra.

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

guhra  
#573045
anersimyra skrev:
sveakatten skrev:Jobbar du runt Stockholm?

Nej, vi utgår från Järna och jobbar oss mot Södertälje, Mariefred, Genesta mm.. :-bd


Jag har sett att det röjs längs med E20 mellan södertälje och läggesta är det ni? :-bd

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573047 Tur att det gick bra.
Det är inte kul med björkar som kommer farandes i hög hastighet pga fordon vet jag själv.

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573049
guhra skrev:
anersimyra skrev:
sveakatten skrev:Jobbar du runt Stockholm?

Nej, vi utgår från Järna och jobbar oss mot Södertälje, Mariefred, Genesta mm.. :-bd


Jag har sett att det röjs längs med E20 mellan södertälje och läggesta är det ni? :-bd
Nej, vi kör bara det mindre vägnätet i området. E20 är röjt av ett företag från Nyköping.

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Vardon  
#573055 Det enda sättet att få ner hastighet på bilar är genom fysiska hinder och risk för skador på egna bilen tex rullgrus.

Därför man ska vara väldigt försiktig när man jobbar efter väg, och som sagt det är bara fysiska hinder som hjälper.

För den som tror att detta är ett nytt fenomen, det är det inte möjligen att det blir värre.


Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Amatörhuggare 62  
#573058 Känner en som kör Tma bil.
Och förra veckan, parkerade.
En Bmw,på buffen.

Hen måste ju missat, alla skyltar.
Är ju helt åt He....e .
Man blir ju mörkrädd.

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573060 Kan lova att de var inte min 😉

Avatar Fallback

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

Amatörhuggare 62  
#573066 Far hade sett om Tma bilar.
På Tvn,var i något morgonsoffeprogram.
Nu var d något om,någon lag ??
Som vi förstås, inte hade.
Här i fantastiska Sverige.

Så man inte kunde ha ,såna bilar.
Vägarbetarna var bedrövade.
I programmet.
Någon som vet ??? Om Far fattat rätt ?
Finns väl inget bättre, många gånger.
Än ställa en sådan bil, i vägen.
Med dessa bra blixtljus å pilar som visar riktning. Å stora kudden bak.
Går ju inte, å ha barriärer, med sig överallt.
En fundering?

Användarvisningsbild

Re: Blev med ny 550 XPG Mark II under olustig omständighet

anersimyra  
#573071
Amatörhuggare 62 skrev:Far hade sett om Tma bilar.
På Tvn,var i något morgonsoffeprogram.
Nu var d något om,någon lag ??
Som vi förstås, inte hade.
Här i fantastiska Sverige.

Så man inte kunde ha ,såna bilar.
Vägarbetarna var bedrövade.
I programmet.
Någon som vet ??? Om Far fattat rätt ?
Finns väl inget bättre, många gånger.
Än ställa en sådan bil, i vägen.
Med dessa bra blixtljus å pilar som visar riktning. Å stora kudden bak.
Går ju inte, å ha barriärer, med sig överallt.
En fundering?

Det är nog det här du menar. Det är numera arbetsgivaren som har ansvaret att kontrollera arbetsmiljön och bedöma om skyddsfordon behöver användas....https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -det-igen/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).