Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20800 inlägg 2789507 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

bgl  
#572698 Helt rätt @Niking.
Min kommentar var lätt självironisk, vår prestation var att ha stor tur.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572701 Ja att ha tur är ju en jätteprestation i sig. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572745
bgl skrev:
1561378067_dscn0145.jpg
Allt fler kommuner minskar på gräsklippningen, förmodligen för att spara klippkostnader. Då åberopar man att de ska bli ängsblommor, tydligen eftersträvansvärt.
Men hur många har lyckats med sin blometablering?
Utan att skryta kan vi vara föredöme för alla kommunekologer. I förgrunden på denna bild syns en bit gräsmatta som inte slagits på några år.


Fick frågan utav landskapsingenjören om jag hade några lämpliga områden på kyrkogårdarna att prova detta.

Nja det var jag väl inte så sugen på. Men det var tvunget att vara väldigt mager mark. Det var väl för att blommorna skulle trivas och inte bli kvävda.

Annars så växer det mycket blommor i slänterna över stenmurarna. Dom låter vi vara tills det börjar vissna o se fult ut. Men skulle det vara riktigt bra så skulle man väl vänta en bit in på hösten för att det skall fröa ordentligt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Axl  
#572760 Jag har gjort äng av en del av gräsmattan. Är magert så det blommar fint. Problemet är när jag ska slå, tidigt är det mycket som blommar fint, sent är det svårt att göra hö. Sen är det frågan hur man ska få av gräset? Gräsklipparen är för liten, traktorn för stor. lie är jag för dålig på, trimmer slår sönder gräset. Ska nog hyra en slåtterbalk å prova i sommar.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#572761
Axl skrev:Jag har gjort äng av en del av gräsmattan. Är magert så det blommar fint. Problemet är när jag ska slå, tidigt är det mycket som blommar fint, sent är det svårt att göra hö. Sen är det frågan hur man ska få av gräset? Gräsklipparen är för liten, traktorn för stor. lie är jag för dålig på, trimmer slår sönder gräset. Ska nog hyra en slåtterbalk å prova i sommar.


Ja, antingen det eller lära dig att slå med lie.
Det är väldigt rofyllt och har en läkande kraft i kroppen.

Jag har traktor,röjsågar,trimmer,slåtterbalk, gräsklippare,men det är nästan alltid lien jag väljer.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Amatörhuggare 62  
#572855 Här har någon fågel byggt.
Så några Gbb träd.
Får jag inte ut förrän kläckningen,är färdig.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Amatörhuggare 62  
#572856 Men jag kommer inte i huggarbyxorna heller.
Börjar bli snyggt, benet.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#572858 Skönt att höra att andan är uppe, men jag förstår att det kliar i fingrarna, och man kan ju inte skruva såg och ställa iordning varje dag.... :d ha det gott.

Ta hand om dig.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572861
Amatörhuggare 62 skrev:Här har någon fågel byggt.
Så några Gbb träd.
Får jag inte ut förrän kläckningen,är färdig.

Ser lika komiskt it som när sädesärlorna hoppade in genom lyfthålen på motorplåtarna på 6550 o byggde bo på batteriet :((

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#572875 Det där är ett tydligt tecken på att det körs alldeles för lite! 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vardon  
#572944 Nått skoj ska de väl ha här

Ser ni en som det står skogsforum på så säg hej

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#572945
Vardon skrev:Nått skoj ska de väl ha här

Ser ni en som det står skogsforum på så säg hej


Trevligt :-bd , ska dit imorgon. Lite varmt för mig idag så jag stannar hemma och kapar ved istället.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vardon  
#572967 Det gör du mycket rätt i.

Dock var idag enda möjligheten. Då kommer ändå resan involvera tåg, buss och cykel. Besviken att det inte var elmiawood-kö när jag cyklade :-)

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573194 Blev ingen bild. Två stora BJÖRNBAJS nedanför kojan idag. FÄRSKA! Vi kom fort därifrån, fegisar är vi jag och frun. Så mobilen kom fram först när vi var nere på vägen..... :((

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#573196 Det var väl bara att gå upp igen så vi har fått en bild på björnbajs😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).